Zvídavé otázky 7 statečných: Lukáš Ondruš

 
Foto: Irena Štěrbová

Rok se s rokem sešel a na řadě je náš poslední rozhovor letošního roku. Jak jistě víte, i v Plzni je mnoho talentů a jedním z nich je stálice místního souboru - Lukáš Ondruš. Lukáš je pohodový kluk, který se nebojí nových příležitostí. Svůj talent projevil nejen v řadě rolí – například v představeních Elisabeth, Sweeney Todd, Billy Elliot, Něco shnilého! či Kočky. Mimo jiné působí ale i jako režisér a uspořádal též svoje muzikálové matiné. Umí podat pomocnou ruku svým studentům na konzervatoři i kamarádům a sám si rád nechá poradit. Jaký byl jeho sen a v čem je tak trochu lenoch? 🙂 To vše a ještě mnohem více se dozvíte v našem rozhovoru.

Eric: Přiznám se beze studu, že vaše herectví mě pokaždé dostává do kolen. Kéž by bylo na muzikálových prknech více takových dokonalých herců - umíte charakter postavy přesně vypíchnout a dát neopakovatelný šarm i totálnímu záporákovi, který je pak natolik odpuzující, až je přitažlivý a nejde z něj spustit oči. Obdivovala jsem vás ve Sweeneym Toddovi, Billym Elliotovi, Elisabeth… Zmiňované muzikály mají přitom i filmovou předlohu. Inspiroval jste se u filmových ztvárnění svých postav?

Moc děkuji za milá slova - velmi mě těší, že u vás „dokážu obstát“ po herecké stránce. 😊 To je pro mě taková pomyslná meta, která v muzikálech zůstává často nedosažena. Ale k dotazu - Sweeneyho i Billyho jsem samozřejmě viděl, nicméně obecně se snažím co nejméně „nakoukávat“ a stylizovat se do výkonu jiných herců - byť můžou být sebelepší. Spíše se snažím o autenticitu, která vychází ze mě - obzvlášť pak u těch záporáků, aby to mohlo být právě „šťavnaté“ a vrstevnaté.

Annie: Cca před 10 lety jsme vás mohli v televizi vidět jako jednoho ze semifinalistů Česko Slovenské SuperStar. Považujete účast v této soutěži za důležitou pro vaši další kariéru?

Uf - takhle… Nikdy bych si do žádného životopisu nenapsal, že jsem se dostal do semifinále Superstar. To o muzikálovém a divadelním řemeslu neříká zhola nic. Ale rozhodně to považuji za důležitou část osobnostního vývoje. Splnil jsem si tím dětský sen a na pár týdnů jsem si připadal „slavně“. Zkrátka jsem potřeboval tu zkušenost mít chvilku rypák v oblacích a pak zpytovat svědomí, když jsem tu hrůzu (své výkony) viděl v televizi. To se tak v pubertě občas stane.

Džejňulka: Když jsme naše zvídavé otázky položili „Billy Elliotovi“ Miloslavu Frýdlovi, zmínil vás coby svého učitele a „velkého bráchu“ nejen na jevišti, ale i v reálném životě. Chtěla bych se tak zeptat, zda i vy sám jste měl na začátku kariéry někoho takového, kdo vám hodně pomohl? Až jednou třeba budete přebírat nějaké ocenění, kdo zkrátka ve vašem děkovném proslovu nesmí chybět? 😊 

Lidí, co mě v životě nějak formovali, bylo mnoho. Od některých jsem si vzal více, od některých méně a od některých pouze zkušenost, že do mého světa patřit nemusí… Ale i to je často pro mě vzácné poučení. Zmínit pouze jednoho člověka, který mi v kariéře pomohl, bych asi nedokázal - nebo spíše nechtěl – protože vůči těm ostatním by to nebylo fér. Všeobecně se ale nejvíce učím od svých žáků.  

George: V Plzni už patříte mezi stálice muzikálové scény a s každým novým představením je vidět obrovský posun. Jsem rád, že se vám splnil i sen v podobě vlastního koncertu. Myslím tím Muzikálové matiné. Jak na tento krásný koncert vzpomínáte? Můžete ho nám trochu popsat a poodhalit vaše dojmy z něj? 😊

Opět děkuji za milá slova, vážím si jich! Nevím, jestli najdu vhodný přívlastek k tomu, jak na Matiné vzpomínám. Možná smíření? Satisfakce? V té době jsem nedokázal nabídnout nic jiného než jakousi „upřímnou zpověď“ a ona se vcelku ujala. Hodně to pro mě znamenalo. A co se týče profesních chyb - z těch já se poučuji denně. Naučil jsem se odpouštět si je, jinak bych se sebou nevydržel už ani minutu. A to by nebyly bůhvíjaké vyhlídky…

Nikča: Kromě herectví jste si již vyzkoušel i asistenci režie. Inscenaci Co takhle svatba, princi? jste dokonce režijně vedl. Máte v plánu se někdy v budoucnu režii věnovat více?

Já si troufám - zcela neskromně - říct, že jsem toho narežíroval už víc. Několik let jsem vyučoval dramaťák, s nímž jsme dělali různá vystoupení (Mamma Mia!, Pomáda, Sestra v akci…) a nyní vyučuji herectví na plzeňské konzervatoři, kde také dáváme dohromady různé inscenace. Pokud by mi tedy někdo nabídl nějakou režijní příležitost, která by mě zaujala, nebránil bych se.

Coffeerun: Řekla bych, že jste velmi multifunkční umělec. Perfektně zpíváte, hrajete, tančíte a jak už bylo zmíněno, také jste se postavil „na druhou stranu barikády“ coby režisér. Kromě toho se ale též věnujete pedagogické činnosti a vedete Muzikálové studio. Je toho mnoho, co dokážete, a evidentně vás to velmi baví. Je ale něco, co vás vyloženě otravuje, když to musíte udělat?

Já už nevím, jak na tak krásná slova chvály reagovat… vážně - upřímně velmi děkuju!! K otázce - tak ono takových věcí, které mě otravují, je mnoho. A každý den se objevují nové. Občas jsem schopný je vyřešit s chladnou hlavou, občas se vztekám jako spratek… Je to různé. Ale co jsem se například do dneška nenaučil a nejspíš nikdy nenaučím dělat s oblibou, je vyplňování třídnic a výkazů. Myslím, že za celých 6 let jsem je snad nikdy neodevzdal včas. To mě strašlivě otravuje a já pak otravuji všechny kolem.

Little Lotte: Když si tak prohlížím výčet vaší práce v muzikálech, tak jedním slovem žasnu. Je zde mnoho krásných inscenací. Máte vy sám nějaký splněný sen, nebo si vážíte každé nabídky, která přijde?

Mým absolutně „nejsplněnějším snem“ byl Rozumbrad v Kočkách. Byla to jedna z prvních větších rolí, kdy jsem si mohl vyzkoušet, zda vůbec dokážu utáhnout celé představení jako „sólo“. To jsem opravdu během každé děkovačky plakal dojetím, že mi to bylo umožněno hrát.



Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Činohra Vše o mužích: Charisma + humor + vztahy – to celé na třetí

Muzikál Krysař: Temná pohádka o lásce vykoupené krví

Muzikál Divotvorný hrnec: Kouzlo kdesi za duhou