Muzikál Biograf Láska: Trojitá dávka romantiky

 

Hit muzikál. Specifický druh muzikálu, ke kterému vždy přistupuji tak trochu s nedůvěrou, obavami a jednou zásadní otázkou: Podaří se vymyslet natolik logický a ucelený příběh, že do něj známé hity přirozeně zapadnou? Bohužel ne vždy tomu tak je a příliš vratká dějová linka pak mnohdy může uškodit i dobrým výkonům na jevišti.

Podobné obavy jsem měla i v případě nového muzikálu Biograf Láska tvořeného z písní Hany Zagorové, který byl v září 2022 uveden v Divadle Kalich. Zde však hrálo v jeho prospěch několik faktorů, které mé rozhodnutí do značné míry ovlivnily. Tím hlavním je již samotné Divadlo Kalich. Z tamějších muzikálových představení (ač bohužel bez živé hudby) sálá vždy neskutečný příval energie, jaký jsem v jiném divadle do takové míry snad ještě nezažila. Tím druhým je pak skutečnost, že se režie ujal Jan Kříž, jehož první režijní počin – My Fair Lady v libereckém Divadle F. X. Šaldy se mi velmi líbil, a těšila jsem se tedy, čím nás překvapí tentokrát. A v neposlední řadě pak obsazení plné jmen, ať už těch pro Divadlo Kalich typických, či spousty nových a opravdu zajímavých.

Na Biograf Láska jsem se tedy nakonec vypravila již v říjnu 2022 na jedno z odpoledních představení a k mé velké radosti mě tento kus okamžitě nadchl. Příběh, dle scénáře Uljany Donátové, nám líčí osudy tří kamarádek, které, ač se každá z nich nachází v trochu jiné situaci, touží vlastně po tom samém – po lásce. Mně osobně bylo sympatické, že dějová zápletka není zbytečně překombinovaná a striktně se drží toho, o čem většina písní Hany Zagorové je – šťastná či nešťastná láska, vztahy, touhy a vzpomínky. A právě díky tomu všechny písně do příběhu krásně zapadají.

Romanticky založená svobodná maminka Jana je majitelkou retro kavárny se jménem Biograf Láska, miluje romantické filmy a při jejich sledování sní o dokonalém vztahu. Eva žije již dlouhé roky v bezdětném manželství s Alexem a tak trochu i „ve zlaté kleci.“ Může mít sice vše, na co si vzpomene, ale bohužel nemá to, po čem nejvíc touží – Alexovu pozornost a děti. Trojici uzavírá velmi rázná lesbička Alča, která svoji partnerku teprve neúspěšně hledá. Co se však může stát ve chvíli, kdy se Janina dcera Linda s kamarádem Tomášem rozhodnou dát dohromady své rodiče? Co všechno způsobí Alexova nevěra? Jakou roli v příběhu sehraje Janin zaměstnanec Přemek? A jak životem Alči zamává jedna návštěva v nemocnici? To vám už samozřejmě neprozradím, ale rozhodně doporučuji se na Biograf Láska do Kalichu zajít podívat a na tyto otázky tak odpovědi získat. 😊

Líbila se mi též scéna Jana Kříže, v níž podstatnou roli sehrály jakési bílé panely, na nichž jsou napsané texty některých písní, co v představení zazní. Tyto panely lze dle potřeby různě přesouvat a vytvářet tak různé předěly scény podle toho, kde se zrovna nacházíme. Nejvíce děje se ale odehrává v Janině kavárně, která na mě působila natolik útulným až rodinným dojmem, že pokud by takový podnik doopravdy existoval, rozhodně bych tam často a ráda chodila. 😊 Jiné lokality byly pak už spíše naznačené. Bohužel jsme se ani tentokrát nevyhnuli poměrně dlouhým přeměnám a zatmívačkám, což si zkrátka vysvětluji dispozicemi divadla. Povedly se i kostýmy Radka Fišera, které krásně podtrhly charaktery jednotlivých postav.

Velký prostor zde mají též taneční čísla v nápaditých choreografiích Petry Parvoničové, v nichž vynikne poměrně početná company.

Výborné ale bylo kompletně celé obsazení, které jsem mohla v rámci mé návštěvy vidět.

