Muzikál Pět let zpět: Čo s láskou dokáže urobiť čas?


Vím, že jsi mým světlem. Vím, co ti chci dát, vím, že jsi ten příběh, co chci psát.

...hovorí Jamie svojej múze a manželke Cathy. Lenže čo ak do vzťahu votrú pracovné problémy a medzi partnermi sa postupne začne tvoriť priepasť? Aj toto je jedna z otázok, ktorým sa venuje muzikál Pět let zpět, ktorý som spolu s Coffeerun, Džejňulkou a našou „čestnou statočnou“ Míšou navštívili v marci 2020.

Priznám sa, že tento nápad som tak trochu „spískala“ ja, pretože milujem najmä komorné muzikály a ma toto dielo zaujalo už keď som prvý raz počula pieseň „Moving Too Fast“ (v českom preklade Nechám se vést), a keď som si všimla plagát pri mojej návšteve muzikálu Rebecca koncom minulého roka, jednoducho som sa musela vrátiť. 😊 A som rada, že nie som sama, koho príbeh Jamieho Wellersteina a Cathy Hiatt zaujal.


Muzikál Last Five Years od Jasona Roberta Browna sa na broadwayských divadelných doskách objavil už v roku 2001. Je vo vysokej miere inšpirovaný autorovou vlastnou skúsenosťou s tým, čo sa stane, keď sa láska jednoducho „nepodarí“. Unikátny je na jednej strane obsadením - na scéne sa totiž skutočne objavujú iba Jamie a Cathy, no nezvyčajná je tiež interpretácia príbehu. Zatiaľ čo u Jamieho sledujeme príbeh lásky od začiatku do konca, Cathy ho rozpráva od momentu ich rozchodu až po prvé rande. Obe postavy sa na scéne stretnú len vo chvíli ich svadby. Špecifický je tiež hudobne - nemožno ho totiž jasne vymedziť, objavujú sa tú naozaj rôzne žánre, od popu, rocku cez jazz, folk a tak ďalej. A ako dopadla jeho ostravská verzia?

Na produkcii Divadla 12 musím vyzdvihnúť niekoľko vecí - prvou je živá kapela. Tá dodáva zvuku v divadle úplne iný rozmer a dovolím si tvrdiť, že obzvlášť jedna scéna by sa s nahrávkou naozaj zahrať nedala, ale v prípade, že by ste sa rozhodli tento muzikál navštíviť, nebudem vám dávať žiadne spoilery :). Ďalšou vecou, ktorá ma upútala hneď na prvý pohľad, je výprava - jej autorka Lucia Labajová si dala naozaj záležať, aby aj v komornom priestore, akým je scéna tohto divadla, vytvorila autentickú americkú atmosféru. Zaujímavým detailom sú tiež dve obrazovky, na ktorých sa počas predstavenia premietajú rôzne fotografie, ktoré mapujú momenty vo vzťahu Cathy a Jamieho. Poslednou a tou hlavnou vecou, ktorou sa Pět Let zpět v Ostrave môže právom pýšiť, je preklad. Z môjho pohľadu ide o jeden zo základných aspektov predstavenia, na ktorom stojí a padá a v tomto prípade ide o ďalšiu známku kvality tejto produkcie. Počúva sa naozaj dobre a plynie prirodzene, pričom tiež zachováva význam. Predtým, ako si poviete, že to znie až príliš idylicky, vedzte, že som už v prekladoch muzikálov počula niekoľko fakt bizarných viet ('trochu ma len podráždil, nechtiac som ho zavraždil') a tento muzikál som si čo sa českých textov týka, naozaj užila. Autorom českého prekladu je Tomáš Novotný - ten istý Tomáš Novotný, ktorý tiež stvárňuje Jamieho a postaral sa aj o dramaturgiu tohto diela. V predstavení sa alternuje s Tomášom Savkom. Rolu Cathy si zase rozdelili Martina Šnytová a Klára Jelínková.

5.3. sme mali možnosť vidieť práve Tomáša Novotného a Martinu Šnytovú. Martina Šnytová ako Cathy veľmi presvedčivo stvárnila mladú, naivnú dvadsiatničku, vstupujúcu do sveta divadla a konkurzov a bláznivo zamilovanú, ale aj tú Cathy, ktorá postupne začína zisťovať, že jej vysnívaný život nadobúda trhliny. Pre Tomáša Novotného je toto dielo očividne srdcovkou, čo je cítiť z každej minúty na scéne. Jeho Jamie, sa z kariéry rastúcej raketovou rýchlosťou naozaj nefalšovane teší a hoci sa zdá, že ho úspech mení na arogantného, Cathy očividne miluje, hoci v jej očiach to tak nevyzerá.

Ostravská produkcia muzikálu Pět let zpět je jednoducho predstavením, ktoré skutočne stojí za to vidieť. Nie, nie je to „oddychovka“, musíte si dávať naozaj pozor, aby ste sa v spleti dvoch príbehov nestratili a donúti vás tiež vážne popremýšľať.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Činohra Vše o mužích: Charisma + humor + vztahy – to celé na třetí

Muzikál Krysař: Temná pohádka o lásce vykoupené krví

Muzikál Divotvorný hrnec: Kouzlo kdesi za duhou