Zvídavé otázky 7 statečných: Bohouš Josef
Pokládání zvídavých otázek muzikálovým umělcům patří mezi naše oblíbené činnosti, a tak naší pozornosti neunikl ani matador muzikálových představení Bohouš Josef. Od prvního uvádění světového titulu Jesus Christ Superstar ve Spirále uplynulo již 27 let, a tak je na co vzpomínat… Herodes, Horacio, kardinál Richelieu a mnoho dalších skvělých postav, provázelo pana Josefa celým jeho profesním životem, a tak není divu, že se rád rozpovídal. Přečtěte si jeho sympatické povídání a dozvíte se třeba, jakou muziku má rád anebo jak to vypadá s jeho autorským dílem Mona Lisa.
Coffeerun: Už je to poměrně dlouhá řádka let, když jsem na
Burmu Jones chodila do Divadla Pod lampou...😂 Tuším, že tehdy ještě bývala
v „Céčku“ na Doubravce. 😎Za tu dobu jste nastudoval
hodně rolí. Osobně na vás ale nejraději vzpomínám jako na Heroda z Jesus
Christ Superstar. Jaký to byl tehdy pocit ocitnout se v podstatě v
jedné z hlavních rolí tak proslulého muzikálu? Co se vám tehdy honilo hlavou? A
jaké pocity jste měl?
Jo, to byla krásná doba! V „Céčku” na Doubravce
jsme hráli ještě s kapelou Zrcadlo a Pod lampou to již byly začátky Burma
Jones. K prvnímu muzikálu Jesus Christ Superstar jsem se dostal v roce
1994, kdy mi zatelefonoval Kamil Střihavka, abych se spojil s režisérem JCHS
Petrem Novotným. Když jsme se s Petrem sešli, nabídnul mi roli krále Heroda. V
divadle Spirála na pražském Výstavišti jsem pak strávil čtyři roky a odehrál
přes 1000 repríz. Byly to úžasné časy. Být soukolím výjimečného představení,
plného skvělých zpěváků, tanečníků a hudebníků, bylo povznášející. Díky tomu se
mi otevřely dveře k dalším muzikálům. A ani Burma Jones nebyla tratná, protože
jsme byli žádanější.
Annie: Poprvé jsem vás v muzikálové roli viděla coby
Horacia v původním uvedení Hamleta v Divadle Kalich. Později se tento
muzikál dočkal značných změn a přesunu děje do modernější doby. Ještě většími
změnami procházejí ale i další muzikály, např. Jesus Christ Superstar,
kde jste hrál v poměrně „tradičním“ zpracování v divadle Spirála, ale např.
aktuální uvedení v Ostravě nebo i některá zpracování v zahraničí celý příběh
přenášejí do současnosti. Jak takové změny vnímáte vy? Považujete je za krok
správným směrem, nebo takové modernizace naopak nevítáte?
Hamlet Janka Ledeckého byl můj druhý muzikál, s nímž
jsem strávil krásné tři roky. Co se týče nových verzí JCHS a Hamleta,
nebyl jsem vždy spokojen. Jsem konzervativní člověk a přesuny děje do nové doby
se mi příliš nezamlouvají. Shodou okolností jsme byli s manželkou pozváni na
ostravské ztvárnění JCHS a byli jsme dost rozčarováni.
George: Měl jsem to štěstí vás vidět v mnoha
muzikálech, kde hrajete velice krásné role. S každou postavou se dokážete vždy
proměnit v danou osobu. Já osobně na vás nikdy nezapomenu v roli kardinála
Richelieu z muzikálu Tři mušketýři. Vaše grimasy jsou luxusní. Písnička Touha
znát je srdcovka představení. Tato role byla vaše první v Divadle Broadway,
a proto mě napadá otázka: Jak vzpomínáte na oslovení do tohoto muzikálu a
obsazení do role kardinála?
Nabídka do Divadla Broadway přišla v době, kdy
jsme dohrávali Krysaře Daniela Landy. Tehdy mě oslovil producent Divadla
Broadway Oldřich Lichtenberg, zda bych si nechtěl přečíst scénář a poslechnout
skladby ze Tří mušketýrů v roli kardinála Richelieu. Z Touhy znát
jsem byl na první poslech nadšený. Větším překvapením pro mě bylo, že nás z Divadla
Kalich oslovil více: Pepu Vojtka, Sabinu Laurinovou, Petru Janů a další. Po
krátké poradě jsme na to všichni Lichtenbergovi a Michalu Davidovi kývli. A bylo
to mé další skvělé rozhodnutí.
