Zvídavé otázky 7 statečných: Tomáš Vaněk
Dnes vám opět přinášíme rozhovor s jednou z (nejen) našich oblíbených divadelních tváří – dokonce bychom řekli naším „čestným statečným“ (proto nám odpusťte to tykání 😉😊) – hercem, zpěvákem, producentem a patronem Akce Cihla, Tomášem Vaňkem. Ač Tomáše prkna, jež znamenají svět, přitahovala již od dětství, mnozí si jeho jméno pojí především s šarmantním vikomtem De Chagnym ze světově proslulého muzikálu Fantom opery či s fotografem Markem Cohenem z kultovního muzikálu Jonathana Larsona RENT, jenž dosud patří k Tomášovým srdcovkám. Kde a kdy však začala jeho muzikálová cesta? A co bylo impulsem, který ho přesvědčil, že právě divadlo je jeho profesní budoucností? Nejen to nám prozradil v našem rozhovoru.
Little Lotte: Který titul ti takřka „otevřel dveře do světa
muzikálů“? Inklinoval jsi vždy spíše ke komornějším titulům s důrazem na
příběh?
Záleží,
z jakého úhlu pohledu na to „otevření“ mrkneme. Ještě jako kluk jsem měl
první příležitost zahrát si ve swingovém muzikálu „Josefína“ v mladoboleslavském divadle v režii Radka
Balaše. S ním jsem také hned po DAMU nazkoušel v Divadle Na Jezerce
muzikál „Já, Francois Villon“. A byl
to určitě právě Radek Balaš, který kdysi jako první formoval mé vidění
hudebního divadla. Později, od první anglické verze muzikálu RENT, pak na dlouhou dobu zase režisér
Steve Josephson. Navíc s RENTEM
je spojený i začátek mé producentské činnosti, i když ne tedy hned s tou
první anglickou verzí. Každopádně těch „dveří“ bych označil víc.
Jako
herci je mi vcelku jedno, jestli jde o komornější titul, příběh je ale vždycky
důležitý. Pokud není příběh, není o čem hrát. A pokud není o čem hrát, pak to
kostýmy, světly, třeba i kvalitní hudbou (a to vše ještě v tom lepším
případě) nedoženete. Když se podíváme na naše projekty v rámci spolku
art4rent, tam už z podstaty zázemí v Divadle Na Prádle nebylo možné
uvažovat jinak, než nad komorními tituly, v nejideálnějším případě o dvou
hercích a klavíru. I Tick, Tick…BOOM!
už byl na náš malý produkční tým docela velký projekt, natož kupříkladu NE/NORMÁLNÍ. Samozřejmě to ale není jen
o provozu a zázemí. Miluji divadlo, kde jsou si herci blízko s diváky, kdy
každé představení je vlastně skoro až taková přátelská párty, zpověď a společná
terapie. Kdy jde skutečně hlavně o ten příběh a herecké a pěvecké výkony. Ale
jako herec jsem zažil hraní takřka v »krabičce od sirek« i na těch
největších scénách a obojí má v sobě něco kouzelného, pokud se povede
dobré divadlo. Skoro teď slzím, zatím jenom vzpomínám…
Coffeerun: Raoul ve Fantomovi opery byla podle mě tvoje první velká muzikálová role.
Během let, kdy jsi Raoula hrál, jsme si nemohli nevšimnout, jak se pěvecky
vyvíjíš. Navštěvuješ hodiny zpěvu a máš nějaká hlasová cvičení, kterými
udržuješ svoje hlasivky v kondici?
Předně,
díky za milá slova uznání. Tohle je téma skoro na knihu. Všechno souvisí se
vším a práce s hlasem je jen jedna z věcí, na nichž musím já, jako herec a
zpěvák, celoživotně pracovat a pečovat o sebe celkově. I když v poslední
době bylo občas dost těžké si to uvědomovat a nevzdat se. V minulosti, ale
hlavně během studií herectví, jsem „nasával“ kdejakou metodu, vyřádilo se na
mně asi pět různých učitelů zpěvu i pedagogů jevištní řeči, takže znám různá
cvičení, techniky zpěvu a mluvy, ale hlavně znám sám sebe a vím, jak a co u mě
funguje. Dnes už sice k nikomu nedocházím, ale neustále se zajímám o to,
jak se rozvíjet a rozhlížím se všude po světě.
