Zvídavé otázky 7 statečných: Vojtěch Adamčík
.jpg)
Ptáte se, který umělec zvládá být tak trochu 3v1? My odpověď známe a jsme moc rádi, že jsme měli čest zpovídat tuze nadaného člověka - je jím Vojtěch Adamčík, kterého můžete znát jako klavíristu, dirigenta i hudebního skladatele z Českých Budějovic. Jeho pole působnosti ale nekončí na jihu Čech, ba dokonce ani přímo v divadle - má za sebou například tvorbu CD či natáčení podcastu. Jak nahlíží na proces obsazování hlavních rolí v Praze? Kdo z obsazení jeho muzikálu Doktor Faust ho nejvíce překvapil? Ve které zvláštní situaci ho kdysi políbila múza? A kam nadějného skladatele zavedla láska? Odpovědi na tyto otázky a mnohem více se dozvíte v našem rozhovoru.
Annie: Skladatel,
hudebník, dirigent – je úžasné, kolik toho zvládnete a navíc na divadelních
scénách napříč celou Českou republikou… Dokázal byste si vybrat některou scénu,
kde působíte, pro kterou máte zvláštní slabost a vždy se tam těšíte? A máte
mezi hudebními skladateli, ať už českými nebo zahraničními, nějakého, který je
vaším vzorem či inspirací nebo byl dokonce impulsem pro to se této profesi
věnovat?
Nevím úplně, jestli je to úžasné,
spíše je to únavné. Samozřejmě v tom nejlepším slova smyslu. Je skvělé živit se
svým koníčkem. Ne vždy je to ale snadné. Myslím, že moje rodina a partnerka by
mohli vyprávět, jak moc je to se mnou občas k nevydržení. Zvlášť, když
přejíždím mezi městy za různorodou prací. Všeobecně jsem dost chaotik – a
udržet pořádek v diáři a ve vší té rozmanitosti se mi ne vždy dobře daří.
Každá divadelní scéna, s níž můžu
spolupracovat, mě nějakým způsobem obohacuje. Rád dělám jakýkoliv projekt a v
podstatě kdekoliv. I když – už teď působím střídavě v Českých Budějovicích,
Plzni a Praze. Nedokážu si momentálně představit dojíždění ještě do jiného
koutu naší republiky. Nicméně jestli mám uvést nějakou svou srdeční záležitost,
pak je to rozhodně plzeňská muzikálová scéna v Divadle J. K. Tyla. Potkal jsem
se tam s opravdu úžasnými lidmi a moc mě baví atmosféra, s jakou se tam
představení tvoří a uvádějí.
Asi jako každý hudební skladatel,
i já mám své vzory. Hned několik. Mezi zahraničními je to určitě Stephen
Schwartz, z jehož pera pochází hudba k mému letitému muzikálovému topu – Čarodějce.
Ale nelze opomenout ani jeho fantastickou práci v muzikálech Godspell, Princ
egyptský nebo Pekařova žena. Myslím, že nikdy nezapomenu na těch
několik okamžiků, kdy jsem se Stephenem mohl prohodit pár slov, když přijel
schvalovat první českou produkci Čarodějky v GoJa Music Hall. Je to
neskutečně milý člověk a velký odborník. Do kategorie vzorů pak určitě mohu
zařadit ještě Alana Menkena (absolutně miluju jeho verzi Zvoníka od Matky
Boží) nebo Toma Kitta. Zabrouzdám-li do českých vod, vždycky to byl a bude
Karel Svoboda. Myslím, že jsme u nás ještě pořád nenašli nikoho, kdo by se mu v
melodičnosti a komplexnosti písní dokázal vyrovnat.
Když už jste narazila na ten
impuls k vykonávání mé profese, tedy především k psaní muzikálů, vždycky si rád
vzpomenu na chicagský divadelní spolek StarKid. Jejich tvorba byla pro mě
velkým zdrojem inspirace, ať už legendární A Very Potter Musical nebo
(pro mě možná zásadnější) Twisted. Stejně jako oni, i my jsme s Janem
Batystou, textařem, scenáristou a mým dlouholetým kamarádem, začínali tvořit
muzikály ve školním prostředí. U nich to byla univerzita, u nás gymnázium. Ale
tenkrát, když jsme na jejich díla narazili, nakoplo nás to k tvorbě a uvědomili
jsme si, že v začátku kariéry nezáleží na tom, jestli je muzikál dělaný
stoprocentně profesionálně, ale hlavně jestli do něj autoři vloží část sebe a
mají odvahu uvést ho před reálným publikem.
