Muzikál Přízrak Londýna: Temné londýnské uličky v prostorách pražského divadla
O Jacku Rozparovači existuje
velká spousta legend, obrovské množství různých konspiračních teorií či
hypotéz o tom, kdo mohl být oním tajemným vrahem. Není proto divu, že se jedná o
jedno z často zpracovávaných filmových či divadelních témat. Verze příběhu
Pavla Bára a Lumíra Olšovského byla pod původním názvem Fantom Londýna
uvedena roku 2013 v Ostravě, v Národním divadle moravskoslezském. Tamní uvedení
jsem bohužel viděl pouze ze záznamu, který běžel v první vlně koronaviru na
jaře roku 2020. (S pražským kusem pojmenovaným přímo Jack Rozparovač,
jejž uvádělo Divadlo Kalich, jsme se časově míjeli úplně.) Pražská verze Fantoma
Londýna, která z praktických důvodů dostala v metropoli název Přízrak
Londýna, si odbyla premiéru v roce 2015.
Spoluautor libreta, režisér a
light designér představení Lumír Olšovský tehdy do pražské Hybernie přenesl kus
ostravské inscenace a některé z herců, kteří i v Praze zůstali ve svých
původních rolích.
Představení Přízrak Londýna mi
bylo, a vlastně dodnes je, velmi blízké tím, že se prakticky nikde zbytečně
nezdržuje. Hned v úvodní scéně „Šup tam s ním“ skvěle pracuje s
vykreslováním svých postav a divák tak nemusí zbytečně rozmýšlet, kdo je
vlastně kdo a která prostitutka je která prostitutka. Lumír Olšovský tak
efektivně nechal vyniknout hlavní a nejdůležitější otázku představení - kdo je
Jack Rozparovač.
Poměrně rozmanitou hudbu pro
představení napsal Radim Smetana a za krásnými texty, co své postavy
posouvají dopředu nebo nám odhalují jejich osudy, stojí Michael Prostějovský.
Osobně jako nejzdařilejší skladbu z celého představení hodnotím „Náš malý svět“, který krásně vykreslil duši prostitutky Betty. K této postavě se ve
článku ještě určitě vrátím.
Hlavní postavu švadlenky Evelyn
ztvárnily její původní ostravská představitelka Martina Vlčková a muzikálová
stálice Michaela Nosková. Obě dámy měly něco do sebe. Martina Vlčková působí,
jako by se pro křehké role narodila, avšak u Míši Noskové, kterou mám spjatou
spíš s energickými nebo obecně živelnými postavami, jsem byl po herecké stránce
překvapen, s jakou uvěřitelností a lehkostí Evelyn hrála. „Svět nezbavil mě
nadějí“ je bezesporu nejnáročnější skladbou v představení a postavu Evelyn
po jejím dozpívání čeká pořádný šok. Pro mě jeden z nejsilnějších momentů,
který obě zvládly prezentovat hledišti naprosto s přehledem.
Olga Želenská a Hana Seidlová se v Praze představily jako Stará Mary. Seidlová na každém představení podávala jistý výkon, hlavně při dialozích s postavou Jane. Především v závěru první půlky, kdy se dozvěděla o její smrti, by se ve mně ani Jack krve nedořezal. Výkony Želenské občas kolísaly, ale ve vypjatých scénách působila nebývale uvěřitelně, až by si divák myslel, že se to skutečně všechno děje kdesi uvnitř herečky. Za nejlepší však u obou dam hodnotím jejich scénku na začátku druhé poloviny představení.
Teď se dostávám k postavě Betty,
která tím, jak je napsaná, mi byla tak nějak nejbližší. Moudrá, empatická,
laskavá a vlastně velice naivní žena, která v již zmíněné písni „Náš malý
svět“ prožívá malé osobní drama a prohru sebe samé. Ostravskou herečku Hanu
Fialovou jsem v roli Betty viděl jedinkrát a podala hezký, ač trochu průměrný
výkon. Kdo mě však svým herectvím, zpěvem, grimasami a nepřehnanými gesty
totálně rozsekával a pokaždé mě dostával „do kolen“, byla Vanda
Károlyi. Vanda se pro Přízrak Londýna Betty stala. Svým podmanivým
hlasem, uhrančivým pohledem a vystupováním mě odzbrojovala v každé repríze.
Moje radost, kdykoli jsem její jméno viděl na fermanu, byla nefalšovaná. 😊
V roli Matky se v Praze střídaly
Dita Hořínková a Jana Musilová. Osobně mě vždycky o mnoho víc bavila právě
Dita, která je svým bezchybným zpěvem snad už pověstná. Dita je navíc velmi
často obsazovaná do rolí rozpustilých, bláznivých žen. Temná Matka tak byla
jakýmsi otevřením zamčeného šuplíku a Hořínková tak mohla ukázat, že naprosto
excelentně dokáže zahrát i tak jedovatou a zákeřnou roli, jakou Matka
bezpochyby je.
Hlavními mužskými postavami
příběhu o legendárním vrahovi jsou Sean a Henry, letití kamarádi z bohaté
londýnské čtvrti. První z nich se chodí do Whitechapelu kochat ženskými
křivkami a hledat všelijaké vzrušení. Druhý jmenovaný se ženami kochá také, ale
pouze coby objekty pro své kreslířské umění.
