Muzikál Kleopatra: Dál královnou jsem já


Má dnešní recenze bude trochu jiná, trocha nostalgie a vzpomínání až po aktuální uvedení. Kleopatra je opravdu silná panovnice, na pomyslném trůně Divadla Broadway vládne už 18 let. Svoji světovou premiéru měla 22. 2. 2002. Přes všechny různé derniéry se nakonec vždycky vrátí a znovu pronikne do srdcí nás všech. Její hit Teď královnou jsem já se hraje pravidelně v českých rádiích a pro jednu zpěvačku se stala celoživotní osudovou záležitostí, ale k tomu se dostaneme později.


Jak jsem již zmínil, Kleopatra se hraje v Divadle Broadway téměř nepřetržitě, ač s menšími pauzami. Za tuto dobu prošla inscenace mnoha změnami v obsazení. Scéna ovšem zůstala stejná. Je škoda, že zde po tolika reprízách nedošlo k menší inovaci, určitě by to prospělo k oživení představení a bylo by to fajn zpestřením pro mnohé z nás, kdo navštěvují divadlo pravidelně.

Ovšem, co se změnilo, jsou kostýmy. K obměnám došlo několikrát a vždy to bylo jenom ku prospěchu. Roman Šolc se vždycky postará o luxusní provedení a myslím, že by byla spokojená i skutečná Kleopatra. Dále nás představením provází rozsáhlá videoprojekce, díky níž se ocitáme v Egyptě a během chvíle vstoupíme zase do Říma. Videoprojekce je vytvořena opravdu pěkně a určitě bude fungovat i dalších pár let. O samotné hudbě se netřeba zmiňovat. Jedná se o první počin Michala Davida a je zde vidět obrovská práce a snaha vytvořit kvalitní český muzikál, k němuž se budeme vždy rádi vracet. Svůj podíl na tom mají i texty od pana Zdeňka Borovce a Lou Fanánka Hagena.

Osudový příběh královny Kleopatry zná jistě každý. Já ho miluju a nemůžu se ho nabažit, vždy když sedím v hledišti, prožívám tento příběh znovu a znovu a při písních Chci královnou se stát, Teď královnou jsem já a Dál královnou jsem já se v každém z nás zachvěje srdce. Kleopatra si šla za svým snem, dokázala ovládnout srdce samotného Caesara a poté i Marca Antonia a nejen je. Svým triumfálním příjezdem do Říma sice okouzlila mnoho lidí, ale bohužel zde našla i nepřátele v Senátu, v čele se zmetkem Octavianem. Kleopatra by nikdy nepřistoupila k porážce, proto zvolila smrt v podobě uštknutí kobry. O její věčné slávě uslyšíme nejen zde v muzikálu, ale navždy i v dějinách.

Musím říci, že za tuto dlouhou dobu, co se Kleopatra hraje, jsem měl tu čest ji navštívit opravdu nesčetněkrát. Viděl jsem mnoho různých alternací a našel si své oblíbence, které vyhledávám do dnešních dnů. Našli se i takoví, nad nimiž člověk kroutil hlavou a musel si dát ruce na uši. Ovšem většina byla jenom kladných a jsem rád, že si svoji prestiž drží i nadále.

Vůbec nevím, jestli vám mám popisovat opravdu každou osobu, která hrála v tomto představení. To by bylo na knihu, ne na kafe a cigárko, ale pro někoho spíše krabičku cigaret.

Samotná Kleopatra měla ve svém obsazení mnoho jmen, jak předních zpěvaček naší populární hudby, tak i nováčky z pěveckých soutěží. Na samém začátku se do role Kleopatry vžily Monika Absolonová, Radka Fišarová, Ilona Csáková a Bára Basiková, po omlazení představení se role chopily Kamila Nývltová, Gabriela Gunčíková a Alžbeta Bartošová. V mém srdci utkvěla Monika Absolonová. Ona byla pravou egyptskou královnou a role Kleopatry se stala její osudovou. Monika do této úlohy vložila kus sebe a bylo to opravdu vidět. Byla jednou z dam, která měla opravdu silný hlasový potenciál a dala celkové drive této postavě.

To bohužel nemohu říct o Báře a Iloně. Obě dámy jsou zajímavé zpěvačky, ovšem ne pro tuto roli, jejich hlasová výbava nebyla v některých písních dobře snesitelná pro ucho diváka. Radka Fišarová, která alternovala Kleopatru i Fulvii, byla také skvělou volbou. Dnes aktuálně, vystupují Alžbeta Bartošová a Kamila Nývltová. Obě mladé dámy jsou výborné a zde zaleží na vás, komu dáte přednost. Ovšem ani u jedné z nich nebudete zklamáni.

