Muzikál Hledá se tenor: Láska po italsku a tři Otellové v Opeře


30. léta v americkém Clevelandu. Místní Opera je vzhůru nohama a všichni se bouřlivě připravují na událost sezóny. Večer má být uvedena opera Otello se slavným italským tenoristou Titem Merellim v hlavní roli. Je beznadějně vyprodáno, dokonce i prezident Roosevelt s chotí se mají této mimořádné události zúčastnit. Přesně takto začíná muzikálová komedie Brada Carrolla (hudba) a Petera Shama (libreto a texty písní) Hledá se tenor, na kterou jsem se vypravila v lednu 2023 do Liberce, čímž se tento kus stal prvním mnou zhlédnutým muzikálem v tomto roce. 😊

Ocitáme se tedy v zákulisí Opery a seznamujeme s jejím ředitelem Henrym Saundersem, který si od zisků z tohoto představení slibuje nejen záchranu celé Opery, ale především své kariéry. O hlavní hvězdě Titovi je však všeobecně známo, že není žádný svatoušek. Má slabost pro ženy a alkohol a nějaký jeho „přešlap“ by mohl představení ohrozit. Henry tedy pověří svého asistenta Maxe, aby na Tita dohlédl a zajistil, aby se včas a hlavně v pořádku dostavil na představení. Slavná hvězda nakonec skutečně přijíždí, a to v doprovodu své krásné, temperamentní a žárlivé manželky Marie, ale je na první pohled patrné, že není zcela ve své kůži. Plachý a zakřiknutý Max se s bohémským Titem rychle spřátelí a svěří se mu i se svým tajným pěveckým snem. Překvapivě v Titovi nachází tu pravou podporu a první impulz. Vše se však začne komplikovat ve chvíli, kdy Tita opustí jeho žena a zoufalý pěvec usne pod vlivem prášků tak silně, že vyvolá dojem, že je mrtvý. Nezbývá tak než vše vsadit na jedinou kartu a najít originální a nečekané řešení. Jakou roli v tom všem sehraje Max? A jakou Saundersova dcera Maggie, operní diva Diana Divane či tři Saundersovy bývalé ženy tvořící společně jakýsi spolek přátel opery? A proč se na scéně současně objevují hned tři Otellové? Na to si už budete muset do Liberce zajet a zjistit sami. 😊

Po hudební stránce se Hledá se tenor přesně trefil do mého vkusu, navíc i samotné prostory Divadla F. X. Šaldy se k tomuto typu představení skvěle hodí. To vše podtrhuje též velmi povedená scéna Daniela Dvořáka, kde je největší pozornost věnovaná apartmánu Tita Merelliho. Ten je tvořený dvěma samostatnými místnostmi (obývací pokoj a ložnice) a celou řadou dveří do dalších místností, v nichž se mohou někteří „nežádoucí“ hosté dle potřeby schovávat. 😊 Krásné jsou též kostýmy Romana Šolce, ve kterých především dámy skutečně vynikly.

Přesto jsem měla po svižné předehře nějaký čas pocit, že se děj příliš neposouvá a že se vlastně malinko začínám nudit. Naštěstí se vše otočí v okamžiku, kdy se na scéně objeví rozhádaný italský manželský pár – Tito a Maria. Celé představení se najednou rozsvítí, nabere druhý dech a bláznivé zápletky a nedorozumění vám už nedovolí ani na chvíli ztratit pozornost a nebavit se.

Tato dvojice mě tedy nakonec oslovila asi vůbec nejvíc. V roli Tita Merelliho se představil Titusz Tóbisz a záhy si získal všechny mé sympatie. Nejedná se o žádnou zpovykanou hvězdu, je přátelský, milý a život si zkrátka umí užívat plnými doušky. Překvapil mě navíc ohromnou energií i lehkostí při náročných choreografiích. Hvězdou představení se však dle mého názoru stala Marie Křížová v roli Titovy ženy Marie. Věděla jsem vždy, že je Marie skvělá a v každém představení ji ráda vidím, ale do této role vložila neskutečné množství elánu a temperamentu. Kdykoliv se na scéně objeví, veškerá pozornost je zaručeně upřena na ni. To navíc umocňuje výrazná růžová róba, v níž vypadá fantasticky a je skutečně nepřehlédnutelná.

V roli plachého Maxe, jehož okolnosti „doženou“ k tomu splnit si své sny, se představil Lukáš Randák. Musím se přiznat, že původně jsem se do Liberce cíleně vypravila na alternujícího Jana Kříže, pro kterého jsem měla vždy velikou slabost a který měl podle původních fermanů v daný den vystupovat. Lukáš Randák mě ale v této roli nesmírně bavil a myslím si, že mu tato poloha ohromně sedla. Bylo krásné sledovat jeho vývoj z nesmělého a přehlíženého mladíka, který postupně nachází jistotu a sebevědomí, což mu dopomůže i k tomu získat svoji lásku.

Tou je dcera ředitele Saunderse, Maggie, kterou si zahrála Nikola Ďuricová, jež mě zaujala hlavně po pěvecké stránce. Upřímně jsem s touto postavou měla asi největší problém. Chvílemi se mi totiž v mysli vybavovala taková rozmazlenější verze Glindy z Čarodějky, jelikož obě tyto role ztvárňovala stejná herečka. Chápu, že je Maggie značně naivní a nechá se „oslnit“ slávou Tita Merelliho, ale na mě bohužel působila až tak hloupě, že jsem se zdráhala uvěřit, že by se do ní Max skutečně mohl zamilovat…

Coby jejího otce Henryho Saunderse jsme viděli Martina Polácha. Zpočátku jsem si myslela, že se nebude jednat o postavu nějak výraznou, ale v druhé polovině představení jsem byla rozhodně vyvedena z omylu, jelikož svůj prostor dostane a rozhodně jej dokáže naplno využít.

Musím však zmínit ještě jednu dámu, která svůj prostor taktéž dokázala využít skutečně na maximum a navíc zúročila i svůj nesmírný komediální talent. Tou je operní diva Diana Divane, jejíž duet s Titem plný nedorozumění je pravděpodobně nejvtipnější scénou celého představení. V této roli se představila výborná Liana Sass.

Hledá se tenor je ideální představení, pokud chcete hodit všechny problémy za hlavu, vypnout a dvě hodiny se královsky bavit. A já osobně tuším, že jsem ho neviděla naposledy. Pevně věřím, že vás pohltí stejně jako mě. Toto představení za výlet do Liberce rozhodně stojí. 😊

 

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Činohra Vše o mužích: Charisma + humor + vztahy – to celé na třetí

Muzikál Krysař: Temná pohádka o lásce vykoupené krví

Muzikál Divotvorný hrnec: Kouzlo kdesi za duhou