Muzikál Krysař: Ako naložiť s mocou?
Když vztek, jak pára v kotli
bez ventilu vře a napíná se potají, přijde muž - má v mlze zahalenou tvář a
tisíc jmen. I Krysař mu říkají...
Medzi obyvateľmi malého mesta vládne napätie. „Starousedlíci“ sú už dlhú dobu nútení zvykať si na spolužitie s „Ostrovanmi“, ktorí sú bohatí a svoje vyššie postavenie dávajú pôvodným obyvateľom dosť demonštratívne najavo. Jedného dňa však prichádza do mesta na pozvanie starostu Krysař. Toho situácia v meste absolútne nezaujíma. Chce si len splniť svoju povinnosť – vyčistiť mesto od premnožených krýs. Nevšíma si ani obyvateľov mesta, kým nestretne starostovu dcéru Agnes. Čo ak práve toto bude posledná kvapka?
Hudba muzikálu je pomerne jednotná a charakterizuje ju rockový „nářez“. Osobne ma oslovila najmä „Krysařova zpověď“, v ktorej sa vyznáva zo svojej lásky k Agnes, duet „Agnes a Krysař“ či „Hádka sester“, v ktorej mladšia sestra Rózi odrádza Agnes od jej túžby po živote s temným návštevníkom. Za veľmi výrazné v muzikáli tiež považujem zborové piesne – obzvlášť silná je „Nenávistná“ či „Právo je síla“.
Tento muzikál som mala možnosť vidieť dvakrát (v rokoch 2018 a 2020), pričom obsadenie sa takmer úplne líšilo, mala som preto veľmi dobrú možnosť porovnania.
V prvom prípade sa ako Krysař predstavil Přemysl Pálek a v druhom Oldřich Smysl. Nedá sa jednoznačne povedať, že by som jedného z nich uprednostňovala, no ich zobrazenie tejto postavy boli takmer úplne odlišné. V oboch prípadoch ide o odmeraného, chladného muža, výraznejší rozdiel sa ukazuje v momente, keď stretáva Agnes. Zatiaľ čo Krysař v podaní Přemysla Pálka sa zdá byť svojím zamilovaním deprimovaný a nevie, ako má s citmi bojovať, pri Oldřichovi Smyslovi som skôr mala pocit, že v ňom novonadobudnuté city, ktoré v ňom prebudila Agnes, vyvolávajú skôr hnev.
Ako Agnes sa v repríze pred dvoma rokmi predstavila Marie Křížová, ktorá je jednou z mojich obľúbených herečiek nielen v Kalichu, preto ma možnosť vidieť ju v tejto polohe veľmi potešila. Jej Agnes je vyspelá žena, ktorá si rozhodne nenechá od nikoho diktovať, koho by si mala, alebo nemala vziať, a jej spevácke party patrili k najvýraznejším momentom predstavenia. Rovnako rada som však na fermane videla Kateřinu Bohatovú, ktorá bola po speváckej stránke rovnako výborná. Agnes v jej podaní je navyše tak trochu „rebelka“.
Z vedľajších postáv je výraznejšia Rózi, kde som mala možnosť vidieť Annu Juliu Slováčkovú (2018) a Naďu Melkovú. Obe vytvorili skvelý protiklad oproti živelnej Agnes a zobrazili skôr „otcovo dievčatko“, ktoré síce sestru chápe, no samo sa konvenciám bojí vzoprieť.
V rámci vedľajších postáv tiež musím ešte zmieniť Štěpána v podaní Romana Tomeša (moja „premiéra“) a Jana Kříža (druhé predstavenie) – obaja páni ma v tejto roli po hereckej aj po speváckej stránke naozaj oslovili.
Hoci je Krysař možno ako muzikál trochu „drsný“, myslím si, že naozaj stojí za to ho vidieť. A to nielen kvôli skvelým výkonom kohokoľvek, kto stojí na javisku, ale aj vďaka niekoľkým „vrstvám“ príbehu, v ktorých možno nájdete i ten svoj.
Komentáře
Okomentovat