Muzikál Starci na chmelu: Výprava do minulosti za nadčasovou romancí
„Ten příběh, který uvidíte, ten mohlo prožít vaše dítě. A nikoli jen na chmelu,“ zpívá se trefně v textu písně, která zahajuje představení Starci na chmelu, známý muzikál, jenž ve filmové podobě vznikl již v roce 1964. Na prkna, která znamenají svět, jej posléze převedlo Studio DVA a od roku 2019 »Starce« uvádí nejen na Letní scéně na Vyšehradě, ale také na Tvrzi Divice. Já měla tu čest vidět toto představení v jeho první sezoně vidět hned dvakrát - respektive jednou v Divicích s naší statečnou partou a následně ještě na Vyšehradě s kamarádkou. V červenci 2020 jsem pak neodolala a znovu si zážitek na Vyšehradě zopakovala.
Musím podotknout, že ani při jedné návštěvě jsem se
nenudila, naopak jsem »Starcům« přišla na chuť postupně snad ještě víc, a to i
přesto (nebo možná právě proto), že slavnou filmovou verzi jsem dosud neviděla
ani jednou, jelikož se přiznám, že zhlédnutí některých starších snímků, co jsem dosud nezhlédla, tak trochu odkládám. Alespoň mě tedy v divadle tentokrát nesvazovala žádná
očekávání a nesrovnávala jsem. Dokonce si myslím, že kdybych film nyní zhlédla,
divadelní verze by se mi stejně líbila o něco víc. Podařilo se jí totiž
vytvořit úžasnou atmosféru, která se přibližuje 60. létům i s řadou náležitostí
života v komunistickém režimu, ale zároveň přiznává, že už jsou to doby minulé
a nebojí se na toto téma vtipkovat (a to v takové míře, že by si jistě tvůrci za
komunistů koledovali o pořádné problémy), čímž dílo přibližuje zmlsanému
modernímu divákovi, jakým jsem třeba já.
Podle mě jsou ale Starci na chmelu na letní scéně šancí, jak podniknout výpravu časem (já všechno o cestování časem zbožňuji 😊), a to téměř se vším všudy. Iluze začíná vlastně ještě před začátkem představení, jelikož se vám po příchodu do hlediště naskytne první pohled na scénu, kdy vás na první pohled jistě upoutá opora ze zelených lístků, jež navazuje atmosféru chmelové brigády.
Mně osobně se takové navození atmosféry moc zamlouvalo, i když podle toho, co jsem vyslechla od ostatních diváků, mohlo to mít i matoucí účinek, protože někteří se ptali, zda jsou to písničky „z toho filmu“ a možná čekali, že v muzikálu samotném pak také zazní. Ostatně mám takový mlhavý dojem, že jsem se na to možná před rokem ptala také 😀.
Pokud přejdu rovnou k hudební stránce muzikálu Starci na chmelu, asi nejznámějšími hity z něj jsou Den je krásný a Milenci v texaskách (z nichž druhá zmíněná píseň zazní víckrát, ovšem pokaždé s pozměněnými texty), které jsem samozřejmě znala už před první návštěvou. Jsou natolik chytlavé, že si je budete jistě zpívat ještě cestou domů, navíc se mi moc zamlouval i způsob, jakým byla písnička Den je krásný zapojena do děje. V podstatě se totiž jednalo o snovou sekvenci, čemuž podléhaly veškeré detaily a náznaky, včetně trochu na pohled uvolněnějších pohybů účinkujících. Vše ale přesto mělo svůj řád a přesné místo.
Následně mě oslovila i skladba Bosa nova, která v sobě kombinuje smyslnost a napětí s humorem a odlehčeností. Přiznám se, že další melodie ze »Starců« (autory hudby jsou Jiří Bažant, Jiří Malásek a Vlastimil Hála) se mi vždy při poslechu přímo v divadle moc líbily, ale brzo se mi vzpomínky na ně rozutekly. Zřejmě pro mě nejsou zcela dobře zapamatovatelné, ovšem při každé návštěvě jsem je znovu a znovu nadšeně objevovala – oceňuji především hravost jednotlivých melodií, které se vzájemně neopakují (snad až na zmíněné Milence v texaskách).
