Muzikál Krysař: Svěže zpracovaná legenda


Když jeden z legendárních muzikálů ohlásí výroční představení a je volné vaše oblíbené místo za zvukařem, není čas ztrácet čas, musí se vyrazit do divadla. 😀 A byť muzikál Krysař nikdy nepatřil mezi můj styl, po návštěvě divadla se moje stanovisko lehce proměnilo.

Hudbu Daniela Landy jsem nikdy nijak zásadně nevnímala. Jakmile jsem si pustila CD muzikálu Krysař, řekla jsem si „hm, zajímavé“, ale tam to vždy skončilo. Rozhodla jsem se ale dát šanci představení naživo a dobře jsem udělala.

Příběh o Krysaři je široké veřejnosti známý primárně ze školních lavic, poněvadž se jedná o jeden z poutavějších příběhů povinné četby. Na divadelních prknech se ale za pomoci několika přidaných postav rozvinul do velice poutavé podoby. Krysař není hlavním mozkem všeho dění, ale na řadu přichází postava Osudu, co vše řídí. Ve městečku, kde se děj odehrává, panuje jisté napětí mezi takzvanými starousedlíky, k nimž patří například rybář Štěpán a jeho žena Štěpánovka, a těmi, kteří do města přišli z jakéhosi ostrova (Agnes, Rózi, starosta, hospodský…). Impulz ke zkáze ale zůstává stejný, aneb co všechno dokáže odstartovat jedno hloupé nevyplacení odměny…

Mezi další „přidané“ postavy patří taneční role, a musím se přiznat, že právě tyto tři postavy mě neuvěřitelně uchvátily. Konečně totiž vidím v čistě tanečních rolích smysl a jejich vlastní příběh. Řeč je o Dobrozlácích, pomocnících Osudu, a také o Krysařově duši. Dopomohly k dovyprávění a plynutí příběhu naprosto přirozeně a zároveň zvládly předvést neuvěřitelné taneční kreace.

Jedním z nejsilnějších dojmů byl pro mě začátek boje mezi místními a Ostrovany. Díky tomuto momentu jsem konečně pochopila, jak funguje davová psychóza, a to jsem ve škole absolvovala několik psychologických předmětů. Inu, i sám Krysař pravil, jak voda dav se valí…

Jak jsem již zmínila, hudba z Krysaře mi nikdy nebyla úplně blízká. Píseň Ajajaj mi dokonce na nahrávce přišla naprosto šílená. V divadle ale jednotlivé songy dostaly zcela jiný nádech a nejenom Ajajaj, ale i například Zvrácená touha, Agnes a Krysař, Krysařova zpověď nebo Udeří-li bouře nyní obsadily přední příčky mého playlistu.

Co se scény a kostýmů týče, na mysli mi vyvstala pouze jedna věc, která se mi moc nelíbila, a to konkrétně kostým pro roli Osudu. Připadalo mi, že Davidu Suchařípovi vůbec, ale vůbec nesedí. Někde zvláštně trčel, na jiném místě v něm byl herec úplně napasovaný… Samozřejmě je tu stále možnost, že jsem jen špatně viděla a prospěla by mi návštěva na očním. 😀  Ke scéně a dalším kostýmům výhrady nemám, vše bych zhodnotila kladně.

V hlavní roli, tedy v roli Krysaře, jsem měla možnost zhlédnout Přemysla Pálka. A i když věřím, že Jan Kříž je skvělým Krysařem, nebudu tajit, že mi Přemkovo jméno na fermanu vykouzlilo úsměv na rtech. Když řeknu, že jeho výkon hodnotím jako strhující, držím se zpátky. Na jeviště nevstoupil herec, ale Krysař.

Krysařovu femme fatale Agnes ztvárnila Marie Křížová, o níž platí to samé jako o Krysaři.

Postavu Osudu hrál David Suchařípa a role se zhostil se ctí. I když nemohu nezmínit, že má pozornost často sklouzávala ke kostýmu, jak zmiňuji o pár řádek výš.

Přes počáteční rozpaky se Krysař připojil k mým oblíbeným muzikálům. Pevně doufám, že se po příští návštěvě nic nezmění.

 

 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Činohra Vše o mužích: Charisma + humor + vztahy – to celé na třetí

Muzikál Krysař: Temná pohádka o lásce vykoupené krví

Divadelní představení Líbánky na Jadranu: Typická česká dovolená