Muzikál Klíč králů: Pozoruhodnost a kontroverze ve fantazijním balení
Když na mě někteří ze statečných »vybafli« s nápadem, abych zavzpomínala na muzikál Klíč králů, zůstala jsem trochu v rozpacích. Při prohrabování mé sbírky programů jsem na něj často narážela, nikdy mě však nenapadlo psát zrovna o něm. „A proč ne, vždyť jsi ho měla ráda,“ argumentovali kamarádi. Je pravdou, že to byl můj oblíbený kousek, který jsem zhlédla opakovaně, pokaždé jsem však vnímala i rozpačité reakce diváků, kterým se představení zjevně nelíbilo, a tak jsem si připadala jako blázen. A když se začtete do několika starších recenzí, jistě pochopíte proč…
Kontroverznější dílo mezi původními muzikály snad neexistuje. Přitom skladatel a textař Daniel Landa a jeho manželka, režisérka Mirjam Landa, měli za sebou již několik skvělých muzikálů, které nelze nezmínit – vynikajícího Krysaře, rovněž výbornou Touhu či tajuplné, do detailů propracované Tajemství. Jeden lepší než druhý. K výčtu chybí jen muzikál Tajemství Zlatého draka, který však zatím neznám. Proto byl i Klíč králů očekáván s nadšením. Dan Landa je jedním z těch mála originálních skladatelů, jehož tvorbu poznáte na první poslech. Nikoho nekopíruje, je svůj a v každém songu je slyšet jistou dávku rebelie a kontroverze, umí však psát i něžné skladby. Ať píše pouze písně pro svá alba či koncerty, anebo se pustí do muzikálového díla, celý zvuk si obstará sám, rovněž synopsi i texty písní. U něho si ani neumím představit, že by pracoval v týmu. Má natolik jasné vize všeho, co chce do díla obsáhnout, že si do toho nenechá od nikoho kecat. Dokonce se nechal slyšet, že Klíč králů není muzikál, ale rocková opera – já osobně v něm ale operu nepoznávám (v tom smyslu, že opera je čistá zpěvohra bez mluveného slova). Klíč králů obsahuje množství mluvených pasáží, tudíž zůstanu u pojmenování muzikál.
V této chvíli vlastně ani neumím říct, zda se mu Klíč
králů povedl, či nikoli. Premiéra byla v Divadle Broadway, v produkci
Oldřicha Lichtenberga, v říjnu 2012, kterou jsem sice neviděla, ale viděla
jsem tři z pěti generálek a pamatuji si je, jako by to bylo včera. Rovněž si
pamatuji tu záplavu kritiky na všech možných serverech, ne však proto, že by
dílo nebylo dobré, ale zkrátka proto, že Dan svůj muzikál nestihl dopsat. Na jevišti
jsme tedy zhlédli pouze nedovařený příběh bez konce, avšak je zřejmě pravidlo,
že když je nějaké dílo hodně kritizováno, tím víc diváků přiláká. Během měsíce
po premiéře se Danovi i Mirjam povedlo muzikál alespoň částečně dopsat, takže
konec sice zůstal otevřený, nebylo to však již tolik do očí bijící. Navíc stále visí
ve vzduchu avizovaný druhý díl, který by měl pouť za Klíčem králů uzavřít.
Landova tvorba zjevně není pro každého. Znám lidi, kteří nemohou
třeba Krysaře ani vystát, o Klíči králů nemluvě. Dan je zkrátka rebel, avšak s velkou
fantazií, která se odráží i v jeho dílech. Klíč králů je rovněž jedna
velká fantasy, kterou však ne každý divák pochopil, anebo ji pouze chápal po
svém. Je pravda, že v díle je ukryta spousta náznaků a narážek na politiku
či svět jako takový, a ne každý divák očekává v divadle právě toto téma. Proto
během představení diváci tleskali málo, anebo s velkými rozpaky, či
dokonce odcházeli o přestávce. Zažila jsem však představení, kde to burácelo
nadšením a lidé se uvaděček ptali na možnost zakoupení CD. Po roce uvádění se
Klíč králů na několik představení vrátil, CD již bylo k prodeji a sama
produkce byla překvapena, jak rychle se vyprodalo.