Nikča: Přestože jste i
dirigent a klavírista, většina lidí vás zná primárně jakožto skladatele, jehož
spoluautorská díla mají své sídlo v Českých Budějovicích. Co vás vedlo k
přesunu do Prahy, tedy konkrétně s debutem muzikálu Doktor Faust v
Divadle Na Maninách?
Je to možná trochu klišé, ale do
Prahy mě přivedla láska. Přistěhoval jsem se natrvalo ke své partnerce, která
tu už nějakou dobu bydlela, i když je taky původem „budějčanda“. A pak jsem
samozřejmě měl v hlavním městě i nějaké pracovní závazky, především muzikál Čarodějka
a tenkrát ještě muzikál We Will Rock You, jehož produkce bohužel během
Covidu zkrachovala.
Do Divadla Na Maninách mě svým
způsobem přivedl Lukáš Randák, který mě na základě naší předchozí spolupráce
doporučil producentům divadla, manželům Duškovým. Ti si se mnou a s Honzou
Batystou smluvili schůzku, poslechli si, co máme za sebou, a prošli si
materiál, který jsme jim předali. Ten zahrnoval všechny naše předchozí muzikály
a mimo jiné také audiozáznam dvou písní z Doktora Fausta. Právě tyto
písně je nějakým způsobem oslovily, a tak nás požádali o dopracování celého
díla pro premiérové uvedení v DNM.
Věděli jsme, že vytvořit
faustovský muzikál je velká zodpovědnost, nebude to vůbec snadné a hlavně to
bude risk i pro produkci, vzhledem k souběžnému uvádění Mefista v
Divadle Hybernia. I přesto, že již zmíněné písně vznikly už v roce 2014,
intenzivní práce na Doktoru Faustovi začaly až v létě 2021, kdy jsme
kompletně přepracovali první (a nutno dodat, že nekompletní) verzi scénáře.
Vzhledem k tomu, že premiéra díla byla stanovena už na září 2022, museli jsme
celý muzikál dokončit během osmi měsíců, aby byl připravený k předání na
začátku dubna. Bylo to hodně šibeniční a nebyl moc čas opravovat věci, které by
třeba ještě potřebovaly péči. Ale myslím, že inscenace se nakonec povedla a za
sebe mohu říct, že jsme všichni udělali naprosté maximum, aby si diváci odnesli
co nejintenzivnější zážitek.
Džejňulka: Věřím, že
uvedení Doktora Fausta je pro vás do jisté míry splněným snem. Tento
muzikál má skutečně úžasné obsazení, plné hvězd a zajímavých osobností. Najde
se mezi nimi někdo, koho jste před touto příležitostí spolupráce dosud neznal a
kdo vám třeba nejvíce vyrazil dech? S kým byste ještě do budoucna rád nějak
více spolupracoval? 😊
Splněný sen to bezpochyby je, ale
nemohl by se uskutečnit bez manželů Duškových, kteří umožnili jeho realizaci.
Je rozhodně třeba ocenit jejich neskutečný zápal pro věc, velké srdce, které
všem zúčastněným otevírají, ale například i jednoduchý fakt, že zkrátka chtějí
dělat poctivé divadlo. A to potvrzuje například i to, že mi umožnili do DNM
implementovat živý orchestr. Sice nás to stálo obrovskou spoustu času, ladění
technických aspektů a velké množství nervů, ale vyplatilo se to. Menší pražské
scény obdobného typu většinou živou hudbu nemají. A to je právě velká přednost Doktora
Fausta, která může nalákat nejen běžné diváky, ale i fanoušky poctivého
muzikálového divadla.