Zakřiknutého kreslíře Henryho si
v Praze zahráli Jan Cina a Lukáš Adam. Upřímně musím říct, že to byl právě
Lukáš Adam, jenž Henryho hrál i v Ostravě, kdo byl nepopiratelně jednou z největších hvězd pražského uvedení. Odváděl po všech stránkách uvěřitelný výkon. Především
při konfrontacích s postavou Matky, když ji hrála Hořínková, předváděl takové
spektrum emocí, že by se jeden nedopočítal.
Suverénního a lehce arogantního
Seana si na prknech Hybernie střihli dva muzikáloví krasavci - Jan Kopečný a
Ondřej Bábor. Jan podával pokaždé velmi příjemný výkon. Ondra, který si Seana
zahrál už dříve v Ostravě, byl suverénní a po celou dobu představení byl oním neodolatelným
frajírkem, který si kromě Evelyn získá náklonnost i důvěřivé Betty. U obou jako
jeden z nejlepších momentů hodnotím Seanovu poslední konverzaci s Henrym v podání
Lukáše Adama. Ta scéna byla pokaždé nabitá skoro až hmatatelným napětím.
U Seana a Evelyn se sluší i
podotknout, že jediný milostný duet, co byl v představení ke slyšení, byla
poměrně krátká písnička „Osud“. Osobně vnímám milostné duety jako nutné
klišé, které se někdy v jednom díle i několikrát opakuje. A po druhém
čtyřminutovém vyznávání lásky za zvuku nezřídka utahané hudby už je to k
nevydržení. Proto jediný lovesong v představení s nepřepálenou stopáží a jasným
sdělením hodnotím velmi kladně.
Komisařem se v Hybernii stali
David Uličník, Marek Holý a v záskocích Lumír Olšovský. Uličník dominoval v
pěveckých partech, ale výborné výkony podali především Holý s Olšovským. Oba z
figury komisaře, která v podání Uličníka působila docela staticky a nudně,
udělali záživnou postavu, která měla náboj, opravdovost a působila
autoritativně.
Dále mě pokaždé zaujaly obě
představitelky Annie, sestry Evelyn - Lada Bělašková a Radka Pavlovčinová,
které ve všech hádkách či emočně vypjatých scénách dokázaly divákům zastavit
dech.
Jane Adriana Bajtková, která roli
převzala po Ivaně Gottové, byla výborná a s ničím si nezadala s alternací v
této roli. Tou byla již výše zmíněná výborná Vanda Károlyi.
Novináře Neznámého si zahráli
Lukáš Langmajer, Lumír Olšovský a Martin Bujárek. Všichni tři pánové byli
absolutně skvělí a jejich interpretace dopisu z pekla byla pokaždé dokonale
slizká.
V malých rolích Arona a Kitty
jsem měl možnost vidět Martina Šemíka, Elis Ochmanovou a Barbaru Chybovou.
Především Šemík a Ochmanová ze svých roliček vytěžili maximum a podávali tak
excelentní výkon, že mě až mrzelo, že tihle dva nedostali více prostoru.
Dostávám se k celkem diskutované
sólovce královny Viktorie. Přijde mi škoda, že se z ní nestalo takzvané ,sólo
pro osobnost', protože k němu měla písnička „Vládnout snadné není“
docela dobře našlápnuto. Athina Langoska však na každé repríze svůj výstup
zvládla se ctí.
S povděkem byly vždy kvitovány
dialogy mířené přímo do hlediště, především výstupy Tlusté Tracy (Renáta
Podlipská, Eliška Nezvalová) a Škaredé Sharon (Michaela Dolinová, Kateřina
Petrová). Pro mě osobně bylo ideální duo Nezvalová a Petrová.
Jediným místem, kde děj skoro až
nudně stagnoval, byla více méně zbytečná Dědkova scénka s ponaučením. Bez ní by
se děj klidně obešel.
Celkově ale Přízrak Londýna
hodnotím jako jednu z nejlepších věcí, které jsem v Praze viděl a slyšel.
Docela bych si přál opětovné uvedení, k němuž jsem si tak nějak už vysnil i nové
tváře do obsazení. 😊 Ke svým oblíbeným alternacím, kterými
rozhodně byli Károlyi, Bábor, Ochmanová, Šemík, Adam nebo Hořínková, bych tak
přidal umělce, jako jsou třeba Kateřiny Pechová a Bohatová jako Betty, Eva
Burešová či Felicita V. Prokešová jako Evelyn, Jana Zenáhlíková jako Matka,
Marek Němec jako Neznámý nebo Jakub Gabriel Rajnoch jako Henry.
Mnoho scén a jednotlivých výstupů
se mi nesmazatelně zarylo do paměti a několik fantastických umělců jsem díky
tomuto dílu poznal a rád je v jejich dalších rolích vídám a podporuju dodnes.
Závěrem podotknu, že díky aktuálnímu působišti autorů Lumíra Olšovského a Pavla
Bára pořád doufám, že se tento muzikál v budoucnu uvede i v DJKT. 😊
No, považte - po Fantomovi Londýna v Ostravě a Přízraku Londýna v
Praze by takový Démon nebo Stín Londýna v Plzni vůbec nebyl na
škodu. 😊
Komentáře
Okomentovat