Raoula
jsem hrál v průběhu pěti let, a to zhruba dvěstěkrát. To je doba, za
kterou se stalo opravdu hodně věcí. Tehdy jsem začal zpívat intenzivně,
pravidelně a musel jsem si dávat pozor, abych všechno zvládal. To, v jaké
jsem fyzické i psychické kondici, jestli jsem se dostatečně vyspal, co jsem
jedl, pil… to všechno každý den ovlivňuje hlas a to, jak jsem schopný ho
použít. V hlase a celém jevištním výkonu se vždy zrcadlí můj život, takže
ten případný pěvecký vývoj je odrazem toho, jak jsem žil. Mít příležitost hrát
jednu roli takhle dlouho a tolikrát nabízí možnost buď ustrnout, nebo se zkusit
posunout dál. Já vždy chtěl tu druhou možnost.
Každopádně
hlasová cvičení jsou také cestou hlavně v rozvoji techniky zpěvu, ale když
říkám techniky, neznamená to, že stačí vojensky drilovat „mi mi mi, ma ma ma“. Je to o vnímání všeho, co se s tělem
v tu chvíli děje, o aktivizaci těla a mozku, o kontrole dechu,
výslovnosti, přirozené nebo stylizované tvorbě hlasu, rezonanci, odkrývání
hlasových předností, skrytých rezerv, vad, rytmu, dynamice, melodii, intonaci,
odblokování různých tělesných křečí, celkově o vnímání těla, pocitech,
představivosti, hravosti… no a pak to chce prostě mluvit a zpívat. Hlasivky totiž
tvoří sval a ten je potřeba posilovat.
Teď
se ovšem opravdu dotýkáme jen nějakých elementárních základů techniky, bez níž to
sice nejde, ale ve finále jde hlavně o interpretaci, o proniknutí do jádra
textu i písně. Z toho se dostaneme k nějaké představě, kterou je nutné oživit,
věřit v ní a užívat si ji. Vyprávět, sdělovat - to je, oč tu běží a na čem
hlavně záleží.
Eric: Poprvé jsem tě viděla v muzikálu RENT v Divadle na Prádle, což bylo jedno
z prvních představení v angličtině. Jak jsi tenkrát vnímal reakce publika?
Neměl jsi pocit, že hrát v originále je pro české publikum nezvyklé, a ne
všichni diváci se s touto myšlenkou ztotožnili?
Naopak,
já si z té doby pamatuji obrovskou diváckou euforii. Pro nás byl první
anglický RENT v Divadle Na
Prádle velké zjevení, sešla se opravdu výjimečná parta umělců i nálada a chuť
udělat světový muzikál, jak nejlépe to šlo. Ze mě se vlastně od té doby stal
takový zdejší propagátor Jonathana Larsona, který mi skutečně přirostl
k srdci. Z RENTU vzešly
skvělé přátelské vztahy a jsem si jistý, že většina z nás na to léto
s láskou vzpomíná dodnes. A mnoho diváků stejně tak. Ale pokud jde o hraní
v angličtině obecně, široké české publikum na něj určitě zvědavé není.
Tady je potřeba jasně říct, že to byl projekt na pár repríz přes léto, kde navíc
často půlku publika tvořila v Praze žijící anglicky mluvící komunita spolu
s turisty, kteří dorazili, protože hlavně v USA je RENT opravdu kultovním a široce známým dílem. Každopádně záhy se
rozjely snahy náš RENT převést do
češtiny, a to se nakonec, po jednom kotrmelci přes Divadlo Kalich, povedlo hned
za rok opět v Divadle Na Prádle.