Těch lidí, kteří mi v průběhu
zkoušení Fausta vyrazili dech, bylo mnoho. Kdybych měl jmenovat všechny,
tak bych musel uvést celý ansámbl. Od tvrdě pracující pěvecko-taneční company
až po ústřední sólisty. Jestli mě na přípravách Doktora Fausta něco
extrémně bavilo, bylo to nadšení všech zúčastněných. Od první čtené zkoušky
nám, realizačnímu týmu, jasně dávali najevo, že tomu dílu věří a mají pocit, že
jsou součástí něčeho výjimečného. A to nás nutilo posouvat limity všech. S
každým z nich bych rád pracoval i na dalším projektu, protože mi dokázali, že
jsou srdcaři.
Jestli tedy mohu, spíš bych
vypíchnul ty, kteří byli obsazeni do hlavních rolí, ale nejsou prozatím ve
všeobecném povědomí veřejnosti. Ať už jsou to Nikola Ciprová a Viktor Aaron,
kteří jsou oba fantastickými Mefistofely, nebo představitel mladého Fausta
Jakub Mauer, jehož dle mého názoru čeká velká muzikálová kariéra, pokud o ni
bude stát. Případně ještě Lenka Stejskalová, která se v roli Markétky během
zkoušení neskutečně vypracovala a je to pro mě jeden z největších objevů
inscenace. Ti všichni vedle zkušených muzikálových „harcovníků“ působí naprosto
srovnatelně a nepoznali byste, jak moc museli kvůli nám dřít. Klobouk dolů.
George: Jsem nesmírně rád,
když máme možnost spatřit nového a nadějného skladatele. A já osobně vás mezi
ně řadím. Muzikály Doktor Faust a Cyrano patří mezi skvěle
odvedená díla, ovšem poprvé jsem vás zaregistroval, už když vyšlo vaše CD - Muzikál
& Já, které teď často hraje v mých uších. Troufám si říct, že ve vás
vidím skvělého autora, jakým byl i Karel Svoboda. Kde berete inspiraci a jak
náročná je cesta, než nám můžete představit nějakou písničku či muzikál? Můžeme
se někdy v budoucnu těšit na další novinku? 😊
Děkuji za odpověď a ať se daří! 😊
Přestože muzikály už píšu téměř
deset let (v dubnu to bude krásné kulaté výročí), s každým novým dílem jsem
opět na startovní čáře. Každý muzikál vyžaduje trošku jiný přístup, jiný pohled
na věc. Rád experimentuji a zkouším nové věci, takže každé mé představení má
trochu jiné hudební aranžmá, prolínají se jimi odlišné hudební styly a snaží se
předat různorodé myšlenky. Ono je v dnešní době těžké být pouze muzikálovým
autorem. Trh je muzikály přesycený. Skoro každé oblastní divadlo má na
repertoáru alespoň jeden. A o Praze ani nemluvím, tady o muzikál skoro
zakopnete na ulici. Původní českou tvorbu ale aby člověk pohledal. Té je jako
šafránu. Když pominu jukebox muzikály (hitmuzikály), které málokdy splňují
vysoký standard muzikálového umění, je skoro nemožné narazit na kvalitní
původní české dílo. O to větší radost mám, když se pak objevují díla jako Devět
křížů, Kozí válka nebo Tři v sauně. Případně cokoliv, co můžou
diváci vidět v plzeňské soutěži Intro. Dává mi to naději, že český muzikál
má stále co nabídnout.
Co se týká inspirace, je to
různorodé. Někdy je mou inspirací sám život, různé nástrahy, které se mi
připletou do cesty. Řekl bych, že nejlépe tvořím v situacích, kdy zažívám
extrémní emoce. Ať už jsou extrémně pozitivní nebo extrémně negativní. V těch
chvílích vznikají ty nejlepší písně. Obrovskou inspirací jsou samozřejmě i
texty písní a já měl štěstí, že mi do života vstoupili hned dva skvělí textaři
– Filip Šinkner v případě Cyrana a Jan Batysta u všech dalších děl včetně Doktora
Fausta. S Honzou nás navíc pojí mnohaleté pevné přátelství, dokonce bych si
i troufl tvrdit, že nemám v životě bližšího přítele. A to se na naší společné
práci také projevuje. Víme, co od sebe navzájem očekávat a také se popichujeme,
když vidíme, že ten druhý třeba mohl na písni odvést lepší práci.