Takže, když to shrnu, Klíč králů byste nejspíš museli vidět,
abyste si udělali obrázek, poněvadž z něj můžete být nadšeni stejně jako zklamáni či dokonce naštvaní, že jste vyhodili peníze za příšerné představení. Můj
pohled na dílo je spíše kladný, a teď, s odstupem času 8 let, se na něj
dívám pořád stejně a CD mi pravidelně hraje v autě.
Klíč králů je fantazijní příběh, jehož pointou je politický
a ekologický svět zabalený do pohádkového prostředí, které vám od začátku do konce
bude připomínat Pána prstenů či něco podobného. Ústřední postavy tvoří pětice „hodných“
králů – král jezer Aren, král upírů Kelo, král vran Illa, král ušounů Keksi a
král lidí Karel. Každý z nich vládne svému lidu, avšak najednou musejí
čelit skutečnosti, že na Zemi zmizela voda. Vzápětí se na scéně objeví záhadná
kniha psaná runami a děj se ubírá směrem, který má staré písmo rozluštit. Objevují
se i další postavy: „zlý“ král skřetů Grgh, čaroděj ohně Strig a čarodějka
podob Efine. Pětice králů se tedy vydává za čarodějem, který zná runy, cestou
se dozvídáme o zvláštním vztahu mezi Kelem, Strigem a Efine, potkáváme královnu
skřítků a do toho je všude slyšet nespokojený lid, který se bouří kvůli
nedostatku vody. Dojde i k sebeobětování jednoho z králů, aby ostatní
mohli ve své pouti pokračovat. Tolik v krátkosti o ději…
Jak jsem již zmínila, muzikál má silný politický podtext, takže
při troše fantazie můžeme odhalit, koho, nebo co, vlastně mají jednotliví králové
představovat. Možná by vás hned napadla spojitost se světovými kontinenty, anebo
přímo politickými seskupeními, které vládnou světu. V dialozích či hádkách
se co chvíli objevují jasné narážky, a tak odhalit jednotlivé figury nebylo až
tak složité. Pokud byste je ale neodhalili hned v začátku, vůbec nevadí. Možná byste je odhalili v průběhu představení, možná až doma, když byste nad celým
dílem přemýšleli – za předpokladu, že se vám líbilo a neodešli jste o pauze.
Co je určitě na tomto muzikálu prvotřídní, je hudba. Landa je
zkrátka mistr instrumentální hudby, a vlastně téměř celý hudební základ s výjimkou
několika málo nástrojů, je vytvořen a nahrán samotným Danem. V Divadle Broadway
vlastně nikdy nebyl živý orchestr, což ale nechci kritizovat, jelikož zpívání
na half-playback najdeme v mnoha divadlech. Landův hudební styl je povětšině
úderný, v melodiích rád využívá všechny tóny všech stupnic, a tak se jen
málokdy ve své tvorbě opakuje. Některé songy z Klíče připomínají písně
např. z Tajemství, přesto je to skladatel, který nikoho nevykrádá. Mnohé hudební
pasáže jsou v typickém stylu fantasy, a tak máte pocit, že opravdu koukáte
na fantazijní film. Další jsou rockové, rebelské a hodně kontroverzní (třeba
píseň upírů Jatka), jiné popově laděné a velice hezké. Velmi dobře je podle mě
zkomponovaná píseň Síň králů, kde králové mezi sebou vedou dialog a každý z nich
má svou vlastní melodii. Pro mě byla nejsilnější píseň Král králů s překrásnou
melodií i aranží.
Určitě nesmím opomenout texty, v jejichž psaní je Dan
rovněž mistr. Libuje si v složitých básnických obratech, využívá dlouhé
složité věty umně zapasované do libozvučných melodií, a pokud má song cokoli či kohokoli kritizovat, nenechá na něm nit suchou. Právě texty jsou tím hlavním
důvodem, proč se k CD tak ráda vracím – jsou aktuální, trefné, nadčasové, šalamounsky
zabalené do oblečku z fantazijního příběhu.
