Muzikál Pekařova žena: Boj o čerstvé pečivo ve slunné Provence


V listopadu roku 2022 jsem podnikla jednu ze svých cest za muzikály, ale tentokrát mě čekala oproti jiným podobným výletům zastávka navíc – v Pardubicích. Jednalo se o můj první delší výlet do tohoto města, ale především první návštěvu Východočeského divadla Pardubice. Cílem byl muzikál Stephena Schwartze (hudba a texty písní) a Josepha Steina (libreto) – Pekařova žena, jehož existenci jsem na internetu zaznamenala teprve nedávno, a od okamžiku, co jsem si poprvé přečetla synopsi a pustila ukázku, jsem věděla, že toto představení zkrátka musím vidět. Moje rozhodování podpořil i fakt, že se režie ujal Petr Gazdík (jenž má na svědomí celou řadu skvělých muzikálových představení v Městském divadle Brno), ale také to, že je děj muzikálu inspirován stejnojmenným filmem Marcela Pagnola, jehož knihy, popisující příběhy z dětství v Provence, mám velmi ráda.

A skutečně jsem měla pocit, že jsme se jako mávnutím kouzelného proutku přenesli do slunné Francie, do jedné zapadlé vesničky v Provence, kde se nám postupně představují její svérázní obyvatelé, řešící své každodenní starosti a spory. Centrem všeho dění je kavárna manželů Clauda a Denise, jejichž letitý vztah již poněkud zevšedněl. Poznáváme i pana učitele, který příliš nenachází společnou řeč s místním farářem. Trnem v oku faráře je pak pro změnu prostopášný starosta, který se nijak netají vztahem rovnou se třemi ženami.😊 Plachá a zakřiknutá Hortense (Martina Sikorová) se naopak snaží prosadit vedle svého dominantního muže, řezníka Barnabyho (Alexandr Postler) a jiní obyvatelé spolu zase bez důvodu nemluví již po generace či vedou spory např. o to, zda pokácet, či nepokácet strom, který sousedovi zastiňuje pole.

Všichni do jednoho ale napjatě očekávají příchod nového pekaře. Zdejší pekař totiž před pár týdny zemřel a život bez čerstvého pečiva je pro Francouze naprosto nesnesitelný. 😊 A pekař Castagnet skutečně dorazí, a to ve společnosti krásné a výrazně mladší manželky, Genevieve. Záhy se zde zabydlí a peče pečivo, o kterém se do té doby nikomu ani nesnilo. Idyla však nemůže trvat věčně a mladičké Genevieve se začne dvořit mladý a pohledný Dominique, jehož kouzlu Genevieve podlehne a uteče s ním. Po této události se pekařovi celý život zhroutí a ze žalu přestane péct. To se ovšem nesmí stát! Vesničanům tedy nezbývá než spojit své síly, zahodit za hlavu všechny dřívější šarvátky a začít jednat. Musí Genevieve za každou cenu najít a přivést domů… 😊

Zmínit musím velmi povedenou, i když jednoduchou scénu Petra Hlouška, která vás skutečně přenese na francouzský venkov. Tvoří ji jedna patrová stavba představující Denisinu kavárnu a z druhé strany se ocitáme uvnitř pekařova domu. Celkovou atmosféru pak skvěle dotvářejí kostýmy Elišky Lupačové Ondráčkové. Nejsilnější dojem v Pekařově ženě ve mně ale zanechala sborová čísla, která byla mnohdy dost sugestivní. Na malou chvíli jsem měla pocit, že opravdu spolu s vesničany cítím vůni čerstvého chleba a baget, a najednou jsem začala mít na nějaké to čerstvé pečivo nesmírnou chuť.😀 

Bavila mě také scéna, v níž si místní dámy užívají chvíle bez svých drahých poloviček, které se vydaly hledat nevěrnou pekařku. Pokud bych měla mezi vesničany někoho vyzdvihnout, pak je to rozhodně sympatická Denise v podání Petry Janečkové a její muž Claude (Ladislav Špiner). Pravděpodobně nejvíce mě ale bavila trojice Martin Mejzlík, Josef Pejchal a Petr Borovec coby učitel, kněz a starosta. Především se jedná o pány se značným charismatem, kteří se skvěle doplňovali. Jejich hlášky byly navíc fakt vtipné. 😊

V roli svůdce Dominiqua jsem viděla Matěje Štrunce, jemuž se podařilo krásně vystihnout charakter mladíka, který kromě atraktivního vzhledu a hromady řečí vlastně nemá Genevieve co nabídnout – nemá potřebu ani snahu pochopit její sny a přání a učinit ji tak šťastnou.

Jako nevěrná Genevieve se představila Eliška Jechová, jež mě velmi zaujala po pěvecké stránce. Zpočátku působí značně naivně, ale běh událostí ji přiměje na věci nahlížet trochu jinýma očima, uvědomit si některé hodnoty a tak trochu dospět. A o tomto všem mě Eliška rozhodně přesvědčila.

Na závěr si nechám charismatického Tomáše Lněničku, který si v roli laskavého a zamilovaného pekaře Castagneta během pár chvilek získal všechny mé sympatie. Svou bezmeznou oddaností Genevieve mě zpočátku skoro až dojímal, později ve mně budil soucit a v samotném závěru mě utvrdil v tom, že Castagnet je manželem, kterého by Genevieve mohl kdekdo závidět.😊

Pekařova žena je představení, které ve vás probudí slunečnou náladu a vykouzlí nejeden úsměv na tváři, ale možná přinese i nějakou tu slzu dojetí. Seznámí vás s hrdiny, které si snadno oblíbíte a budete jim držet palce. Pokud tedy budete chtít strávit pohodový večer u muzikálu a načerpat energii a dobrou náladu, toto představení je určitě správnou volbou. A z vlastní zkušenosti doporučuji pořídit si nějaké čerstvé pečivo. Rozhodně pak přijde k chuti.😊

 


 

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Činohra Vše o mužích: Charisma + humor + vztahy – to celé na třetí

Muzikál Krysař: Temná pohádka o lásce vykoupené krví

Muzikál Divotvorný hrnec: Kouzlo kdesi za duhou