Činohra Duety: Mozaika vztahů mezi mužem a ženou


Na divadelní představení Duety autora Petera Quiltera jsem se chtěla vypravit již dávno, tím spíš, že část statečných již to štěstí dříve měla a mluvili o tomto díle s velkým nadšením. Původní plány v roce 2020 však zhatil covid, a o to víc jsem si pak vážila toho, když jsem jednoho slunného červnového dne roku 2021 mohla vyrazit na letní scénu Studia DVA na Vyšehrad a Duety konečně vidět. Kromě samotného představení to byla také moje první návštěva této letní scény, která je umístěná na skutečně malebném místě uprostřed hradeb, prakticky hned vedle vyšehradské katedrály a Slavína.

Duety jsou vlastně soubor krátkých, cca 20minutových komedií, které jsou odehrány v rámci jednoho představení stejnými herci. Jejich společným tématem jsou vztahy mezi mužem a ženou – v našem případě v podání Filipa Blažka a Moniky Absolonové. Jsme tedy svědky čtyř nesouvisejících příběhů osob, navzájem zcela povahově odlišných. A musím uznat, že bylo až obdivuhodné, jak snadno se hercům dařilo upoutat moji plnou pozornost k dalšímu a dalšímu příběhu a přesvědčit mě, že jsou během chviličky někým úplně jiným. Tento koncept mi trochu připomněl jiné, dříve zhlédnuté představení Miluji tě, ale…v Divadle Palace, ve kterém se taktéž omezený počet herců zabývá tematikou různých podob lásky. Zatímco ale v tomto případě se jednalo spíše o muzikál, Duety jsou jednoznačně činoherní představení, ve kterém sice uslyšíme také několik písní, ty ovšem děj neposouvají a slouží spíš jako předěl mezi jednotlivými částmi. V Duetech jde skutečně o krátké divadelní hry a nikoliv scénky. Příběh je vždy dostatečně propracován, a především není nouze o celou řadu skutečně vtipných hlášek. Troufám si tvrdit, že některé z nich jsou natolik vydařené, že by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby časem zlidověly a začaly se v běžném životě používat. Sympatické je mi také to, že vlastně žádný příběh není jednoznačně uzavřen a dostáváme tak prostor si sami domyslet, jak pravděpodobně skončí...

Velmi mě bavilo pojetí scény (autorem je Karel Czech), která byla v podstatě po celou dobu podobná. Všechny příběhy se odehrávaly v bytě (případně v hotelovém pokoji) – z něhož vidíme jen vstupní dveře, obývák (sedačku) a kuchyňský pult. Tento „základ“ zůstal na jevišti po celou dobu představení a v rámci přeměn byl pouze doplněn o různé rekvizity a částečně upraven – například potahem na sedačce, jiným stolkem, polštářky… Samotná přeměna scény mi pak připadala skoro jako malé umělecké dílo a fascinovalo mě, jak je s minimem úprav možné dosáhnout tak zásadního efektu. V levé části jeviště byl pak paraván, za nímž se herci mohli mezi jednotlivými scénami v průběhu hudebního čísla převléknout. Musím říct, že mě tento nápad celkově bavil a těšila jsem se vždy úplně stejně, jak na nový příběh, tak i na tento hudební výstup s přeměnou scény, při kterém bylo možné už dopředu vše pozorovat a odhadovat, co nás čeká dál. 😊

V prvním výstupu se seznamujeme s Jonathanem a Wendy, kteří se seznámili na inzerát a právě se odehrává jejich první společná schůzka. Přestože je její počátek velmi neohrabaný a rozpačitý, je tu šance, že konečně našli toho pravého?

Druhá část se zabývá tematikou neopětované lásky sekretářky Janet, zamilované do svého šéfa. Ten má sice Janet velmi rád, ale její očekávání a touhy není schopen naplnit z jednoho velmi prostého důvodu. Podaří se Janet ho přece jen přesvědčit? 😊

Příběh Shelley a Bobbyho se odehrává na exotické dovolené. Její průběh je ale poněkud nestandardní, protože se jedná o rozvádějící se manžele, kteří doufají, že během společné dovolené, kterou už nešlo stornovat, rozumně vyřeší průběh rozvodu. Je vůbec něco takového možné? A chtějí se skutečně rozvádět? 😊 Musím přiznat, že tato hra se mě osobně dotkla vůbec nejvíc. Krásně zachycuje fungování dlouhodobého vztahu, kdy se oba partneři již výborně znají a přesně vědí, co můžou od toho druhého očekávat a jak bude ten druhý reagovat, což mě dojímalo. Některé Bobbyho repliky mi byly neskutečně blízké a něco podobného jsem už nejspíš sama někdy slyšela.😀 Právě proto osobně nevěřím, že by se tato dvojice mohla skutečně rozvést a velmi doufám v lepší konec.😊

Poslední část mě pravděpodobně bavila ze všech nejvíc. Děj se odehrává krátce před svatbou. Angela se již potřetí vdává a její bratr Toby jí pomáhá s přípravami na svatbu. Angela ovšem začíná pochybovat, zda se rozhodla správně a Toby asi zrovna není úplně nejvhodnější osobou, která by ji dokázala rozumně uklidnit. 😊 Může toto celé vůbec dopadnout dobře? To vám samozřejmě neprozradím, ale zcela určitě vám můžu doporučit vyrazit do Studia DVA nebo časem zase na některou z jeho letních scén a na Duety se podívat a udělat si vlastní názor.

Je to opravdu povedené a perfektně zahrané představení, plné vtipných hlášek, v němž se podle mě každý v něčem najde. 😊 A jako bonus si můžete vychutnat skvělá hudební čísla v podání Moniky a Filipa.
 

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Činohra Vše o mužích: Charisma + humor + vztahy – to celé na třetí

Muzikál Krysař: Temná pohádka o lásce vykoupené krví

Muzikál Divotvorný hrnec: Kouzlo kdesi za duhou