Muzikál Elisabeth: Smrtící přitažlivost
Muzikál Elisabeth je již třetím dílem libretisty Michaela
Kunzeho (kromě Elisabeth i Rebecca a Ples upírů) a druhým skladatele Silvestra
Levaye (Rebecca), které jsem měla možnost poznat i zhlédnout na divadelních
prknech. Autorskou stránku každého muzikálu považuji za tu nejdůležitější, dílo
mě musí upoutat, pohltit, zaujmout, přimět k zamyšlení, pobavit, zasáhnout duši, přinést něco nového a někdy i šokovat či přinutit „vidět věci jinak“. Kromě toho všeho se mi musí líbit hudba jako taková – styl, aranže, melodická
linka, opakování hudebních motivů, zpěv a jeho náročnost, harmonie vokálů a
samozřejmě originalita. Elisabeth v podání plzeňského souboru mě v podstatě
uspokojila ve všech směrech – kromě hudby. Ale o tom později…
Muzikál o životě a smrti Alžběty Bavorské si žádá umělecké
zpracování ve všech ohledech. Je to bezesporu obrovský příběh, známý na celém
světě, který nejen hýbal dějinami, ale je velkou inspirací pro tvůrce filmů či
divadelních představení dodnes. Muzikál, o němž je řeč, vykresluje princeznu
Sissi od jejích naivních začátků po boku následníka trůnu přes vystřízlivění z romantických
představ až po tragický konec její i jejích nejbližších. Moc se mi tedy líbí
metafora koketování Elisabeth se Smrtí jakožto jejím tajným milencem, o němž
možná sní, zároveň se ho bojí, ale bezesporu ji přitahuje. Když se
podíváme na Elisabethin skutečný život, paralelu se smrtí najdeme v každém
jejím životním období. Celý život jezdila na koni v dámském sedle, už jen
tím si den co den mohla zlomit vaz. Nebála se postavit své diktátorské tchyni,
bojovala za své děti a riskovala krk i postavení na každém svém kroku. Hrdá a
nezlomná žena se však musela zlomit pod tíhou veškerých politických událostí, a
nakonec nebyla tou pravou oporou ani svému synovi. Do náruče vysvobozující
smrti se tak vrhá téměř dobrovolně, i když o život ji ve skutečnosti připravil pomatený vrah…
Toto divadelní pojetí mi velice imponuje. Skrývá od začátku
představení velké tajemno, kdy průvodcem celého děje je vlastně Luigi Lucheni,
vrah Elisabeth. Hned na začátku vysvětluje, proč ji zabil: protože to chtěla. A
zároveň je právě postava Smrti stejně důležitá jako samotná Elisabeth. Zjevuje se
znenadání, bere si živé k sobě, ale u Elisabeth vždy váhá, zda se k ní
přiblížit. Byl do ní „Smrťák“ opravdu zamilovaný? Anebo jen vypočítavě počkal,
až ona přijde k němu sama? Proč stojí právě o ni, když může „kosit“
kdekoli jinde? A proč se sama Elisabeth pokaždé klepe, když se Smrt objeví v jejích
představách? Je to opravdu strach ze smrti, anebo jen nedočkavost? To jsou
otázky, které si jistě budete během představení neustále klást. Mám ráda
metafory na divadle, podobenství, paradoxy života, momenty k přemýšlení i
alegorie hraničící s ironií. Toto je vždy pro mě přidaná hodnota – „vidět věci jinak“.
Co mě však bohužel na představení neuspokojilo tolik jako toto
skvělé libreto, byla hudba. Muzikál jako celek obsahuje několik fantastických a
neskutečně špičkových písní, které nedostanete z hlavy snad nikdy, ale žel
zbytek muzikálu tvoří hudba spíše podprůměrná, nezajímavá, nudná, bez pointy, a
pokud byla značně hlasitá, řekla bych, že byla až obtěžující. (Orchestru ale
nejde nic vytknout, hudebníci hráli přesně tak, jak to měli napsané v notách.) Mě osobně, když se mi nějaká hudba nelíbí, začne z toho bolet hlava. Z takové hlasité
nálože nezajímavé a otravné muziky jsem měla velice rozpačitý dojem, z něhož
mě vytrhlo právě jen těch několik úžasných písní anebo již zmíněné tajemno mezi
Elisabeth a Smrtí. Ale ani to nestačilo na to, abych z divadla neodcházela
s nečekaným bolehlavem jako po lahvi červeného. Přitom nebýt toho, dala bych
muzikálu po autorské stránce s klidem 100 %.
