Hudební představení Kytice: Humor je solí života
„Humor je sůl země, a kdo je jím dobře prosolen, uchová se dlouho čerstvý.“ Tímto nezapomenutelným a pravdivým výrokem Karla Čapka se řídí patron divadla Semafor Jiří Suchý již přes 60 let, co toto proslulé divadlo existuje. Semaforský humor je známý snad v celém Česku (a troufám si říct také na Slovensku, neboť doby, kdy byla pro obě země společná televize, střední a starší generace jistě pamatuje). Ne každému ale tento druh humoru sedne, což není v divadelním prostředí až tak neobvyklé. Semafor se po celou dobu své existence řadí k „malým formám“, čili alternativním scénám, avšak díky své proslulosti oslovuje všechny generace diváků a mnohé z početných autorských titulů se dočkaly nejen velkého množství repríz, ale i obnovených premiér.
K těm nejúspěšnějším patří bezesporu představení
Kytice, jež má od roku 1972 za sebou přes 800 repríz. Vzniklo přitom úplnou
náhodou – balada Svatební košile byla původně napsaná pouze jako nutné hororové intermezzo
do divadelní hry Čarodějky, ale nakonec zaujala publikum víc než samotné Čarodějky.
Poté bylo dopsáno dalších 5 příběhů a Kytice byla na světě.
Básnická sbírka balad Kytice od Karla Jaromíra Erbena je
nejen českou klasikou, ale doslova povinnou četbou. Kdo z nás by ji
neznal? Tragické balady s pohádkovým nádechem, ale k pohádkám mají přece
jen daleko – pohádky totiž končí povětšinou šťastně a dobro v nich vítězí
nad zlem. O baladách v Erbenově Kytici to říct
Jiří Suchý však šel i s Kyticí v typických semaforských šlépějích, vdechl jí nádech černého (nebo spíš morbidního) humoru, a spolu se skladatelem Ferdinandem Havlíkem 5 původních balad zhudebnil. A co víc – šestou baladu k nim i dopsal, a to tak, že ani sám Erben by si možná nevšiml, že ji nenapsal on...
Milovník klasických děl by možná leccos namítal a považoval by toto
ztvárnění Kytice za neúctu k autorovi, znesvěcení původního díla, zesměšnění
klasiky či znevážení autorových originálních myšlenek. Co však semaforské Kytici
nelze upřít, jsou velká a originální poetika, neuvěřitelné rýmy, verše na hraně neotřelé
satiry a navzdory morbiditě textů také půvabná lyričnost, která přece jen Erbenovým
veršům chybí. Přetavení tragických příběhů v nečekaný humor ve všech
podobách – herecké, textové, písňové, příběhové – a to vše s minimem jevištních
dekorací, je osvěžujícím uměleckým zážitkem.
Semaforskou Kytici nelze nazvat muzikálem, spíš bych řekla,
že je to činohra s písničkami, byť poměr zpívané a mluvené části je určitě
v prospěch té zpívané. Hudba rovněž není zcela muzikálová – spíš připomíná
lidové písně anebo „odrhovačkové“ melodie, které ale do děje skvěle zapadnou. Libreto
se skládá jak z původních Erbenových veršů, tak v návaznosti
z textů Jiřího Suchého, odkrývajících onen neotřelý humor a nečekané zvraty v příbězích.
Postavy z balad (i ty fantazijní) dostávají víc lidskou podobu, jsou
uvěřitelné, komické, a přece bez trapnosti, kterou by člověk při takovém typu
představení očekával. Udělat z Polednice sociální pracovnici chce opravdu
odvahu, zvlášť když do této postavy obsadíte chlapa. A přece to funguje…
A v tom je ten divadelní kumšt. Předělat klasické dílo
bez toho, aby se stalo kýčem a ztrapnilo nejen autory a herce, ale i celé
divadlo, je samo o sobě uměním. Pánům Suchému a Havlíkovi se to v případě Kytice
povedlo. Nebudu zde rozepisovat jednotlivé příběhy a jejich ztvárnění, abych
vás nepřipravila o momenty překvapení, u nichž můžete očekávat salvy smíchu. Tento
humor je totiž nakažlivý, jeden vtip střídá druhý, texty písní vás dostanou do
kolen a kvalitní herecké výkony jen umocní sílu a energii, která je ve štědrých
dávkách posílána do hlediště. Kytice stojí hlavně na hercích, kterým kralují
již po desetiletí Jiří Suchý (ve svých neskutečných 89 letech) s Jitkou Molavcovou, a v jednotlivých rolích
se jich za těch 48 let vystřídalo velké množství. Je proto zajímavé, že ani po
tolika letech Kytice neomrzela herce (a ani diváky). Jen namátkou zmíním několik z nich: Josef Dvořák, Dagmar Patrasová, Jiří Helekal, Zuzana Stivínová, Tomáš
Trapl, Václav Kopta, Jiří Štědroň, Veronika Khek Kubařová, Michal Malátný, Leona Machálková, Hana
Zagorová, Tereza Hálová, Karolina Neuvirthová (Gudasová), Tomáš Novotný, Petra Janů, Jolana
Haan Smyčková, Radim Schwab, Tomáš Löbl, Lucie Černíková, Felix Slováček ml. a
spousta dalších. Někteří hrají v představení dodnes.
Za posledních 7 let jsem viděla Kytici několikrát, a to ve všech aktuálních alternacích, z nichž žádná nejenže není špatná, ale každý herec je prvotřídní. Představení skýtá mnoho momentů k improvizacím, jelikož se herci mezi sebou mnohdy natolik odbourají, že o nečekané vtipné momenty není nouze. I to je přidaná hodnota divadla. Jednou jsem dokonce na představení zahlédla v hledišti samotného Mistra – Karla Gotta, a na jeho slzy smíchu o pauze nelze zapomenout.
Až půjdete kolem Semaforu, kupte si vstupenku na Kytici. Po skončení představení se s bolavou bránicí zastavte v obchůdku Klokočí a kupte si 2DVD s celým představením a bonusy, abyste
měli doma kvalitní záznam jako památku, anebo se do Semaforu opět vraťte. Taková
silná dávka humoru totiž způsobuje závislost.
Komentáře
Okomentovat