Annie: Jako Jon v Tick, Tick... Boom! řešíš
otázku dosažení určitého věkového milníku jako důvod k celkové osobnostní
změně a větší zodpovědnosti. Jak to vnímáš ty osobně? Považuješ věk pouze za
„číslo“, nebo je skutečně i důvodem k nějaké změně v přístupu
k životu?
Já
letos vstupuji do oněch „kristových let“, ale myslím, že ke změně je
příležitost kdykoliv. Vím, že pokud jsem chtěl v životě kdykoliv něco zásadně
změnit, potřeboval jsem hlavně dostatečně silnou motivaci. Tou pro mě věk, tedy
to kalendářní číslo, nikdy nebylo. Třicítka proplula a nic moc se nestalo. Jen
snad, a na to si musím dávat od té doby pozor, moje tělo začalo ukládat víc
tuku, než jsem byl zvyklý. Vím přesně, že to bylo v mém třicátém roce, kdy
jsem najednou začal pozorovat, jak z ničeho nic přibírám, aniž bych
jakkoliv změnil životní styl. Do té doby jsem mohl sníst a vypít kdykoliv
cokoliv. Najednou si ale tělo jako by bouchlo do stolu a řeklo: „Kašlu na tebe! Už mě to nebaví spalovat!“.
Jinak
ale myslím, že věk je prostě číslo a existuje také například něco jako pocitový,
biologický věk i mentální věk. Je strašně důležité, jak žijeme, co zažíváme a
jak se o své tělo staráme. Nedávno jsem třeba objevil test biologického věku a
podle něj je mi zhruba dvacet šest let. To pro mě bylo najednou dost příjemné
zjištění. Doteď mě občas napadalo, kolik věcí mi v životě uteklo kvůli
mému workoholismu či nyní vlivem pandemie… a najednou mám šest let k dobru. 😀
Každopádně
myslím, že poslední rok nám všem ukázal, jak se svět a i my sami, můžeme z
ničeho nic změnit, a to často dost radikálně. Staly se, pro aktuálně žijící
generace, dřív těžko představitelné věci a mě to opravdu jen utvrdilo
v tom, že velká změna může přijít kdykoliv, ať už zevnitř, nebo zvenku.
Nikča: Kromě divadelních
prken tě může veřejnost znát z filmů Gympl
a Vejška. Jak vzpomínáš na tyto
filmové zkušenosti?
Těžko
se mi tomu věří, ale od natáčení Gymplu
je to letos už patnáct let. Přesto se mi ještě dnes občas stane, když si tedy
oholím vousy, že si mě někdo s rolí šprta Martina spojí. Vzpomínám na to
moc rád, byla to vůbec první zkušenost s natáčením celovečerního filmu, do té
doby jsem měl za sebou jen pár televizních reklam. Celkově to byla obrovská
zkušenost v mnoha ohledech. Nejen profesní, ale i osobní. Hodně mi tenkrát
to natáčení a setkání s mnoha skvělými osobnostmi zvedlo náladu a získal
jsem i větší sebejistotu.
Bylo
to v době, kdy jsem studoval průmyslovku jen proto, že mě nevzali na
konzervatoř. A jak jsem na to studium kašlal, dost se mi to i vracelo - pořád
mi bylo dáváno najevo, že tam jen zabírám místo. Navíc jsem byl v pubertě,
všechno jsem hrozně prožíval a řešil blbosti. A i když jsem už hrál
v mladoboleslavském divadle, do kterého jsem z průmyslovky neustále
utíkal, Gympl byl najednou nová velká
příležitost. V kině to byl tenkrát obrovský hit a já se nejspíš i díky
němu definitivně ujistil, že se chci věnovat herectví profesionálně.
Před
tím jsem jen doufal, že bych mohl… ale najednou jsem to věděl a byl ochotný pro
to v tu chvíli udělat cokoliv. Začal jsem se tedy intenzivně připravovat a
když přišel čas zkusit přijímačky na DAMU, vyšlo to. Za pár let se točila Vejška, kdy jsem byl vlastně už
v posledním ročníku herectví a všechno vnímal dost jinak. Ta škola mě
neuvěřitelně „zpracovala“. Párkrát jsem si pustil Gympl, abych na tu roli zkusil co nejlépe navázat, ale jediné, co
jsem si pořád říkal, bylo, jak bych Martina z Gymplu nejradši úplně přetočil znovu a jinak.