Stoprocentní hodnocení však dávám plzeňskému souboru a také
režii. Elisabeth jsem v zahraničí neviděla, tudíž nemohu srovnávat, ale vlastně ani nechci. Plzeňákům není co vytknout, ve svých rolích byli všichni
beze zbytku herecky přesní, napětí se dalo doslova krájet. V roli Elisabeth
se střídají Michaela Štiková Gemrotová se Soňou Hanzlíčkovou Borkovou, a já osobně dávám pomyslné prvenství Michaele zejména kvůli zpěvu. Přece jen je to obrovská postava nejen muzikálu, ale
i dějin, proslulá výjimečnou fyzickou krásou a oblíbeností u svých poddaných, tudíž
jejím pěveckým partům byla připsána velkolepost náležící dámě jejího postavení.
S těmito party se Míša poprala lépe díky své operní průpravě, proplula celým
představením s lehkostí bez nejmenšího pěveckého zaváhání. Píseň „Já chci
být jen svá“ je jednou z těch špičkových, které jsem zmiňovala, a v podání
Míši patřila k nejpůsobivějším momentům představení. Jinak obě dámy se do role vžily s velkým entuziazmem a pokorou a zanechaly na jevišti obrovský kus svého umění i osobnosti.
Pánové ztvárňující Smrt, Pavel Režný a Jan Kříž, si s touto
neméně důležitou rolí poradili vskutku bravurně, i když každý opět po svém. Zatímco
Režný byl sebevědomý a razantní, Kříž byl naopak tajemný, mrazivý,
nekompromisní. Nevím, které podání se mi líbilo víc, z obou pánů vyzařovalo
žádané charisma, rovněž elegance a doslova smrtící přitažlivost. Čistě subjektivně –
Křížova barva hlasu mi imponuje o chlup víc, ale po pěvecké stránce nelze ani
jednomu nic vytknout. Po zhlédnutí obou „Smrťáků“ si řeknete: kéž by všechny muzikály uváděné u nás měly tak vyrovnané alternace! Rovněž Smrt má úžasné písně, ať už ty sólové, anebo duety s Elisabeth
či s jejím synem Rudolfem. Osobně song „Stíny jsou dnes delší“ je podle mě
nejsilnější a jednou z nejlepších muzikálových písní vůbec.
Velice se mi líbilo pojetí postavy Luigiho Lucheniho. Pomatenec,
oděn v cárech, symbolizující ironii celého příběhu, je zároveň průvodcem děje a kritikem královského dvora. Martin Holec nebo Lukáš Ondruš – u obou jsem měla pocit, že
tuto roli dostali za odměnu. Nadšení z hraní zrovna takové figury bylo
vidět i cítit až do vrchních řad.
Zmíním ještě skvělou Renátu Podlipskou jakožto arcivévodkyni
Sofii – myslím, že podle ní by mohla vzniknout nová várka vtipů o tchyních. Semetrika a generál v sukních, lámající hůl nad každým, kdo se jí nelíbil anebo
nezapadl do jejích stranických plánů. Ovládající nejen svoji rodinu, ale celou
zemi. Paní Podlipská je skvělá herečka a ještě lépe zpívá. Další důležitým prvkem byl arcivévoda Rudolf – tato role byla pro Pavla Klimendu také nejspíš za odměnu. Život
bez pochopení od nejbližších nemohl skončit jinak než opět v náručí Smrti.
A konečně Jozef Hruškoci v roli císaře Františka Josefa – sice panovník,
ale v podstatě pouze loutka v rukou své matky a stín své ambiciózní manželky.
Milující, avšak zbabělý a opuštěný. Odvrácená tvář panovnických dvorů a rodů, lesk
pozlátka a tragédií přehršle…
Představení vřele doporučuji. Je to jeden z nejúspěšnějších
muzikálů na světě a je skvělé, že jej můžeme vidět i u nás. Možná se vám hudba
bude líbit víc než mně. Ačkoli je plzeňský muzikál momentálně na špici mezi českými
produkcemi, přece jen – až bude příležitost, ráda bych viděla Elisabeth i v zahraničí.
Komentáře
Okomentovat