Muzikál Sweeney Todd: Mrazivě fascinující lazebník v Ostravě
Přijela jsem natěšená a především zvědavá, trochu jsem se ale i obávala. Přece jen hudebně, není Sweeney tak úplně mým šálkem čaje (nebo spíše sklenkou ginu? 😊), rozhodně se nedá říct, že bych si melodie z něj někdy sama od sebe pouštěla. Zaujala mě myšlenka Tomáše Novotného (v rozhovoru pro Podcast NDM), že Sweeney je takový muzikál, kdy nám vlastně ani nedochází, že postavy z mluveného slova plynule přechází do zpěvu. Možná jsem byla rozhovorem malinko ovlivněná a snažila jsem se skutečně nechat hudbou Stephena Sondheima a příběhem jen unášet, ale myslím, že se to zkrátka povedlo tak, jak mělo. 😊
Instantní horůrek! 😊 Do spárů si nás ďábelský lazebník vzal
ještě předtím, než se v sále definitivně zhaslo. Začaly se ozývat mocné
tóny jako z varhanů. Náhle vzduch prořízl jako nůž ostrý zvuk,
připomínající vlakovou píšťalu. A pak už nám londýnský lid začal pomalu
vyprávět dramatický osud muže jménem Sweeney Todd. Ten se právě vrátil do
Londýna a přivezl si s sebou temné tajemství z minulosti. To ale brzy
uhodne paní Lovettová – pozná v něm dávného známého Benjamina Barkera, co
byl před lety nespravedlivě odsouzen a poslán do vězení daleko odtud, a to na
doživotí. Má pro něj ale dávno slabost, a tak přiznává, že u sebe schovala jeho
břitvy. Nabízí mu střechu nad hlavou i živnost a popisuje mu, co se stalo
s jeho rodinou. Sweeney prahne po jediném – po pomstě. I v tom ho
paní Lovettová podpoří a zdá se, že by se kvůli němu snad i rozkrájela. Nebo
minimálně někoho cizího určitě 😂. Je to zkrátka nápaditá žena, a když už máte
doma masového vraha, proč toho nevyužít, že? Vždyť je to taková škoda… a maso
je drahé. Už to máte? Á, teď to máte! 😁 Zkrátka příběh k nakousnutí,
nemyslíte? 😊
Ale vraťme se ještě ke scéně, když už jsem ji nakousla.
Postaral se o ni David Bazika a musím říct, že si s tím dal pořádnou
práci. Už samotné rozložení všeho dění tak, aby divák mohl sledovat jak krámek
paní Lovettové, tak i řádění Sweeneyho nad ním, je docela oříšek. Zde bylo ale
vše velmi skvěle vystiženo, jen jsem trochu litovala herce, kolikrát za
představení musí běhat nahoru a dolů ze schodů. Nutno ale říct, že jestli se
zadýchali, poznat to nebylo. Srdcem celé scény je pak jakýsi jezdící pruh,
v druhé půlce doplněn naprosto přesným křesílkem. Ano, správně, děkuji!
Takhle jsem si Sweeneyho křeslo představovala – trochu jako trůn, ale zároveň
s vhodným mechanismem, usnadňujícím „distribuci těl“ 😊. Zaujal mě i
způsob, jakým byl znázorněn dům soudce Turpina – v podstatě k tomu
posloužila jen jediná holá stěna, díky projekci proměněná v nedobytný
palác v klasicistním stylu 😊. Rovněž samotné znázornění jednotlivých
vražd bylo působivé, a snad neprozradím mnoho, když řeknu, že jsme každou smrt
pocítili na vlastní kůži. Jeden smysl se nám vždycky pořádně zachvěl a celé
jeviště se ponořilo do červeného světla.
O kostýmy se u ostravského Sweeneyho postarala Marta Roszkopfová a myslím, že všechny postavy dokázala jejich úbory hezky vystihnout. Odpovídaly historické době a především soudcův talár působil velmi majestátně. Také jsem ocenila to, že paní Lovettová se po pauze převlékne a promění. Nenechte se mýlit, vkus tato postava rozhodně nemá, a tak to neznamená, že se stane krásnější, to spíš naopak – šílenou novou parukou a výrazným zvláštním líčením se „vyzdobí“, jen co je pravda. Ovšem z obyčejnějších hnědých šatů, s kapsičkami ukrytými mezi volány sukně, se převlékla do honosnějších červenočerných šatů, které mi mírně připomněly róbu z Titanicu, konkrétně tu, v níž se Rose pokusí spáchat sebevraždu, než ji Jack zachrání. Koneckonců v rámci děje se této podnikatelce zrovna dost daří, takže je jasné, že si může lepší úbor dovolit.
Ocenit bych chtěla v případě tohoto představení i
paruky a líčení, mnohdy natolik dokonalé, že bylo obtížné pod nimi herce
rozpoznat. Například v případě žebračky i samotného Todda s dlouhými
vlasy. Johanně krásné světlé kadeře též slušely, navíc byly důležité pro děj,
tak trochu jako u Tobiase. Ten vyfasoval háro jako pro princeznu
z Disneyovky, ale děj se s tím vypořádal velmi vtipným způsobem 😂.