Pravděpodobně nejvíce mě zaujala Kateřina Bohatová coby Jana, která si svoji osamělost kompenzuje romantickým sněním u filmů. Na první pohled se může zdát až trochu naivní, ale nemyslím si, že by to tak bylo. V romantice zkrátka hledá určitý „únik,“ což je věc, které vlastně docela dobře rozumím, protože občas dělám totéž. 😊 S postavou Jany jsou navíc spojená asi nejzajímavější hudební čísla a Kateřina je všechna zvládla s naprostým přehledem. 😊 Janina dcera Linda (Anežka Hezká) a její kamarád Tomáš (Tobiáš Freja) se rozhodnou dát své rodiče dohromady a na scéně se proto objeví vdovec Ben, který má podobné vnímání světa jako Jana. Bylo pro mě poměrně překvapením obsadit do této role Jana Tenkráta, jehož jinak zatím v divadle vídám spíše v úlohách hrdinů podstatně mladších. Jako Ben byl ovšem též velmi přesvědčivý.

V roli Evy, která musí čelit nevěře svého muže, se představila Marie Křížová. A její výkon byl natolik skvělý, že mě v podstatě od prvního okamžiku, kdy si uvědomíme její smutek a samotu, přemohla při každém jejím dalším výstupu taková záplava slz, že jsem zkrátka nedokázala přestat. Už dlouho se mi nestalo, že by mě něčí výkon až takhle emotivně zasáhl. Věčně zaměstnaného Alexe, který svoji ženu tak trochu přehlíží, si zahrál Roman Tomeš. Alex v jeho podání sice udělal celou řadu chyb a v určitém momentu může působit arogantně, ale na druhou stranu mě dokázal přesvědčit, že Evu opravdu miluje, nechce o ni přijít a je ochoten se proto i změnit. Vlastně jsem mu tedy i přála, aby mu to vyšlo.

Jako ráznou a možná až trochu bláznivou Alču jsem viděla Michaelu Tomešovou a měla jsem z ní pocit, že si tuto roli nesmírně užívá. Temperamentní slečnu, která se do všeho pouští po hlavě, se vším si ví rady a vždy najde nevšední a originální řešení, zahrála s naprostým přehledem a trochu tak odlehčila smutnější příběh, který prožívá Eva. Myslím, že kamarádku, jako je Alča, by každý občas potřeboval. Hned by pak všechno viděl v optimističtějším světle. V paruce s brýlemi byla navíc skoro až k nepoznání, ale neskutečně jí to slušelo. 😊

Nemalý prostor má v příběhu také Přemek, jenž pracuje u Jany v kavárně a velmi trefně a vtipně komentuje problémy, které spolu hlavní trojice řeší, a nabízí tak na některé věci zase mužský úhel pohledu. Přemysl Pálek byl pro roli trochu lehkovážného „lamače dívčích srdcí“ naprosto skvělou volbou.

Vynechat nesmím ani Natálii Halouzkovou coby Alexovu milenku Markétu. V jejím podání na mě Markéta vlastně ani nepůsobila jako prvoplánová mrcha, protože její představy o jejich společné budoucnosti působily tak strašně naivně, až mi jí bylo v určitém momentu možná i malinko líto. 😊

V malé ale důležité roli lékařky vynikla a zaujala též Denisa Nesvačilová. O to víc se těším, až ji budu mít někdy příležitost vidět také jako Alču.

Podtrženo, sečteno, Biograf Láska je, dle mého názoru, po dlouhé době hit muzikál, který se opravdu povedl a prakticky jsem v něm nenarazila na žádné slabé místo. Nabízí dojemný, byť poměrně jednoduchý a možná i předvídatelný příběh, pobaví vás, a písně Hany Zagorové, ve skvělém podání všech interpretů, do něj krásně zapadají. Pokud máte, stejně jako já, vůči hit muzikálům tak trochu předsudky, tentokrát skutečně nejsou na místě a do Kalichu se můžete bez obav vypravit. Já si příležitost zhlédnout znovu toto představení rozhodně nenechám ujít. 😊

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Činohra Vše o mužích: Charisma + humor + vztahy – to celé na třetí

Muzikál Krysař: Temná pohádka o lásce vykoupené krví

Divadelní představení Líbánky na Jadranu: Typická česká dovolená