Cesta k novému dílu je trnitá.
Aby mohl vzniknout opravdu propracovaný muzikál, při jehož tvorbě neumřeme
únavou z tempa psaní, zabere to zhruba dva roky práce. Ale ne nárazové, nýbrž
vcelku intenzivní. Jelikož nemám rád rychlokvašky, některé písně a scény mají
třeba několik verzí, než mohu říct, že jsem s nimi spokojen. Proto byl Doktor
Faust do jisté míry vystoupením z komfortní zóny, protože jsme ho psali v
extrémním tempu. Bylo to neskutečně vyčerpávající a neobešlo se to bez období
částečného tvůrčího vyhoření. Ale o to větší pak byla radost, když do sebe
všechny díly skládačky zapadly.
V budoucnu se určitě na novinku
těšit můžete. Otázka zní, jak moc vzdálená ta budoucnost je. Momentálně jsme s
Honzou Batystou rozpracovali koncept pro nový muzikál, který by měl být
tentokrát kompletně autorský, včetně námětu. Nebudeme se tedy držet
existujícího příběhu, nýbrž vytvářet si vlastní. A jak to dopadne, to sami
ještě nevíme. 😊 Z té bližší budoucnosti ale mohu srdečně
pozvat na představení Hra střepů, k němuž píšu hudbu a který se bude
uvádět na Malé scéně Hudebního divadla Karlín od letošního května. Není to tak
úplně muzikál, spíše činohra s písněmi, ale mám dojem, že to bude velmi
zajímavé. Neotřelé téma a mladý realizační tým, místo přesně pro mě. Autorka a
režisérka Kateřina Pixa Průšová šla ve scénáři s emocemi opravdu na dřeň a já
se nemůžu dočkat, jak na dílo budou reagovat diváci.
Eric: Říká se, že kdo
tvoří jakékoli umění, pracuje vlastně pořád – od probuzení až po … a vlastně
asi i ve spánku. Co děláte, když vás kopne múza třeba za volantem? Zastavíte a
okamžitě si nápad zapíšete, abyste ho neztratil? Nosíte pořád s sebou diktafon?
Nebo notový papír, jak to dělali třeba hudební velikáni jako W. A. Mozart či
Karel Svoboda?
Asi mohu s klidem říci, že za
volantem mě múza zatím nekopla. Díky bohu. Ale jako správné dítě generace Z s
sebou všude nosím telefon. A jeho interní diktafon na zaznamenání nápadu
většinou stačí. Notový papír většinou po ruce nemám, protože i kdybych jej měl,
stejně bych ho ve svém nepořádku v batohu nenašel. Docela s oblibou ale
vyprávím historku spojenou s Doktorem Faustem. Jeden z úplně prvních
hudebních nápadů ke mně totiž přišel úplně nečekaně. Melodické téma, které je v
představení spojeno s Mefistofelem, mě napadlo někdy v roce 2014 ve čtyři
hodiny ráno, když jsem se celý zpocený probudil ze snu. Jelikož sním velmi
málokdy, už to bylo samo o sobě výjimečné. A já neměl po ruce vůbec nic jiného
než propisku a čistý bílý papír. Tak jsem po něm sáhnul a naškrábal na něj pět
čar, které absolutně nebyly rovnoběžné, jak by notové linky měly být. A zapsal
těch několik not, které vytvořily pekelnou melodii. Dodnes mám ten papír
schovaný a střežím jej jako jeden z největších pokladů.
Little Lotte: Jak vy
osobně vnímáte úlohu dirigenta při zkoušení nového díla? Snažíte se být
inspirací pro hráče a herce, nebo spíš tlumočit vizi skladatele?