Jen mě tedy malinko zarazilo, že Pirelli, který má italské příjmení, má paruku
zrovna rudou, jako by to byl rodný bratr Ronalda McDonalda. Ale v zásadě
mi to nijak nevadilo.
Zaujaly mě i choreografie, které měla na starosti Jana
Burkiewiczová – třeba společný tanec Todda s Lovettovou působil skutečně
jako zhmotnění snových fantazií. Naopak sborové číslo, kde si všichni propojili
ruce tak, že to vypadalo, jako by drželi nějakou cizí utrženou ruku, bylo
neuvěřitelně mrazivé, perfektně to sedělo k celkové atmosféře příběhu
Hugha Wheelera i k hudbě a textům Stephena Sondheima. Především musím
říct, že jsem moc ráda, že byl opět použit překlad paní Hany Novákové, stejně
jako v Plzni. Ačkoliv rozhodně texty neznám z paměti, něco mi přece
jen v hlavě zůstalo, a proto jsem se vlastně skoro až těšila, až uslyším
Toddův duet se soudcem Pretty Women /
Ženy lepé. Sweeney je také jedním
z mála muzikálů, v nichž se mi nejvíc líbí píseň sborová – na mysli
mám nezapomenutelnou skladbu The Ballad
of Sweeney Todd.
Krásná je i píseň Johanna a velmi dojemný je duet paní Lovettové a Tobiase Not While I’m Around, v němž si slibují, že „dokud já tě chráním, nic ti nehrozí“. Vždy ve mně ale nejvíc zůstává hlas žebračky a její „mějte smilování s touhle ubohou ženou“. Drásavé, smutné, podobně jako celý muzikál, který dokáže působit tajemně a leckdy i dost morbidně, přesto vás k sobě připoutá a už nepustí.
Hodně ale závisí na obsazení, jelikož když je vám předkládán
takto temný příběh, je zkrátka potřeba, abyste postavám fandili i přes hrůzné
činy, kterých se před vašima očima dopouštějí. Myslím, že tento aspekt se
vydařil jak v Plzni, tak v Ostravě. V prvním jmenovaném městě se
podařil ale ještě drobný bonus – záporáci byli tak perfektně odporní, že jste
jim smrt skoro až přáli. V ostravské verzi se tvůrci rozhodli propojit
více žánrů dohromady a právě postavy soudce a biřice ztvárnili operní pěvci.
Zní to rozhodně jako zajímavý nápad, ale bohužel z výsledku jsem nadšená
nebyla. Na čistokrevné opeře jsem v divadle asi nebyla ještě nikdy, i když
mě to sem tam láká. Chtěla bych operu vyzkoušet a chtěla bych se naučit mít ji
ráda, jenže Sweeney mě zase jednou od
tohoto kroku oddálil. Operní zpěv zněl chvílemi majestátně, ovšem některým
pasážím jsem vůbec nerozuměla. Bohužel, musím říct, že to občas platilo
v mluveném slově, jelikož soudce Turpin (Gustáv Beláček) i biřic Bamford (Titusz
Tóbisz) měli jasně slyšitelný přízvuk. Pokud na jevišti vystupovali jen oni
dva, moje myšlenky spolehlivě odcházely jinam.
Naštěstí ale ke zbytku obsazení už v podstatě žádné námitky nemám a naopak mi často dokázali velmi rychle učarovat. Díky tomu je mi jasné, že budu muset jet ještě (minimálně) jednou, zhlédnout další alternace, ale zároveň netruchlit, pokud uvidím na fermanu stejná jména jako tentokrát.
Mládí vpřed, takže začnu Johannou, která má pořádně těžké
party. Patricia Janečková je zvládla s přehledem a já jsem ráda, že jsem
na ni konečně v divadle natrefila. Myslím, že se směle může zařadit
k mým oblíbeným hlasům a budu se na ni těšit i v dalších dílech.
Třeba ve Westce mi ještě chybí 😂.
V roli Johanny se pak alternuje s Alžbetou Bartošovou, kterou miluju
už dávno, tím pádem tam se rozhodně těším i na ni. 😊
Jejího milého Anthonyho si zahrál Tadeáš Hoza, kterého jsem
rovněž dosud neznala. Dostal tedy paruku, v níž bych se do něj asi
nezakoukala, ale doháněl to jinak 😊. Měl upřímný úsměv, velké množství energie
a pohled nevinného štěňátka 😂, skutečně jako mladý zamilovaný kluk. A hlavně
krásně zpíval, samozřejmě 😊. Skvělý hlas.
