Muzikál Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť: Duhová kulička snů a nadějí
Na rozdíl od jiných statečných (například Annie), jsem před
první návštěvou příběh v podstatě neznala, jelikož jsem neviděla ani
filmovou verzi muzikálu z roku 1999. Dozvěděla jsem se dopředu především to,
že se jedná o mimořádně optimistické a veselé dílo, ovšem přiznám se, že já
jsem si k němu musela nakonec cestu najít sama a trochu delší oklikou. Má
první návštěva v březnu 2019 totiž nekončila nadšením, ale abych byla
spravedlivá – své role v tom sehrály i dva ryze praktické faktory – seděla
jsem příliš daleko a vysoko (tudíž jsem představení tolik neprožívala) a byla
jsem tehdy dost unavená. „Josef“ na mě tak tehdy působil úplně jako jeden
večerníček z mého dětství, v něm se odehrávala pouť tří králů za
betlémskou hvězdou a čerstvě narozeným Ježíškem. A naprosto stejně mě i
uspával. Ačkoliv se jednalo o odpolední představení, bohužel byla únava
silnější než já a celou první částí muzikálu jsem proklimbala – sice jsem
všechny scény více méně viděla, ale odnesla jsem si z nich hlavně dojem,
že se moc „vlečou“. Poslední číslo před přestávkou mě konečně trochu probralo a
v druhé půlce už jsem byla celkově o něco víc při smyslech. Každopádně
jsem si Josefa rozhodně nezamilovala, ale s postupem času jsem si slíbila,
že mu dám ještě druhou šanci.
Na ni nakonec kvůli jistým odkladům došlo až v srpnu
2020, ale tehdy už jsem »nadopovaná kofeinem« zhlédla představení natolik
důsledně, že už o něm dokážu alespoň něco málo napsat. Nejprve se vrátím
k ději, který už jsem trochu nastínila. Skutečně se jedná o biblický
příběh, ale nutno říct, že je podaný úplně jinak, než byste možná čekali. Na
poli muzikálů asi nic nového, když si vzpomeneme například na dílo stejného
skladatele Jesus Christ Superstar. Ovšem zatímco „Jesus“, ať již více či
méně zmodernizovaný, byl podaný tzv. „na vážno“ a dalo by se říci, že pohledem
jednoho z aktérů dění (Jidáš), v případě Josefa se dočkáme spíše
naivního pojetí plného energie a vtípků, které byste asi v samotné Bibli
hledali marně.
Konkrétně na Josefovy osudy nahlížíme dětským pohledem,
jelikož rámec vyprávění tvoří dětský sbor a jejich nová učitelka. Právě ona je
Vypravěčkou celého děje a jelikož ona i děti se čas od času objeví na scéně (ať
již coby pouzí diváci, nebo občas malinko zasahují do dění), nesledujeme tak
vlastně přímo „historicky přesné“ zachycení událostí z dávných dob, ale
spíše dětské představy o tom, jak se to vše asi mohlo odehrát.
Na jevišti se nám tak odehrává příběh mladého Josefa, nejoblíbenějšího
z Jákobových dvanácti synů. Nejenže umí ze snů vyložit budoucnost, ale
navíc má krásný pestrobarevný plášť, a tak není divu, že se setkává hlavně se
závistí a ústrky, ovšem on se nevzdává a stále věří v lepší zítřky, což se
mu nakonec vyplatí. Dospělé by možná zarazilo, proč Josefovi bratři svádí jeho
zmizení zrovna na „krvelačné kůzle“, proč mají ve starověkém Egyptě telefon a
proč je faraon k nerozeznání podobný slavnému Elvisovi. Jenže na to
všechno je potřeba dívat se očima nevinného malého děcka či věčného snílka a
optimisty. Skoro jako kdybyste někde našli duhovou kuličku a svět si prohlíželi
přes ni, abyste docenili jeho krásu.