Klíč králů byl však skvělý i na pohled. Suprově byla řešená scéna
složená z promítacích LED panelů bizarních tvarů a chaotického uspořádání,
promítané obrazy byly však velmi efektní. Ať už měly představovat tůni, v níž
zmizela voda, fantazijní město budoucnosti, měsíční krajinu, pohádkový les, jatka
plná krve (krví se opravdu nešetřilo, a byť byla pouze na projekcích,
vyvolávala nemalé emoce) anebo skřetí doupě v poušti, veškeré počítačové
animace vypadaly na jevišti ohromně. V recenzích sice byly terčem nemalé
kritiky, mně se ale líbily. Úžasné byly také kostýmy Romana Šolce, které nešlo
přehlédnout, a diváci v prvních řadách museli mít z každého detailu
ohromný zážitek. Fantazijní postavy na jevišti obyčejně vypadají tak, jak vypadá fantazie kostyméra a vizážisty, a Roman Šolc již mnohokrát dokázal, že jeho představivost nemá žádné hranice. Jeho kostýmy podtrhují charaktery postav podle scénáře a navíc jsou i na pohled krásné a nevšední. Stejně tak paruky či líčení byly velmi
efektní. A tak měli upíři řeznické zástěry, ušouni veselé obličeje díky sosání
zázračné bylinky, skřeti imitace zbraní či brnění, Efine dlouhé drápy a sexy úsporný kostýmek, Kelo kožešinový krvavě červený límec, Aren a vodní
elfové dlouhé modré vlasy, Illa imitaci skutečného havraního peří, a to zmiňuji jen některé detaily. Všechny kostýmy však vynikly v celé své kráse právě až při intimním
svícení, světelný design byl totiž volen citlivě a zdrojem osvětlení byly mnohdy
pouze zmíněné LED panely. Dalším důležitým prvkem byla výborná choreografie
Steva Josephsona.
Ke kvalitním písním je třeba mít k dispozici také kvalitní hlasy a obsazení se v Klíči králů rovněž povedlo. V roli čaroděje Striga suverénně dominovali Josef Vojtek a Tomáš Trapl, skřeta Grgha s požitkem hráli Petr Kolář a Jan Apolenář, nejdůstojnějšího krále jezer si užívali Ondřej Izdný a Ondřej Ruml, krále upírů Marian Vojtko a Radim Schwab (ti zase svými ohromnými hlasy pokaždé málem zbourali divadlo), krále vran Jakub Šlégr a Tomáš Hundža, krále ušounů Vilém Čok a Filip Gröger, krále lidí (jenž představoval typickou karikaturu českých politiků) Heňo Šiška a Michal Slaný, čarodějku podob Markéta Schimmerová Procházková, Vanda Károlyi Konečná a Barbara Chybová, o jejichž půvabech a krásném zpěvu je zbytečné psát. K obsazení však musím napsat, že všichni herci od samého neslavného začátku dávali do představení celou svou duši a hráli i zpívali s ohromným nadšením. Byli zkrátka všichni hlavními tahouny, a to jim vydrželo celý rok, i když muzikál dostál během uvádění nemalých změn. Herci si prostě váží svých diváků...
Když to tedy celé sečtu, Klíč králů byl pro část publika
paskvilem, který nemá před platícími diváky co dělat, pro jiné nebyl špatný, ale
ani dobrý, a někteří ho navzdory všem nedostatkům milovali. Byl kontroverzní, s otevřeným
koncem a ze začátku vzbuzoval hodně negativních emocí, ale navzdory všemu ho
považuji za pozoruhodné dílo. Osobně se nedivím, že si našlo dost příznivců,
kteří se na něj vraceli opakovaně a uvítali by kromě CD i DVD. Jsem totiž
jedním z nich.
Komentáře
Okomentovat