Džejňulka: Asi nejčastěji vás vídám v rolích historických - ať již jako již zmíněného kardinála Richelieu ve Třech mušketýrech či jako Giordana Bruna v muzikálu Galileo, kde jste mě dokázal okamžitě zaujmout již úvodním mluveným slovem.👏 Zajímáte se o historii a jste tedy rád, že si můžete takové figury zahrát, nebo byste byl rád i za nějakou úlohu v muzikálu, který by byl zasazen spíše do současnosti? Je třeba nějaká konkrétní postava, na kterou si pomýšlíte, ale zatím se vám vyhýbá? 😊
To jsem rád, že jste zmínila Galilea a můj
prolog. Z toho jsem měl obrovský strach, protože nemám žádnou jevištní průpravu
k tomu, abych si poradil s divadelní prózou. Po premiéře za mnou přišla Eva
Holubová a řekla, že mi věřila každé slovo. V první chvíli jsem si myslel, že
žertuje. Když mě ubezpečila, že ne, byl jsem neskutečně šťastný. Dnes se
mluveného slova nebojím…v muzikálu Kat Mydlář mám prózy až až. O
historii se zajímám a mám rád historické muzikály, ale současnosti se nebráním.
O postavě, která se mi vyhýbá, jsem zatím nepřemýšlel a asi ani nebudu. Nechám
to na budoucích nabídkách.
Eric: Když máte volnou chvilku sám pro sebe, jakou
muziku si pustíte do sluchátek?
Já poslouchám rock, hard rock, art rock, progressive
rock, jazz rock: kapely Black Sabbath, Led Zeppelin, Sweet, Deep Purple, Uriah Heep,
Yes, Genesis, Pink Floyd, Mahavishnu Orchestra, Return To Forever, hudebníky Franka
Zappu, Stinga… to bych tady musel vypsat všechny nosiče, které vlastním… je
jich hodně přes tisíc, a to nepočítám plný 8TB-itový harddisk.
Little Lotte: Před několika lety jsme vás mohli vidět jako
jednoho ze soutěžících v oblíbeném pořadu StarDance … když hvězdy tančí.
Změnil se od té doby nějak váš vztah k tanci? Věnujete se mu i nyní a máte
možnost některé zkušenosti zúročit i v divadle? Jak celkově na tu dobu
vzpomínáte? 😊
Já jsem původně bubeník, a tak jsem si myslel, že StarDance
pro mě nebude tak obtížná disciplína. Už při prvních trénincích s mou
profesionální tanečnicí Lenkou Tvrzovou jsem zjistil, jak hluboce jsem se
mýlil. Byla to neskutečná dřina. Nakonec jsme s Lenkou vypadli hned v prvním
kole. Ona to oplakala a já byl docela rád. V té době jsem dodělával svůj první
autorský muzikál Mona Lisa a premiéra se nemilosrdně blížila. V mých
rolích je naštěstí taneční choreografie málo, ale před pár lety jsme s
manželkou Alenkou chodili na párovou salsu. Ani tentokrát jsem v tanci
nevyniknul.
Nikča: Přestože vás známe hlavně jako muzikálového
zpěváka, máte za sebou také autorský počin, a to muzikál Mona Lisa. Jak
vzpomínáte na práci týkající se tohoto představení? Kdyby se tento muzikál
někdy vrátil na prkna, která znamenají svět, jaká by byla vaše reakce?
Byla to nádherná práce. Příběh mě napadl, když
jsem v knihkupectví uviděl knihu o životě Da Vinciho, na jejíž obálce byl obraz
Mony Lisy. Ihned jsem si vyhledal informace o této dámě a byl jsem překvapen,
jaký život měla. O scénář, režii a choreografii se postaral Libor Vaculík a o
libreto Lou Fanánek Hagen. Důležité také bylo, že hudebním supervizorem byl
Michal David, v němž jsem měl velkou podporu. Možná, že se Mona Lisa
opět do Divadla Broadway vrátí, protože jsme o tom již s producentem Oldřichem
Lichtenbergem mluvili. Byl bych moc a moc rád.
Komentáře
Okomentovat