Jako Tobias se představil Tomáš Krpec, kterého jsem předtím
viděla v Producentech. Asi bych
ho ani nepoznala, ve Sweeneym byl
zase úplně jiný 😊. Pěvecky byl výborný, jen jsem měla potíže uvěřit tomu, že
je to malý chlapec. Ono to ani tentokrát nebylo nijak explicitně řečeno, kolik
má být Tobiasovi let, ale vzhledem jak mateřsky se k němu paní Lovettová
snaží chovat, dával by mi smysl spíše nějaký nižší věk. Každopádně zde aspoň
dával smysl samotný závěr této postavy, protože takový čin chce přece jenom
vyspělejší ruku i hlavu.
Z menších rolí se jistě sluší zmínit Pirelliho, který
byl v podání Petera Svetlíka zajímavým slizounem a podvodníčkem od
pohledu. Zde bych ráda ještě viděla alternaci - Tomáše Savku. Na pidi prostoru
coby šéf blázince Fogg stihl zaujmout Juraj Čiernik, jinak též režisér
představení. Byl parádně podivný 😊. Tím, že s blázny v Ostravě
celkově trávíme míň času než v Plzni, mě vlastně nestihli štvát, ale ani
jsem vlastně moc neprožívala jejich nadšení z toho, jak celá situace
v blázinci vygradovala.
Koho jsem ale sledovala od první chvíle, byla žebračka alias
úžasná Veronika Prášil Gidová. Účes měla jako legendární Samara, kdyby
zešedivěla. Byla po většinu času dokonale otravná a o to víc mě fascinovalo,
jak se v ní hned probudila stará traumata, když se vrátila „na místo
činu“.
Velkým překvapením pro mě byla Míša Horká v roli paní
Lovettové. U paní Hany Fialové vlastně čekám již dopředu, že bude výborná, a
jistě ji ráda někdy také uvidím. Ale u Míši jsem si nebyla jistá, jak na mě
zapůsobí, a možná právě proto mi asi vyrazila dech a asi už ji nikdo
v mých očích hned tak nepřekoná. Asi je to tím, že jsem ji naposledy
viděla jako krásnou Ullu v Producentech,
takže mě nenapadlo, že dokáže být i nádherně ošklivá. Ale byla! 😊 Když jsem
začala tento text poprvé rozepisovat a začaly se mi klížit oči, rychle jsem si
k rolím a hercům napsala pár poznámek, než bych to zapomněla. U Míši jsem
teď objevila jen citoslovce „WOW“. A vlastně to i stačí.
Měla jsem díky ní paní Lovettovou ráda, bavilo mě, kolikrát
zvládla bouchnout dveřmi, než našla jednu krabici 😂, ale hlavně – moc dobře
jsem jí rozuměla, proč se vydala touto šílenou cestou. Vždyť měla zkrátka
Sweeneyho Todda ráda a nepřála si nic víc než prachobyčejnou lásku. A když
ještě Sweeney vypadá tak, jak v Ostravě vypadá. A má hlas, jaký má... No,
prostě se jí vůůůůůbec nedivím. 😊
Při první návštěvě jsem titulní roli vlastně ani neřešila,
protože chci... spíš možná nutně potřebuju... vidět oba dva představitele 😂. Poprvé to tedy vyšlo tak, že jsem zhlédla výkon Tomáše Novotného. V již
zmíněném Podcastu NDM říkal, že celou dobu si v duchu počítá, kdy má začít
zpívat, a bojí se, aby to nebylo poznat. Rozhodně nebylo. Jeho tvář byla taková
temná čítanka různých emocí. Ta naděje, když uslyšel z úst Anthonyho jméno
Johanna. To zklamání, když mu nevyšly plány. Vteřina sem, vteřina tam, ale
ovlivnilo to vše. A pořád jsme mu fandili – dokonce, když Tomáš přišel až na
kraj jeviště, paní vedle mě se hrozně bála, že spadne dolů.
Nejlepší moment byl pro mě ale samotný konec. To uvědomění.
Jak seděl, jen se díval na jednu svou oběť (nebudu prozrazovat kterou) a
pochopil, že nasekal spoustu chyb. Tohle byla ta největší. Zároveň, jako by se
mu ulevilo, že je na konci své cesty. Nic dalšího už pro něj význam nemělo. A
prosím přeskočte případně až na další odstavec, pokud nechcete spoiler.... Také
umírání Sweeneyho nemělo chybu. Tomáš Novotný se u toho podle mého názoru
tvářil nejlíp ze všech mrtvolek.
Těším se, až uvidím i Lukáše Vlčka. Věřím, že budou oba
jiní, ale přesto skvělí. Bude to asi pořádný masakr rozmyslet si, kdo
z tohohle pomyslného souboje vyjde vítězně. I když na tom bude záležet asi
jen mně, případně nějakým dalším muzikálovým šílencům 😊.
Ale koneckonců, to moje šílenství je docela neškodné, nezdá
se vám? Dokud jezdím přes celou republiku do divadla a neřežu lidem hlavy, není
to se mnou vlastně ještě tak zlé 😂. Díky, Sweeney,
na viděnou. 😊
Komentáře
Okomentovat