Všechno je tak náhle barevnější a veselejší a je snadné
uvěřit ve šťastné konce. Není tedy divu, že i scéna muzikálu Josef a jeho
úžasný pestrobarevný plášť je veselá, hravá a barevná – na chvíli se ocitneme
na schodech chrámu v Egyptě a snad opravdu věříme, že někde za rohem se
tyčí pyramidy. Tedy dokud se na jeviště nedostaví velbloud ze „srstí“
z lega. 😊 Někdy
nám na cestu svítí jen pouhé hvězdy, jindy nám nad hlavami zazáří dokonce i
diskokoule. Především mě zaujalo ale nenápadné propojení historie
s moderními vymoženostmi a konkrétně se sociálními sítěmi, jelikož na
jevišti místo stěn vidíme jakési mřížky plné smajlíků, „likeů“ a sem tam i
nějaké to písmeno F, možná značící jistou známou sociální síť. Navíc když se Josef ocitá ve vězení, jeho
mříže jsou utvořeny z podobného materiálu, ale místo smajlíků jím vévodí
jen a jen „palce dolů“ na znamení smutku. Nás to možná pobaví a dětem a mládeži
to snad příběh a jeho poselství trochu přiblíží.
Rovněž kostýmy jsou výrazné a minimálně v případě
Josefových bratrů to pomáhá jednotlivé postavy rozlišit. Každý
z nich má na hlavě jinou hučku a většinou i jinak barevnou, nechybí
oranžová, zelená či červená. Přítomné dámy jsou sice zahalené v černé, jak
to u věřících žen z té doby bylo zvykem, ovšem každá má na sobě přece
alespoň barevný šátek a proužek barevné látky, navíc pod černým hábitem
skrývají všechny i veselé a barevné šaty. Sexuální dračice Putifarka je stylově
oděna do smyslné černostříbrné a Josef je naopak často halen symbolicky do bílé
barvy nevinnosti. Faraon zase samozřejmě do dálky září zlatem a jeho hudební
„křoví“ sice na první pohled zařadíte do starověkého Egypta, ovšem zpátky do
dětského světa vás uvedou jejich křiklavě modré paruky. Nesmí chybět ani
barevný plášť, který se dostal až do názvu představení. Ten skutečně hraje
všemi barvami, ale těžko byste asi našli někoho, kdo by vám v dnešní době
potvrdil, že je „elegance sama“ (jak se v muzikálu doslechneme). Ovšem na
závěr se jednoduchým trikem promění a zvětší a tehdy už si skutečně musíte
připadat jako v záplavě barev.
K pozitivnímu vyznění pak přispěje i samotná hudební
složka. Melodie jsou rovněž velmi hravé a střídají se v nich různé styly a
dokonce i rytmy, kdy jedna sloka může být pomalejší a následně se stále
zrychluje a zrychluje. Řada písní má vtipné texty, přičemž český překlad je
velmi povedený, trefný a zní velmi dobře modernímu uchu 😊. Nejvíc se mi ale líbily
asi písničky zpívané samotným Josefem, které mají trochu vážnější vyznění a
zároveň jsou ale stále plné energie a naplňují diváka nadějí, zvlášť, pokud se
zapojí i samotný dětský sbor a dodá tak hudbě jakousi kouzelnou atmosféru.
Konkrétně mě oslovily především skladby Close Every Door To Me („Brány jsou
zamčené“), slavná skladba Any Dream Will Do („Každý má svůj sen“), z těch
energičtějších jsem si oblíbila Jacob And Sons („Jákob a spol.“) a skladbu Go, Go,
Go Joseph („Go, go, go, Josefe, vstávej!“), která v Plzni zakončuje první
část představení.
Některá hudební čísla mi ale připadala přece jen zbytečně
protahovaná a nebavila mě tolik jako jiná – při první návštěvě jsem se
například velmi nudila při scénách s Faraonem, ale podruhé už se mi líbily
více. Co se ale časem nezměnilo, je můj přístup ke scéně, v níž si
Josefovi bratři stěžují, že mají hlad, a tvrdí, jak jejich blahobyt odešel
spolu s Josefem. Toto číslo mi připadá opravdu nezajímavé. Především pak Josefova
bratra, který mluví a zpívá, jako by byl Francouz, považuji za nejslabší a
nejtrapnější část muzikálu.
Naopak s „jamajským“ bratrem a jeho číslem Benjamin Calypso („Calypso za Benjamina“) téměř v závěru jsem problém neměla. Docela mě bavil i fakt, že měl jakousi
frkačku, která očividně představovala jointa. Podobných náznaků, že přece jen
nejsme na čistě dětském představení, se objevilo víc – když pominu poměrně
expresivně pojatou scénu svádění Putifarky, tak jsem si všimla i náznaků
v chování otroků Putifara, rovněž sem tam došlo i na nějaký ten vtípek
mezi Faraonem a samotným Josefem. Nic z toho mi ale nepřipadalo za hranicí
vkusu a myslím si, že v představení není nic vyloženě „závadného“. Naopak
si myslím, že si v Josefovi každý může najít „to své“ a užít si přitom i rozjetou
show.