Stejně
vychytané mi připadají i texty písní, jejichž autorem je Vratislav Blažek. Mají
v sobě víc než špetku moudrosti a navíc perfektně pracují s českým
jazykem – například v jedné skladbě je část textu vyhláskovaná a
v písni Hodní hoši je zase
geniálně využito skloňování, z čehož by jistě cizincům při pokusu o
překlad vstávaly vlasy hrůzou. Také spojení „protivo, děláme to pro pivo“ mi
připadalo výborné a vtipné. Ostatně i celé úvodní číslo Chmel je naše zlato mě neskutečně bavilo, což je samozřejmě
zásluhou také všech účinkujících – mladých talentů, jejichž energie a humor na
vás okamžitě dýchnou. A to nejen v úvodu, kdy s koši ze sklizně
procházejí mezi diváky.
Neuvěřitelné kousky totiž pokračují i posléze na jevišti a
všichni aktéři zvládají náročné a zároveň rozpustile veselé choreografie zkrátka na jedničku s hvězdičkou. Navíc s úsměvem a grácií. Kromě
tanečních a pěveckých výkonů zaujmou i komediálním talentem, jelikož Starci na chmelu jsou plní vtipných
hlášek a narážek. Někteří se pak nebojí chvílemi improvizovat, a tak myslím, že
žádné představení není úplně do puntíku stejné, což se mi líbí.
Dojem, že jste na výpravě do minulosti, vám jistě nepokazí ani kostýmy, k nimž nemám ani moc co říct. Podle mého názoru odpovídaly dané době a zároveň nepůsobily nijak obzvlášť „prehistoricky“, snad až na zástěru, kterou Hanka v jedné chvíli dostane, ale tam je to samozřejmě záměrné. Jinak jí to v každých šatech moc sluší, zejména v těch červené barvy.
Slušelo by se říct asi také pár slov k ději, i když věřím,
že většina z vás ho již zná. Jedná se o poměrně nadčasový milostný příběh
dvou mladých lidí, jejichž citům okolí moc nepřeje. Mohl by se snad odehrát i
dnes, ovšem to by parta studentů zřejmě odjela na školu v přírodě místo na
chmelovou brigádu, jak je tomu právě ve Starcích
na chmelu. Přes den všichni sklízí chmel a více či méně aktivně se
předhání, kdo nasbírá více věrtelů, v noci se musí mačkat jeden vedle
druhého na žíněnkách v tělocvičně. Na přísné oddělení dívek od chlapců
dohlíží přísná profesorka, které žáci podle »učitele národa« Komenského přezdívají
Jana Ámosa. Jenže neuhlídá vše a všechny, protože samotář a intelektuál Filip
si zařídí vlastní útočiště na půdě a navíc si ho zútulní »vypůjčenými« předměty
z JZD. Pak jeho doupě najde jedna z dívek – Hanka, které se rovněž
kolektivní nocování (navíc nedůstojné stolování s ešusy a nedostatek
hygieny) příčí. Přestěhuje si tedy věci k Filipovi, který je do ní už
delší dobu zamilovaný až po uši. Společně tam spolu přespávají a marně se
snaží všechny přesvědčit, že mezi nimi není »něco víc« a že mladí lidí nejsou nutně „jeden za osmnáct a druhý bez dvou za
dvacet“. Potýkat se kromě předsudků musí také s intrikami spolužáka Honzy,
schopného brigádníka, mazánka jejich paní profesorky, ale též oblíbence
předsedy JZD.
Příběhu je uzpůsobená i scéna, kdy
hlavní část jeviště slouží většinu času coby tělocvična a jednoduchými a
rychlými přestavbami pár rekvizit se mění na noclehárnu dam či chlapů a posléze
jídelnu či společenský sál, určený k pořádné tancovačce. Po pravé straně
(z pohledu diváka) je pak menší část jeviště – v podstatě takový drobný vyvýšený
domeček s barevným závěsem místo dveří. Tato část představuje zmíněnou půdu – tedy hnízdečko Hanky s Filipem. Díky tomu, že závěs se dá i zatáhnout, může
v určitých chvílích dojít dokonce i na náznaky stínohry, což je vkusné a
moc pěkné zobrazení toho, že na půdě se odehrává něco, u čeho nemusíme jako
diváci zaclánět a asistovat.
Poměrně specifická je tato část
scény také tím, že nahoru a dolů se herci dostávají po žebříku (což je rovněž příležitost
pro různé skopičiny a vtípky), přičemž v prostoru pod „půdou“ je pak
schovaný (ale přiznaný) orchestr. Divák se tedy dočká živé hudby, což je
třešničkou na dortu skvělé atmosféry letní scény. To pak člověk s klidem
přetrpí i rozmary počasí a stále odchází z představení se spokojeným úsměvem
na tváři.
