Muzikál Baron Prášil: Fantazii vstříc
Našla by se spousta muzikálů, které se již nehrají, ale zůstalo nám pouze nostalgické vzpomínání. I zde na našem blogu jsme se nevyhnuli vzpomínkám… V letošním roce, kdy se kulturní život na několik měsíců zastavil a jen pomalu se opět rozjíždí, je čas na pozastavení a utřídění starých programů s vlepenými vstupenkami v šuplíku a vzpomínek v hlavě i srdci. Je až k neuvěření, kolik titulů a představení jsme již zhlédli, kolik měst navštívili, kolik krásné muziky objevili a jak se na různé projekty díváme dnes – s odstupem času – jinak…
Těch muzikálů jsou desítky. Zůstaly v srdcích a přejeme
si jejich návraty. Nebudu je zde všechny jmenovat, protože časem se k nim možná
vrátíme v našich článcích. Psaní nás baví a rádi se vracíme k starým i
novým projektům, takže srovnáváme, posloucháme písničky z CD či na internetu
pořád dokola, přičemž často zjišťujeme, že se nám někdy nelíbí stejné věci, ale to je
v pořádku – jinak by to byla přece nuda. Přemýšlela jsem, které dílo si vezmu na
paškál dnes, a mé myšlenky se neustále
vracejí k Baronu Prášilovi…
Jeho premiéra byla před deseti lety, přesněji v únoru 2010. Divadlo Hybernia patřilo v té době k jedněm z nejnavštěvovanějších muzikálových divadel – i zásluhou titulů, které (tenkrát ještě pod taktovkou producenta Oldřicha Lichtenberga) uvádělo. Baron Prášil vydržel na prknech Hybernie do konce dubna 2011. Mluvilo se o návratu, ten se však již nekonal…
Přiznám se, že slavnou knihu německého preromantického
spisovatele Gottfrieda Augusta Bürgera, v níž hlavní hrdina vypráví o svých
neuvěřitelných až fantastických příhodách, jsem nečetla, a neuchvátil mě ani
film režiséra Karla Zemana z roku 1961 s Milošem Kopeckým
v hlavní roli. I proto jsem se na tento muzikál vypravila s nepříliš
velkým nadšením. Lákalo mě hlavně jméno skladatele Zdeňka Bartáka, jehož
muzikál Romeo a Julie byl hudebně velice povedený, a kromě toho také příslib nových
jevištních technologií. Přiznávám, že mě lákalo též obsazení, zejména
trojice Baronů Hůlka-Vojtek-Vojtko, která se jen několik týdnů předtím ve
stejném divadle střídala v hlavní roli muzikálu Dracula. A co se nestalo –
Barona Prášila jsem si hned s první předpremiérou oblíbila a ani dnes, po
deseti letech, jsem na něj nezměnila názor. Naopak CD s písničkami z Barona Prášila patří
k mým nejoblíbenějším muzikálovým kouskům.
Pokud mám některému muzikálu přidělit přívlastek „rodinný“,
Baron Prášil by byl rozhodně na prvním místě. Byla to zkrátka velká pohádková
fantazie, s komediálním nádechem, překrásnými kostýmy, velice zdařilou
hudbou, výbornou choreografií (byl to snad jediný muzikál, co si pamatuji, v
němž tančily úplně všechny postavy), výborným scénářem (byť jej kritici značně
srazili, mně se však líbil tím, jak byl promyšlený a ve finále překvapivý), dobrými texty písní a až na malé přešlapy slušným obsazení.
„Promiňte, Veličenstvo! Zapovídal jsem se na Měsíci
s přítelem Cyranem. Nebýt projektilu, který k vám na mou prosbu
vystřelil přítel Jules Verne, býval bych byl váš úžasný ples nestihl.“
To jsou první slova Hieronyma Karla Friedricha von Münchhausen,
zvaného Baron Prášil, poté, co přiletí na dělové kouli a přistane na velkolepém
plese carevny Kateřiny Veliké v petrohradské Ermitáži. Po společném tanci
sedá na nohu obrovského ptáka a s ním odletí na newyorský Manhattan,
kde má mezi mrakodrapy svůj malinký penzion. Usedá ve svém obýváku a skládá
z hlavy na stůl svůj třírohý klobouk. Právě tento klobouk je symbolem,
který „vypráví děj“ – pokud jej má baron na hlavě, nachází se ve světě
fantazie. Pokud ho odloží, jsme opět v penzionu a v realitě. Není
divu, že je baron za podivína – obléká se jako vojenský maršál a každé návštěvě
vypráví své neuvěřitelné příhody z minulých životů. V penzionu
pracují i servírka Patrície, sluha Frank, pokojská Gita a správce Wilcox se
svou ženou Evelínou. A právě Wilcox má zálusk na baronův penzion – proto pozve
na návštěvu notáře Omena a lékaře-psychiatra Nomena, aby barona shledali
nepříčetným a nesvéprávným a označili jeho závěť, v níž baron odkázal
penzion i s pozemkem newyorské zoo, za neplatnou.
Během vyprávění neuvěřitelných historek se divák ocitá na
zmíněném plese Kateřiny Veliké, dále v lese, kde s baronem loví
jelena s třešní mezi parohy, skáče do jícnu Etny, kde se objeví ve
společnosti Kyklopů a potkává svého přítele boha Vulkána (který je přítelem
pouze do té doby, než mu baron svede ženu Venuši), zavítá do harému mezi krásné
tanečnice, kde popíjí se sultánem a obdivuje jeho favoritku Džamilu, objeví
ostrov pokladů a ocitne se na pirátské lodi, kterou polkne velryba, ale baron
všechny – jak jinak – zachrání. V pauzách mezi příběhy se víc seznamujeme
s dalšími postavami – Frank je zamilovaný do Patrície, která ho odmítá,
protože sní o někom, kdo jí přinese hrst démantů. Naproti tomu Gita
v lásku nevěří a s muži si jen zahrává. Jak to se všemi nakonec
dopadne, nebudu prozrazovat. Řeknu jen tolik, že právě baron, který byl od
začátku za největšího blázna, se ukáže jako jediný, který má rozum… Ví totiž
přesně, co dělá a čeho chce vyprávěním svých prapodivných historek dosáhnout.