Džejňulka: V muzikálu Ne/Normální ztvárňuješ lékaře, který je
ochoten pacientům naordinovat určitou drastickou léčbu i za cenu toho, že můžou
přijít o vzpomínky. Je pravda, že špatné chvíle by možná člověk rád z paměti
»vymazal«, kdyby to bylo možné. Jaký na to ale máš názor ty sám? Byla by taková
čistka paměti podle tebe prospěšná, nebo by naopak způsobila víc škody než
užitku?
Kdyby
měla způsobit víc škody než užitku, tak by samozřejmě nejspíš prospěšná nebyla.
Opravdu nejsem odborník na tohle téma a nerad bych se pouštěl do nějakých
rádoby odbornějších teorií a prohlášení. Jen z toho, co jsem měl možnost
v rámci role zjistit a ujasnit si, vím, že elektrokonvulzivní terapie (tedy zásah mozku malým výbojem elektrického
proudu) je bezpečná metoda, která je v psychiatrických zařízeních
běžně používaná a skutečně může pomoci odstranit těžké případy deprese,
sebevražedné sklony i schizofrenii, což už za ten zákrok stojí.
Znám
příběhy lidí, kteří po podstoupení této léčby získali novou radost ze života,
což je s těžkými depresemi něco naprosto nepředstavitelného. Mezi vedlejší
účinky patří sice dezorientace těsně po zákroku a následná krátkodobá ztráta
paměti, ale vzpomínky se časem vrací, není prokázáno nevratné poškození mozku, a
vím, že lékaři se neustále snaží tuto metodu zdokonalovat tak, aby co nejvíc
předcházeli i těm výpadkům paměti. Obecně se tak tato terapie řadí k vůbec
nejbezpečnějším postupům v psychiatrii.
A
pokud jde o mou paměť a vzpomínky, tak ti, kdo mě znají, vědí, že já si běžně
nic nepamatuji. Vše zapomínám, to špatné především, a nepotřebuji k tomu
ani lékařský zásah. 😀 Pokaždé mě například pobaví, když ke mně někdo přijde
se slovy: „Můžu se ti s něčím
svěřit? Ale proboha, slib mi, že to nikomu neřekneš!“. Totiž, já, i kdybych
to prozradit chtěl, vždycky to zapomenu!
George: Jsem moc vděčný, že v
této těžké době, a navíc v Praze, která je plná různých muzikálů, se najde
někdo jako ty a přinese nám další skvělé kousky, jako byl RENT, Tick, Tick...BOOM! či Ne/Normální.
Každý z těchto projektů měl silný příběh a byl opravdu ‚něčím jiným‘.
Člověk se opravdu musel zamyslet nad životem a prožíval každý okamžik spolu s
herci. Jak vzpomínáš na tato díla a můžeme se někdy v budoucnu těšit na další
úžasný projekt?
Opravdu
mi dělá radost, když po tak dlouhé době, kdy jsou divadla zavřená, ještě slyším
takový krásný divácký ohlas na naši práci. Díky! Předně, RENT byl v Praze uveden ve třech verzích, přičemž já jsem se, jako
produkční, nikoliv, jako producent, podílel až na té poslední verzi v češtině.
A teprve s českou verzí vznikl v roce 2015 náš spolek art4rent, který jsme
založili společně s Milanem Malinovským a Markétou Schröckovou. Každopádně za
uvedením RENTU v Čechách stojí
především Steve Josephson, Mirjam Landa, Ondra Izdný a právě Milan Malinovský.
Já jsem se více méně vezl jako herec a později sbíral první produkční
zkušenosti.