Lví podíl na úspěchu plzeňského Josefa má především skvělý
výkon představitele titulního hrdiny - Pavla Klimendy. Když jsem ho v roli
Josefa viděla poprvé, připadal mi neuvěřitelně mladý. Už tehdy zářil jako
sluníčko plné energie, ale definitivně si mě získal až na druhé návštěvě, kdy
už na mě (ačkoliv návštěvy dělí jen rok a půl) už působil mužněji a zajímavěji
(možná i díky lepšímu sestřihu vlasů). Snadněji jsem mu pak dokázala fandit a
byl pro mě skutečně nejlepším prvkem v představení.
Sympatická mi v obou případech
připadala Vypravěčka, kterou bych coby učitelku brala hned. Nejenže je půvabná,
ale i něžná, milá, má smysl pro humor a srdce otevřené všemu dobrodružství, co
svět nabízí. Kateřina Falcová i Michaela Nosková (uvedeny v pořadí,
v němž jsem je viděla) odvedly skvělé výkony, a to i v náročných
pěveckých partech.
Poměrně dost prostoru má také Faraon, jehož jsem viděla
nejprve v podání Petra Vondráčka a posléze Jana Kopečného. Petra Vondráčka
mám ráda a moc dobře vím, že Elvise Presleyho velmi obdivuje, a tak si dal na této
roli jistě záležet. Přiznám se, že podání Jana Kopečného mi ale připadalo
energičtější a zajímavější, jelikož se zde Jan projevil jako skutečný showman.
Jen je trochu škoda, že mu zřejmě vinou mikrofonu nebyly některé pasáže textu příliš rozumět,
a tak jsem se vlastně Josefovi ani nedivila, když ho prosil, zda by mu nemohl
svůj sen ještě jednou zopakovat 😁. Tuším, že se v dané písni řešily hojně krávy, ale tam jsem asi skončila, bohužel 😊.
Stejně tak mám trochu zmatek v dalších postavách,
respektive zejména v tom, který bratr je vlastně který. Jelikož většinou
se na jevišti vyskytují všichni do jednoho, je to trochu změť a zmatek, ale
přece jen se našli při druhé návštěvě herci, kteří pro mě z davu bratrů
trochu vyčnívali – Jozef Hruškoci jako Rüben a zároveň číšník ve vězení mě
bavil, stejně tak Lukáš Ondruš coby Juda a zároveň pekař ve vězení. Především
pak tím, jak v jedné scéně otřel Josefovi pot z těla a mezi textem
písně mu v žertu vynadal, že je zpocený, čímž ho trochu rozesmál. Moji
pozornost kradl chvílemi i Martin Holec, především svými vtipnými výrazy
obličeje ve scéně s pojídáním mouchy, ale také tím, jak v jiné písni
„umlčel“ téměř operní tóny z úst manželky (nevím ale, zda přímo své či jednoho z bratrů).
Na závěr samozřejmě musím pochválit i všechny představitele
dětských rolí, kteří byli roztomile drzí v mluveném slovu a při pěveckých
výkonech jim to báječně ladilo. Každopádně i ti, které jsem tu nejmenovala, si
zaslouží potlesk. V představení nefiguroval žádný výrazně slabší článek a
naopak všichni působili velmi sehraným dojmem, což jen přispívá
k optimistickému vyznění Josefa.
Jak už jsem říkala, každý si v tomto muzikálu může najít to své, přičemž já jsem si příběh vyložila především jako trnitou cestu člověka, který je jiný než jeho okolí. V závěru se ale dočká uznání a přijetí od společnosti a zároveň od své rodiny, což je podle mého názoru krásné poselství. Díky tomu asi nad Josefem nelámu hůl a dokážu ocenit jeho kouzlo. Dokonce bych si z něj v sobě ráda kousek odnesla. Kdyby to šlo, vzala bych si Josefovu naději do kapsy jako tu malou duhovou kuličku, přes níž bych se dívala na svět jinak a snad i trochu veseleji.
Komentáře
Okomentovat