Ceasar byl dlouhou dobu pro mě spjatý s Jiřím Helekalem. On prostě vypadal jako Ceasar a opravdu to byla role pro něj, to samé můžu říct i o jeho alternaci v podání Martina Pošty. Dnes se v roli střídají Daniel Hůlka a Marián Vojtko. Já dávám přednost Danovi, protože tuto roli bere vážně, Marián opět lehce sklouzává a dělá si srandu, což kazí efekt. Je to škoda, protože po pěvecké stránce jsou oba pánové skvělí.

Marcus Antonius - myslím, že tato role je (podobně jako v případě Kleopatry a Moniky) spjatá se Zbyňkem Fricem. On byl dokonalý a opravdu to byla jeho role. Ovšem nemůžu zapomenout ani zmínit Davida Uličníka. Ten se postaral taky o skvělý zážitek. Novinkou bylo obsazení Pepy Vojtka. Někomu vadil jeho chraplák, já byl velice spokojený. Pepa je totiž veliký profesionál. Aktuálně ho hrají kromě Pepy ještě Marián Vojtko a Josef Vágner. Pepa přinesl vítanou energii do tohoto projektu a jsem za to rád.

Octavian je po Kleopatře moje nejoblíbenější postava. Protože to je pěkný lump, a přesto mu taky fandíte, ač neradi. Tady to je zcela bezkonkurenční, a to v podání skvělého Tomáše Trapla. Tomáš by Octavianovi velice dobře konkuroval. On to ani snad nehrál, ale byl skutečným Octavianem. Dále musím zmínit ještě skvělého Jana Apolenáře a aktuálně i Bohouše Josefa. Všichni pánové předvedli profesionální výkon.

Fulvia je další má láska v představení. Její text „Nesnesu víc, jdu ti to říct“ - to nejde jinak než milovat. V představení se vystřídalo také mnoho zpěvaček, ovšem stejně jako v roli Kleopatry byla první Monika, tak zde vládla Radka Fišarová. Byla a je skvělá, luxusní, dokonalá. Další dámy v podání Lindy Finkové, Sylvy Schneiderové, Alice Konečné a Markéty Zehrerové předvedly úctyhodný výkon, ovšem Radka nasadila vysokou laťku.

Octavia je taková miloučká rolička a drobné oživení v napjaté situaci, které se odehrává na jevišti. Zde - ať hrála Zdenka Trvalcová, Zuzana Norisová, Lucia Molnárová (dnes Bugalová) nebo Alžbeta Bartošová, nepoznal se rozdíl. Byl jsem vždycky spokojen a rád se podíval na krásné mladé slečny.

Ostatní role - Rufia, Apollondrose, Pothina, Ptolemaia, Jupitera, Isis a v neposlední řádě Hada a Zlatého ptáka trochu zkrátím.

Rufius byl delší dobu spjatý s Janem Kalouskem, které nemohu opomenout, to samé i Alan Bastien, Ladislav Spilka a Juraj Bernáth. Dnes ho vede aktuální Petr Pecha.

Pan Lešek Semelka a úžasný Dušan Kollár se skvěle zhostili rádce Kleopatry Apollondra. Byla radost je vždy sledovat, mimochodem tato role patří taky mezi moje oblíbené.

Ptolemaios - zde zavládl trochu smutek. Báječný Patrik Stoklasa. Jsem rád, že jsem ho mohl vidět a je nemírná škoda jeho talentu. Ovšem pánové Petr Ryšavý, Juraj Bernáth a Josef Vágner jsou také skvělou volbou a podávají vyrovnané výkony.

Pothinus - trochu šašek a sluha. Ač malá role, ale perfektně provedená v podání Leška Semelky, Alana Bastiena, Jana Gajdoše i Martina Šemíka.

Bohové Isis a Jupiter jsou takoví průvodci představením. Jejich role zde má smysl a úroveň. Moc děkuji všem aktérům - Linda Finková, Jana Švandová, Sylva Schneiderová, Kristina Kloubková, Tereza Bílková, Alena Mihulová, Jan Kuželka, Zdeněk Dušek, Vladimír Brabec, Richard Genzer.

O závěrečnou část se postará důležitá taneční složka v podání Hada a Zlatého ptáka. Tato role je dosti náročná a má velký respekt. Téměř nesleze z jeviště a je důležitou součástí děje. Zde patří taky poděkovat dámám, které za ta léta vystoupily na jevišti…

Závěrem bych jen zmínil, Kleopatra je už vlastně kultovní muzikál naší scény a má zde rozhodně své místo. Pro fanoušky Michala Davida se jedná o jeho nejlepší titul, a proto by ji měl vidět každý. Je to nádherné představení, plné krásných zapamatovatelných textů a melodií. Zkrátka Teď královnou jsem jááááááááááááááááááááááááááá.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Činohra Vše o mužích: Charisma + humor + vztahy – to celé na třetí

Muzikál Krysař: Temná pohádka o lásce vykoupené krví

Muzikál Divotvorný hrnec: Kouzlo kdesi za duhou