Po
ukončení RENTU a krátké pauze, kdy
navíc odešel ze spolku Milan, jsme se v roce 2017 s Markétou a společně s
manželi Hruškovými, provozovateli Divadla Na Prádle, dohodli, že se zde
pokusíme vybudovat stálou komorní hudební scénu. Moje ambice byly tenkrát
opravdu veliké, představoval jsem si do několika let plně samostatně fungující
hudební divadlo s několika tituly na repertoáru. A tak jsme jako první uvedli Tick, Tick…BOOM! Pro mě naprosto osudový
projekt, který považuji za svůj první opravdový producentský počin. Navíc jsem
si zahrál životní roli, která mě naplňovala po všech stránkách. Ale právě hned
u TTB jsme s Markétou zjistili, že je
taková produkce při představě několika projektů najednou nad naše síly, celkově
nad možnosti divadla jako prostoru, a z hlediska divácké poptávky v Praze dost
možná i nesmyslná. Navíc se nám ani po dlouhém čase nedařilo najít potřebného
stálého sponzora, díky němuž bychom se mohli rozrůst.
Takže
z mé vize repertoárového divadla jsem záhy vystřízlivěl. K tomu, abychom něco takového
dokázali, bychom jednak museli převzít prostor divadla plně do vlastních rukou
a vybudovat si v něm dobrý herecký soubor, ale také mít štědrého a stálého
sponzora, větší produkční a obchodní tým a k tomu všemu i hodně štěstí a
nezlomnou vůli a motivaci to skutečně ukočírovat a udržet. Něco z toho se
začínalo naplňovat, mnoho by se dalo časem vybudovat. S některými věcmi jsme
měli asi začít dříve než později, však kde je vůle, tam je cesta… Jenže zjistili
jsme, že máme před sebou naprosto zásadní překážky, přes které se ani časem
nedostaneme.
Hned
po skončení uvádění TTB jsme se tedy
dohodli, že si dáme nějaký čas pauzu a rozmyslíme se, kudy a jak směřovat dál.
Načež nám ovšem překvapivě ministerstvo kultury přidělilo grant k dalšímu
projektu a stáli jsme před rozhodnutím, zda ho tedy okamžitě začít připravovat,
nebo grant vrátit. A tak místo pauzy následovala rekordně rychlá příprava české
premiéry muzikálu NE/NORMÁLNÍ.
Všechno jsme museli stihnout za půl roku, což je z hlediska přípravy takového
díla opravdu naprosto šílený termín. Ale bylo až neuvěřitelné, jak krásná práce
nás zničehonic zavalila, všechno do sebe začalo zapadat, s výjimečným dílem se
potkal i úžasný kolektiv herců a spolupracovníků a stal se vlastně zázrak, na
nějž jsem hrdý a děkuji za něj všem, kteří jej umožnili. Jenže ta pauza, kterou
jsme vlastně potřebovali, abychom si pevně ujasnili, co a jak dál, ale nakonec
jsme ji přeskočili, nám scházela.
Záhy
nato navíc přišla pandemie a u mě osobně, se vlivem okolností uběhlého roku… (když teď přeskočím až do současnosti)
mnoho změnilo. Nechci zabíhat do detailů, ale už dnes vím, že NE/NORMÁLNÍ jsou mým posledním projektem
v rámci spolku art4rent. Budu rád, když se nám povede odehrát ještě alespoň
nějakou reprízu, což vůbec není jisté, ale další projekty tam již v plánu
nemám. Nezbývá, než si zpívat z finálovky muzikálu NE/NORMÁLNÍ: „MĚJ VÍRU SVOU,
JAK ŠTÍT, ZAS BUDE LÍP!“.
Pokud
jde o mé producentské ambice, ty totiž nezmizely. Pořád mám spoustu nápadů a snů…
kolem mě je dost lidí, s nimiž bych se rád pustil do dalších projektů, ale kdy,
kde a s kým na ně dojde, to pro mě teď není hlavní téma. Jen vím, že snad
někdy a zcela určitě jinde. Co teď však nedočkavě vyhlížím, je toto léto, kdy
se snad konečně zase rozehraji a rozezpívám, ať už v rámci
shakespearovských slavností nebo pár koncertů, co jsou v plánu.
Komentáře
Okomentovat