Asi je třeba říct, že vyjma svých
děl jsem nikdy nebyl autorem hudebního nastudování muzikálu. Pouze jsem u
některých oper, operet a muzikálů působil v roli asistenta dirigenta nebo
druhého či třetího dirigenta. A z této pozice jsem nikdy neměl vliv na podobu
nastudování. Ale pokud mám alespoň částečně odpovědět, tak ano, dirigent by měl
být inspirací. Jak pro hudebníky, tak pro umělce na jevišti. Kromě toho, že
všem udává tempo, ve kterém se hraje, měl by také vyzařovat emoce. Předávat
pocity, s nimiž má být hudba interpretována. Není možné mít na tváři šťastný
úsměv, pokud je hudba depresivní nebo agresivní. Řekl bych, že mnohdy je úloha
dirigenta (a zvlášť u muzikálu) podceňovaná. Pro spoustu lidí je to pouze
„mávač“, který si čaruje hůlkou a vlastně nikdo moc neví, co dělá. Ale dirigent
má na starosti kompletní chod představení. Vedle inspicienta, který řídí
zákulisí, je nejdůležitějším elementem hudebního divadla. Zodpovídá totiž za
to, aby hudba a zpěvy zazněly v ten správný okamžik a ve správném vyznění. Je
jedním z nejzásadnějších prvků celkového diváckého dojmu z představení.
Marťa: Před nedávnem
jsme měli možnost objevit další z vašich talentů, a sice poznat vás v roli
moderátora. Začal totiž vycházet muzikálový podcastový pořad forbína. Co
bylo prvotním impulsem pro vytváření pořadu? 😊
Co je pro vás důležité při výběru hostů? A existuje nějaké muzikálu se
dotýkající téma, které máte nerad?
Forbína vznikla jako
relaxační činnost. Natáčení podcastu je pro mě jednou z mála chvil, kdy si můžu
doopravdy odpočinout a na určenou dobu „vypnout“. Ano, rozhovory se sice týkají
muzikálového divadla, ale nemusím při nich příliš tvořit. Je to taky jedna z
mála příležitostí, kdy si můžu s některými kolegy popovídat, jako bychom seděli
někde v kavárně. Mám možnost se zeptat na věci, které mě samotného zajímají. Se
spoustou z hostů spolupracuji v různých divadlech a tam zkrátka téměř nikdy
není vhodná příležitost pro rozhovor, který se netýká inscenace, na níž zrovna
pracujeme. Dalo by se tedy říct, že tyhle interview dělám především pro sebe. A
jestli to někdo chce poslouchat, je to už jen milý bonus.
Hosty vybírám vždy tak, aby se mi
v pořadu střídali herci a zpěváci s dalšími profesemi, které k muzikálu
nezpochybnitelně patří. Mým cílem je posluchačům ukázat nejen to, co mohou na
první dobrou vidět na jevišti, ale také, jací neskuteční dříči pracují v
zákulisí a málokdy dostanou odpovídající prostor. V prvních epizodách forbíny
si tedy povídám například se zvukařem, maskérkou, dirigentem či hudebním
skladatelem. V plánu mám také osvětlovače, techniky, inspicienty – zkrátka
téměř kohokoliv, kdo vás v souvislosti s muzikálovým zákulisím napadne.
Jestli mi na muzikálovém divadle
něco vadí, tak je to bez diskuze proces obsazování hlavních rolí, zvlášť v
Praze. Upřednostňování slavných jmen před těmi méně známými či neznámými. Ne
vždy je to totiž záruka kvalitního výkonu. Při výběru účinkujících si produkce
a autoři musí také dát velmi záležet na tom, aby mohli dát ruku do ohně za to,
že se vybraní představitelé na danou roli hodí. Ať už typově, nebo výrazově. A
to je velký problém, na který ne všechny produkce úplně hledí. Chápu sice
propagační rozměr věci – slavné jméno prodává vstupenky, ale kdo říká, že celé
obsazení musí být plné hvězd, které vidí diváci denně v televizi a na
sociálních sítích? Je přece možné rozumně nakombinovat takové umělce i s těmi
začínajícími. Někde tu praxi totiž získat musí. A s čistým svědomím mohu říci,
že to se třeba v Doktoru Faustovi moc povedlo. Za což velmi děkuji!
Komentáře
Okomentovat