Muzikál Čarodějka: Žij touto chvílí


Máte rádi kouzla, čáry, odvahu a dobré srdce? Pak je pro vás Čarodějka jasnou volbou. Po úspěšném uvedení Fantoma opery, Bídníků a Plesu upírů, je dalším světovým muzikálem v divadle Goja Music Hall právě Wicked neboli česká verze Čarodějka.

Wicked je světoznámý muzikál od skladatele Stephena Schwartze a od autorky libreta Winnie Holzman. Jedná se o českou non-replicu. Tudíž nemůžeme používat originální název Wicked a máme zde schválenou jistou volnost a lehké úpravy. Samozřejmě hudba a příběh zůstávají stejné, spíše je děj přizpůsoben více českému divákovi, aby dané dílo pochopil. Přeci jenom se zde vypráví příběh čaroděje ze země Oz, který není u nás tak známý.

Co se týče našeho uvedení, měl jsem tu čest vidět i londýnskou verzi a tudíž mohu lehce porovnat rozdíly. Ty jsou sice velké, ale ne zase tak zásadní, podle mého názoru. Musíme brát v potaz, že v Londýně mají přizpůsobené divadlo pouze na toto představení. Hraje se tam už nějaký ten pátek, což umožňuje odvést maximální provedení, vytvořit různé efekty a mnoho jiného, z čehož se divákům jen tají dech. Vše je vytvořeno do nejmenších detailů, přesto ale musím říci, že dávám přednost našemu uvedení.

Teprve naše česká verze mě natolik oslovila, že jsem si mohl představení užít plnými doušky. Z představení jsem odcházel nabitý energií a byl jsem strašně rád, že se tak povedlo.

V mnoha recenzích se píše, že Čarodějka není dokonalá a že jsou zde použity kulisy z Fantoma, apod... Ano jsou, ale v podstatě zmizí ze scény nebo jsou zakryté zelenou látkou a tedy skoro neruší. Důležitý je přeci děj spolu s umělci, kteří se nás snaží do něj vtáhnout. To se jim daří a jsem rád, že bylo vybráno právě toto obsazení.

Příběh je napsán skvěle, jsou zde použité všechny prvky z běžného života, tedy najdeme zde nenávist, odvahu, přátelství, lásku i zklamání. Muzikál nás učí, že není důležité to, jak člověk vypadá, ale jaké má srdce...a právě Čarodějka má to své na správném místě.



Nyní se dostávám k samotnému hodnocení výkonů:

Čarodějka - Elphaba

Elis Ochmanová, Markéta Pešková a Kateřina Herčíková jsou alternace Elphaby, které jsem mohl vidět. Elphaba je těžká role, kde se musí předvést značný výkon jak pěvecký, tak herecký. Já jsem si ji zamiloval hned od samého začátku, co vstoupila na jeviště. Tato zelená postavička je obrovský živel. Všechny dámy zde předvádí vyrovnaný souboj. Smířené s osudem vyjdou vstříc novému dobrodružství a jsou odhodlané vše zvládnout. Mají obrovskou odvahu a sílu a spolu s Glindou tvoří ideální protipól. Nakonec dojdou do cíle jako nejlepší kamarádky a nic jim nestojí v cestě. Zde nemám opravdu co vytknout. Krásné kostýmy, zelená barvička - to je naše Elphaba.

Glinda

Glinda je pravý opak Elphaby. Je to rozmazlená holčička, která se vzhlíží pouze v sobě samotné. Díky bohu má dobré srdce a nakonec změní svůj život. Glinda prochází prakticky největší změnou v muzikálu, od naivní až po obětavou a odhodlanou kamarádku. Působí vtipně až komicky, je to takové strašiprdlo 😊. V této roli se střídá Natálie Grossová a Nikola Ďuricová. Obě dvě jsou skvělé a mají velký talent. Ovšem u mě zvítězila Nikola. Připadá mi více uvolněná a úplně stvořená pro tento typ postavy. „Růžová se přeci k zelené hodí“ či „Budeme se brát, ale on o tom ještě neví“, tyto hlášky a ještě více vám předvede Galinda, vlastně teď už si říká Glinda 😊.

Fiyero

Věčný student, floutek, ale bezva kamarád a přítel. Ač nemá tolik prostoru, dokáže si vzít pro sebe část představení. Přeci jenom každý je zvědavý, kterou z dívek si vybere. Bude to Glinda, nebo Elphaba?
Zde jsem viděl zatím jednu alternaci, a to v podání Petra Ryšavého. Je to talentovaný zpěvák a jsem rád, že zde dostal svoji příležitost. Na roli se vzhledově hodí, spolu s Elphabou mají krásný duet - Žij touto chvílí, který patří do mé topky.

Nessarose

Sestra Elphaby, která také nemá lehký osud, protože je upoutaná na své invalidní křeslo. Je odhodlaná získat svoji lásku, ovšem karty se otočí jiným směrem. Monika Sommerová a Felicita V. Prokešová jsou dvě alternace, které jsem viděl. Tato role je malá, ale oblíbil jsem si ji, a to když hrála Felicita. Ta do role vložila kus sebe, navíc má krásný hlas a šlo z ní odhodlání, inspirace i smutek. Monika byla taky skvělá, bohužel mně připadala na roli už starší, ale to je můj osobní názor.

Madame Morrible

Pokud hledáte mrchu v představení, tak jedna by tu byla, a tu se ctí zvládla skvělá Světlana Nálepková. Ta role je pro ni jako stvořená. Světlana zde využije svoje herectví a navíc má úžasný typ hlasu, který mám rád. A jak sama říká - „Přesvědčte mě, že to zvládnete, ale myslím, že na to nemáte...“

Čaroděj

Důležitá postava v muzikálu, která zde má své místo. Bohužel pro mě, úplně nejhorší figura. Scény s Čarodějem bych nejradši vymazal, předělal, nebo neviděl. Nemohou za to zpěváci, tedy Marián Vojtko a Josef Štágr. Oba pánové chtějí být populární a úžasní, jak zpívají ve své písni, ale nějak jim to nevyjde. Je to škoda, myslím, že to šlo pojmout trochu jinak a hned by to vypadalo lépe.

Boq

Kamarád a student, který touží po lásce a je zamilovaný do Glindy, ovšem i s ním osud trochu zamává. Lukáš Randák ztvárnil svoji postavu skvěle a jsem rád, že i zde má svůj prostor.

Dr. Dillamond

Učitel na škole čar a kouzel to taky nemá jednoduché. Ovšem skvěle zahrané a zazpívané v podání Petra Matuszka. Jeho výkon je obdivuhodný, protože ho musí zvládnout v kostýmu zvířete. Jakého? To se přijděte sami podívat a přesvědčit...

Na závěr musím hodnotit Čarodějku skvěle. Jsem strašně rád, že jsem už mohl vidět dvě krásná představení a rozhodně ne poslední. Krásné herecké a pěvecké výkony, skvělé texty a hlavně zde překonáte spolu s Elphabou zemskou tíž... aneb zelená může být zelenější...


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Činohra Vše o mužích: Charisma + humor + vztahy – to celé na třetí

Muzikál Krysař: Temná pohádka o lásce vykoupené krví

Muzikál Divotvorný hrnec: Kouzlo kdesi za duhou