Do všech těch neuvěřitelných, fantazijních světů diváka
přenášel videomapping – v té době vlastně nová technologie na divadelních
prknech. Osobně si myslím, že to byl výborný nápad a ještě lepší provedení,
jelikož všechny projekce byly dobře vidět ze všech míst hlediště. Promítané
byly na dekorace bílé barvy, které se tak v mžiku měnily na jiná
prostředí. A pokud se technici nespletli (a spletli se málokdy) a vždy danou
dekoraci přemístili na to správné místo s centimetrovou přesností, byl
efekt dokonalý. Ke kouzelnému dojmu přispěla propadla, ale i točna a dekorace, na
nichž se létalo (dělová koule, noha ptáka či neviditelná lana pro fantazijní
víly s motýlími křídly). Diváky určitě polekal nečekaný výstřel a ti
v prvních řadách měli zajisté šokující zážitek také z ohňů. Skvělé byly též kostýmy, na nichž se rozhodně nešetřilo. Fantazijní příběh je pro
kostyméra výzvou, jelikož se nemusí držet žádných pravidel a smí popustit uzdu
své vlastní fantazii. Kostýmy z „Barona“ tak patřily k těm
nejkrásnějším, jaké jsem kdy v divadle viděla.
K dokonalému zážitku bezesporu přispívala velice pěkná
muzika. Melodie mi v té době připadaly neotřelé a zajímavé a dnes
s odstupem času je vnímám pořád stejně. (Když vám písnička ani po deseti
letech nezevšední, dá se považovat za kvalitní.) Písně velmi dobře zapadaly do
děje a díky dobrým textům také seděly k jednotlivým postavám. Všechny hlavní
postavy kromě barona hrály a zpívaly také v jeho příbězích, kde
v podstatě ztvárňovaly téměř totožné charaktery, jaké měly postavy
z penzionu. Wilcox byl tedy zároveň i Sultán a Vulkán, Evelína byla
Kateřinou Velikou, opomíjenou manželkou Sultána a služkou Vulkána. Gita byla
také Džamilou, Patrície Venuší, Nomen a Omen byli eunuši v harému i piráti
na lodi. Patrície s Frankem zároveň ztvárnili i mileneckou dvojici
v záchranné loďce v břichu velryby, kde zpívají jednu
z nejhezčích písní Dál měj vůli žít. K dalším povedeným písním
patřili Zmetci v podání Vulkána, Prahy, prachy, prašule
v podání Džamily, Divný sen v podání Wilcoxe a Evelíny, Poklad
je poklad, Etna a Démanty rosy v podání Barona, stejně jako dva
ústřední songy muzikálu To jsem já a Na křídlech fantazie. V Baronu
Prášilovi není jediná píseň, která by se mi nelíbila.
Jak jsem již zmínila, všechny postavy také tančily.
Choreografie byly vesměs originální, velmi precizně nacvičené a jejich opakování
v jistých důležitých momentech také dávalo smysl a podtrhovalo význam
klíčových písní. Narážím zejména na song Démanty rosy, kde baronův
několikrát opakovaný taneček najednou tančí Frank (s baronovým kloboukem na
hlavě) a tím dává najevo, že se poučil z jeho příběhů.
U obsazení se také musím pozastavit, i když nerada srovnávám
alternace. Srovnávání se tedy pokud možno vyhnu a vypíchnu jen ty své nejoblíbenější (ve smyslu, že jim role nejlépe sedly). Jako Frank u mě vedl
Tomáš Savka, coby Patrície Zdenka Trvalcová, jako Gita byly skvělá Markéta Procházková i
Eva Burešová. Jako Wilcox mi nejvíce sedl Tomáš Trapl, ale i Vilém Čok byl
v jistých momentech velice vtipný. U Evelíny si neumím vybrat – Kateřina
Brožová, Hanka Křížková, Marta Jandová i Helena Vondráčková byly výborné,
poslední jmenovaná navíc přidala i úžasný step. Jako Nomen a Omen byla
suverénně nejlepší dvojice Aleš Háma + Jakub Wehrenberg, jejich vtipné výstupy byly
nezapomenutelné, stejně jako když jednoho z dvojice tvořil Zdeněk Izer. A
Barona si nechávám na konec – zde exceloval Marián Vojtko, ale bavil mě i Pepa
Vojtek. Marián však celé představení odzpíval i odtančil s lehkostí, která
Pepovi přece jen trochu chyběla. Rovněž vtipkování mu šlo docela dobře. Ne
každá role Mariánovi sedne, Baron Prášil však byla postava, která k němu pasovala na
sto procent.
Na Barona Prášila nelze zapomenout. Svět pohádek a fantazie
nikdy nezevšední, což byla také Prášilova filozofie. Fantazii člověk potřebuje,
aby se v dnešním světě nezbláznil, a snít je důležité po celý život. Někdy přitom to, o čem sníme, máme rovnou pod nosem. A někdy ani nepotřebujeme mnoho,
abychom měli všechno. Každé představení „Barona“ bylo pro mě jako ozdravující
lázeň po pracovním týdnu. Muzika, zpěv a svět fantazie doslova hýčkaly smysly a člověk tak nechával starosti za dveřmi divadla. Prosím, víc takových muzikálů!
Komentáře
Okomentovat