Muzikál Pískání po větru: Svět dětského snění
Jedním z mnoha výborných brněnských představení byl
muzikál mého oblíbeného skladatele Andrewa Lloyd Webbera Whistle Down the Wind
neboli Pískání po větru, který jsem si nemohla nechat ujít. Lákala mě tedy především
hudba a samozřejmě také brněnský herecký ansámbl plus živý orchestr. Synopsi jsem
si předem nečetla, chtěla jsem se nechat pohltit příběhem se vším, co k němu
patří. Povedlo se mi zhlédnout veřejnou generálku, která však neměla žádné
výpadky a pro mě tak byla regulérním představením.
Pískání po větru je muzikál, který vznikl podle stejnojmenného
filmu z roku 1961. Je označován jako mysteriózní muzikál, ale úplně
nechápu proč. Podle mě je naprosto reálný a mohl se klidně odehrát i ve
skutečnosti. Děj se odehrává v Louisianě v předvánočním čase a jeho
hlavními hrdiny jsou děti, konkrétně sourozenci Vlaštovka, Rošťanda a Ubožáček,
a s nimi další početná dětská company. Děti najdou v stodole raněného
cizince, o němž si ve své naivitě (a taky silně ovlivněny kázáním kněze) myslí,
že je to Ježíš, který se vrátil na zem tak, jak kázal kněz na předvánoční mši.
Netuší, že tento bezejmenný muž je uprchlý zločinec, kterého hledá policie. Děti
se mu snaží ze všech sil pomáhat a ukrývají ho v bezpečí před světem. Zatímco
dospělí hledají zločince, děti si s domnělým Ježíšem povídají. Muž tak
nechtěně zneužívá situaci a přijímá od dětí veškerou pomoc, zároveň však ví, že
jednou dojde ke zklamání a vyjevení pravdy.
Vlaštovce je asi 16 let a nahrazuje svým sourozencům zemřelou
maminku. Ve svém věku je velice zranitelná, plná snů a přesvědčená o tom, že
neznámý muž je vlastně zázrak. Příběh se tím najednou stává velice intimním,
téměř až psychologickým, a poměrně velké divadlo tak působí na diváka komorně. Dětský
svět se otvírá dokořán, je plný upřímnosti, čistoty a nevinnosti. To vše v kontrastu
se světem dospělých, kteří při hledání vraha nemají nejmenší slitování. Zdánlivě
jednoduchý a naivní děj tak dostává netušené grády, divák ani nedýchá, a k tomu
všemu přispívají neskutečné herecké výkony dětských herců, až máte pocit, že nic
není hrané a všechno se odehrává v reálu. A nejen děti, ale i představitelé dalších rolí, působí v příběhu reálně, konkrétně onen bezejmenný Muž, jehož úkol nebyl
až tak jednoduchý, jak by se na první pohled zdálo. Raněný uprchlík je postavený
před nenadálou situaci a nucen hrát někoho, kým není… Dále frajer na motorce Amos,
mladá rebelka Candy, farmář a otec zmíněných tří sourozenců Boone, šerif, kněz a
další menší role.
Spolu s příběhem jde ruku v ruce krásná a velmi
melodická hudba, která se vám dostane okamžitě pod kůži. To, že mistr Lloyd
Webber umí psát krásné sbory pro dětské hlasy, již dokázal několikrát (Josef a
jeho úžasný pestrobarevný plášť, School of Rock). Nejinak to bylo i v Pískání
po větru. Melodie pro dětské vokály nebo sóla byly jednoduše přenádherné, navenek
jednoduché, ale pro děti určitě náročné. Všechny děti však měly za sebou kvalitní
pěveckou průpravu, což bylo slyšet, jelikož je nezaskočily ani dvoj či
trojhlasy. Co si z hudby pamatuji, byly výrazné kytary, občasný tvrdší
rockový sound, ale také lyrické hudební prvky s většími či menšími
dramatickými pasážemi. K tomu všemu nezaměnitelný Webberův muzikantský
cit, originalita a harmonie ve všech tónech. Texty písní v překladu Petra
Gazdíka a Karla Škarky dobře zapadly do melodií a určitě se dobře zpívaly i
dětským zpěvákům. Scénu si již nepamatuji úplně do detailů, v paměti mi
zůstala pouze stodola s poraněným mužem, která ne náhodou připomínala
betlém.
V roli Vlaštovky jsem viděla úžasnou mladičkou Elišku
Skálovou, jejíž herecký i pěvecký výkon byl vysoce nadprůměrný. Její víra v lepší
svět jí sršela z očí na dálku, a to samé se dá říct vlastně o všech dětech
na jevišti. Obdivuji režiséra Petra Gazdíka, že je dokázal tak skvěle sestavit
a sehrát. V roli Ubožáčka se dokonce střídali dva jeho malí synové Adam a
Josef (žel nepamatuji si, který hrál v „mém“ představení). Určitě si ale
pamatuji na tradičně skvělý výkon charismatického Dušana Vitázka v roli Amose
a rovněž nepřehlédnutelnou Viktorii Matušovovou v roli Candy. A samozřejmě
nesmím opomenout skvělého Jiřího Macha v roli Muže.
Premiéra se na prknech MDB odehrála v roce 2015,
některé detaily z představení mi tak již unikají. Přesto mi mnohé obrazy, melodie
či dialogy ve vzpomínkách zůstaly, což se rozhodně nedá říct o každém představení,
které jsem viděla pouze jednou. Pískání po větru je moje pomyslná čárka v tvorbě
A. L. Webbera, kterou jsem měla to štěstí poznat.
Komentáře
Okomentovat