Ten vám spolehlivě vykouzlí především výkony jednotlivých
účinkujících. První a poslední slovo ve Stracích
na chmelu má samozřejmě trio kytaristů, které celým dějem provází a
několika krátkými výstupy pomocí písně hodnotí dění na jevišti, vyslouží v podstatě
coby obhájci hlavní dvojice Hanky a Filipa a zároveň mládeže jako takové.
Apelují na rodiče v diváckých řadách, aby počkali s kritikou a
opovržením a vyslechli si příběh bez předsudků. Jedná se pro mě o velmi
osvěžující prvek (ačkoliv samozřejmě vznikl už pro film) a nejenže kytaristé
skvěle navozují danou náladu, ale navíc se na ně i výborně dívá, což jistě ocení především dámy. Jelikož jsem muzikál navštívila již třikrát,
pravděpodobně jsem viděla coby kytaristy snad všechny alternace, ale nejvíc mě
zaujali ti pánové, které už znám z jiných rolí – tedy především Petr
Ryšavý, Pavel Režný a Peter Strenáčik. Doplňují je ovšem rovněž skvělí Vojtěch
Havelka a Kryštof Mende.
»Milence v texaskách« Hanku a Filipa ztvárňují Berenika
Kohoutová (alternuje ji Petra Kosková, ale tu jsem neměla možnost vidět) a Ivan
Lupták. Moc jim to spolu sluší a tvoří hezký pár, každý se však své úlohy
zhostili trochu odlišně. Co jsem tak odposlechla od dalších diváků, výkon Ivana
Luptáka se vám buď bude líbit velmi, nebo vůbec – nic mezitím. V roli Filipa
se totiž inspiroval výkonem svého filmového protějšku Vladimíra Pucholta a
v některých momentech se tak může zdát, že možná trochu moc tlačí na pilu.
Ovšem mně tedy připadal neuvěřitelně roztomilý, k čemuž přispívá nejen
fakt, že je tento herec v mých očích opravdový fešák, ale má i zajímavě
posazený hlas, kterým mi chvílemi připomíná Jana Hartla zamlada. Ten také hrál
podobné typy rolí, a tak mi to zkrátka všechno do sebe správně »pasuje«. Navíc když Ivan Lupták v jedné scéně prochází mezi diváky a
recituje přitom následující verše:
Naopak Berenika Kohoutová Hanku ztvárňuje zcela po svém, což diváky znalé filmu jistě vede k porovnání. Já srovnávat nemůžu, ale Berenika coby Hanka na mě působila jako přidrzlá „primadonna třídy“, k níž méně oblíbené dívky vzhlíží a do níž jsou všichni kluci zamilovaní. Je trochu rebelka a bojuje proti tomu, co se jí nelíbí, i když možná sama ani neví proč. Díky Filipovi a jeho vlivu se ale v průběhu muzikálu mění a dospívá v mladou ženu se střízlivým pohledem na svět, ale touhou nedat se spoutat „jízdními řády“.
Antagonistou příběhu a v podstatě představitelem všeho,
proti čemu Filip bojuje, je Honza, kterého jsem zatím vždy viděla v podání
pro mě jinak nepříliš známého Jana Meduny (alternací je Petr Ryšavý, jenž by mě
také velmi zajímal). Honza se řídí pravidlem, které nám představuje i píseň Život je kolotoč – „hloupej ať roztáčí a chytrák ať se veze.“ Je to mladík, který se
záhy naučil velmi dobře proplouvat životem, je rozhodnutý to v životě
daleko dotáhnout a tomu podřizuje veškeré své jednání. Podlézá těm, u nichž to
má cenu a vyvíjí snahu především tam, kde mu z toho může něco kápnout.
Neštítí se násilí ani úskoků, aby dosáhl svého. Zkrátka skvěle zahraný záporák,
kterému rozhodně nefandíte, ale zároveň musíte uznat, že něco zajímavého a
podmanivého na něm přece je.
