Muzikál Green day's American Idiot: Drsná realita amerického světa
Podle mě je důvodem prostředí, v němž punk vznikl, a
tím je drsný svět americké mládeže, její nesouhlas s politickým systémem,
nezájem rodičů, únik do světa snění, v němž ale kvetou obchod s drogami
či prostituce. A toto prostředí bohužel existuje dodnes. Spojené státy (a zdaleka nejen ty) pořád
představují velké společenské rozdíly mezi chudými a bohatými, a ti nespokojení
dávají najevo svou nespokojenost i formou hudby. Ze stejného důvodu vznikl
například rap, hiphop či hnutí hippies. Zatímco rock či pop rock se staly
mainstreamovými proudy, punk rock vždy zastával undergroundové (menšinové, či
dá se říct dokonce ilegální) postavení. Avšak vytrval a přežil. Stejně jako
přežila ghetta mladých lidí bez vidiny šťastné budoucnosti, oddávajících se
chvilkovým euforiím díky drogovým extázím, a následnému sebezničení. Punk pro
ně představuje výkřik z jejich světa, volání o pomoc, beznadějné snění,
rozpory či dokonce rozklady osobností. Rozhodně nemá představovat krásu umění,
právě naopak – „ošklivost“ samotné hudby otevírá brány do zničených duší jejích
tvůrců a propagátorů.
Navzdory těmto skutečnostem na mě však muzikál American Idiot nepůsobil ošklivě. Osobně si myslím, že vznikl nejen jako souhrn písní skupiny
Green Day, ale právě jako výkřik světa amerického podsvětí. Pokud bylo jeho
účelem drsně a necitlivě ponořit diváka do reality života mladých lidí, kteří
nenacházejí žádné světlé místo na slunci, tak se to rozhodně povedlo. Přímo a
natvrdo ukázal všechno to, co obyčejně vidět nechceme, anebo se tváříme, že to neexistuje.
Drogy ale bohužel na světě jsou, a obávám se, že vždy budou, a to v jakémkoli
politickém systému. A mohou se s nimi setkat i naše děti…
Co se týče hudby, kapela Green Day tvoří poměrně dobře
poslouchatelný punk. Rozhodně má zajímavé texty, které představují převážně
pocity hlavních hrdinů, a když je přirovnám k poetické lyričnosti, snad
tím nikoho nepohorším. Punková hudba i navzdory své jednoduchosti, která je vyvážená
nepřehlédnutelnou vizuální výstředností svých příznivců, může působit vulgárně
i něžně zároveň. Zajímavý paradox. Představení na plzeňské Malé scéně vyvolalo
díky menšímu prostoru ještě syrovější efekt, jelikož aktéři se nacházeli v bezprostřední
blízkosti diváků a světelné efekty včetně stroboskopu jejich herecké výkony jen
umocnily. Jednoduchá scéna složená z bílých kovových konstrukcí a trubek
úplně postačovala pro představu prostředí, a rovněž kostýmy, nepostrádající výstřední
punkové prvky, skýtaly mnoho detailů složených z různých symbolů, které
možná napoprvé ani nepostřehnete.
K hereckým výkonům řeknu jen tolik, že byly prvotřídní,
uvěřitelné do posledního detailu a na hraně hereckých možností. Hlavní hrdiny Johnnyho,
Tunnyho a Willa hráli Pavel Klimenda, Lukáš Ondruš a Adam Rezner, St. Jimmyho
Jozef Hruškoci, tři hlavní ženské role si rozdělily Eva Staškovičová, Karolína
Krausová a Charlotte Režná. V company hrály ještě další tři dámy Kateřina Herčíková,
Tereza Koželuhová a Nikola Kubešová, jimž sekundovala čtveřice pánů Martin Holec, Dušan Kraus,
Jakub Gabriel Rajnoch a Pavel Režný. Ze všech výkonů vypíchnu dva – Pavla
Klimendu a Lukáše Ondruše. Veškerá syrovost tohoto drsného světa se odrážela v obličejích
těchto dvou kluků a určitě vás napadne myšlenka, že takto byste nikdy nechtěli
vidět nejen své děti, ale v realitě vlastně nikoho.
Do detailů a podrobností muzikálu se pouštět nechci. Nerada bych
odkryla to, co je připraveno pro zraky diváka, aby ho úplně zdrtilo. Ano,
připravte se na silný úder i na to, čemu se vaše vědomí dosud podvědomě bránilo.
Komentáře
Okomentovat