Honza spoléhá také na pomoc svých dvou kumpánů – Vény (Jan
Fanta / Richard Pekárek) a Pepy (Lukáš Adam / Filip Hořejš), kteří většinu času
platí za komické figurky pro odlehčení. Zajímavé je, že pokaždé jsem
v těchto rolích viděla stejnou dvojici – tedy Filipa Hořejše, který dokáže
i v malé roli dobře upoutat pozornost (a právě díky Starcům na chmelu jsem si ho pořádně zapsala do paměti), a Jana
Fantu. Ten pravděpodobně za uplynulý rok změnil účes (ten nový se dobově ke »Starcům« zrovna moc nehodí), protože jsem ho letos nepoznala a připadal mi jako někdo
jiný. Každopádně po třetí návštěvě už na něj asi nezapomenu, jelikož se mu
několikrát podařilo diváky pořádně rozesmát. Jeho urputnou snahu schovat před
paní profesorkou láhev s alkoholem do vlastních kalhot a následné sušení
určitých partií pyžama budu mít asi ještě dlouho před očima 😀
Z mládežníků musím jmenovat též postavu Božky,
baculatou holku, která dost vzhlíží k Hance a zřejmě by byla ráda její
nejlepší kamarádkou, přičemž do ní neustále cosi hučí a otravuje ji, ale navíc
je to pořádné číslo a umí to naprosto parádně rozbalit na tanečním parketu.
V této roli se střídají dvě skvělé dámy - Andrea Holá a Vendula Příhodová.
Obě jsou velmi talentované, a tak nezáleží na tom, na kterou z nich zrovna
natrefíte. Ovšem přece jen je každá jiná – mně osobně se více líbila Andrea
Holá, jelikož se podle mého názoru na Božku vizuálně víc hodí. Andrea se totiž pyšní plnějšími
křivkami a zároveň má v sobě neuvěřitelnou energii a taneční nadání. Na
taneční zábavě je tak nekorunovanou královnou a diváci se na její neskutečné kousky
dívají takřka s otevřenou pusou. Není divu, že v ten večer, kdy ztvárňovala
Božku ona, měla z účinkujících zaručeně největší potlesk. Vendula je
postavou více křehká, a tak i když ji kostyméři nacpou a schovají do
pytlovitých kalhot, stejně tím diváka neoklamou. Ovšem na druhou stranu,
Vendula zase ve scénách s Hankou působila trochu přirozeněji a člověku
její »dolejzání « za Hankou nešlo tolik na nervy.
Vše doplňují ještě tři postavy ze světa dospělých – předseda
JZD, jeho manželka Kateřina a v neposlední řadě profesorka „Ámosa“.
V roli předsedy se alternují Josef Carda a Oldřich Navrátil a oba si
dokážou s figurou pohrát a vytvořit vlastní verzi nepříliš bystrého a
zároveň nepříliš komunisticky zapáleného muže. Díky nim padá jedna hláška za
druhou a zejména jedna mě vždycky zaručeně pobaví, o to víc mě ale překvapilo,
že při mé poslední návštěvě toto rýpnutí do minulého režimu nezaznělo. Naštěstí
se snad nejedná o žádnou novodobou cenzuru, ale právě specialitku jednotlivých
alternací. (Menší spoiler hlášky, případně přeskočte na následující odstavec:
Zatímco Josef Carda svádí nečistotu na holínkách na domácí zvířata, Oldřich
Navrátil jde o něco dál a tvrdí, že „včera vstoupil do strany“.)
Menší prostor má Linda Fikar Stránská coby předsedova žena, ale i tak dokáže herecky i pěvecky zazářit. Výborná je především ve snové „sekvenci“ při písni Den je krásný. Na závěr si nechávám profesorku Ámosu v podání Zlaty Adamovské, kterou mám ráda a vždycky jsem proto ráda, když na ni natrefím i v divadle. Ačkoliv působí v dané kantorské úloze přísně a skoro až úzkoprse, není se čemu divit, když má na povel celou třídu rozjívených puberťáků a funguje tak spíše jako krotitelka divé zvěře.
Vzhledem
k tomu, jak paní profesorka protežuje Honzu a naopak Filipa plísní za to,
že přemýšlí a nenásleduje pouze slepě smýšlení jiných, může na diváka působit
negativně. Ovšem Zlatě Adamovské se povedlo postavu zjemnit, a tak musím přiznat, že
já bych takovou profesorku klidně brala. Jistě by mi totiž dala jedničku, kterou zase já naopak můžu s klidem dát představení Starci na chmelu.
Komentáře
Okomentovat