Muzikál Green Day's American Idiot: Nepopsatelný nářez amerických »šakalích« let
„It's something unpredictable, but in
the end it's right, I hope you had the time of your life,“ zpívá se
v písni Good Riddance (Time Of Your Life), jež zakončuje muzikál American
Idiot. Podle mě dokonale vystihuje i samotné dílo – je totiž dost nepředvídatelné
a tak tedy dost těžko uchopitelné a jen stěží ho lze popsat, ale zato opravdu
stojí za vidění!
American Idiot? Ne, nebojte, žádná
„zápaďácká verze“ Dostojevského, ale rockový muzikál, který se zrodil ze
stejnojmenného alba kapely Green Day z roku 2004. Vypráví příběh o
mladické touze poznat jiný a snad lepší svět a zároveň si sám určit, jakou
cestou se vydat a kým se stát. Shodou okolností jsem ho viděla jen pár dní po
zhlédnutí muzikálu Šakalí léta, a tak mi to vlastně celý večer tak trochu
šrotovalo v hlavě a tato dvě díla jsem srovnávala, už jen díky tomu, že se
obě zabývají mládím a rebelií, která k němu tak trochu patří. Ať
v komunistickém Československu 50. let či kapitalistické Americe nedávné
minulosti, stejně se děti bouří proti stylu života svých rodičů a mají je za
pokrytce a lháře. Slibují si, že budou žít jinak a lépe, ale často neví, jak na
to, a tak to nemusí vždy dopadnout dobře.
Přiznám se, že na toto dílo, uváděné
v plzeňském Divadle Josefa Kajetána Tyla, jsem byla velmi zvědavá, jelikož
pár písniček od Green Day znám a dokonce je mám i ráda. Doufala jsem, že by mě
tak mohl tento muzikál oslovit, i když jsem se trochu obávala, že si budu
připadat spíše jako na koncertě než v divadle. Nakonec to tak úplně
nebylo, protože muzikál nebyl jen o písničkách, ale nechyběl ani poutavý a
vlastně i dost uvěřitelný příběh.
Ten už jsem trochu nakousla, a tak
jen doplním, že sledujeme osudy trojice kamarádů – Johnnyho (Pavel Klimenda),
Tunnyho (Lukáš Ondruš) a Willa (Adam Rezner), co chtějí opustit rodné městečko
a zkusit své štěstí ve velkoměstě. Jenže každého z nich čeká nakonec
trochu jiná životní cesta, jiné bolesti, chyby a výčitky. Příběh částečně
vypráví Johnny svými „dopisy“ domů v podobě videodeníku nahraného do
mobilu. Navíc záběry z telefonu jsou živě přenášené na obrazovky
v pozadí, což všemu dodává ještě o něco více psychedelický rozměr. Během
představení, které jsem zhlédla v září 2020, bohužel technika zpočátku
zlobila, což byla škoda už jen proto, že unikátní způsob seznámení Johnnyho
s jeho láskou přes vzájemné natáčení na mobil tak trochu nevyniklo. Ale
byla to jen drobnost, která mi zážitek nenarušila. Podruhé, když jsem se v březnu 2022 vrátila, už to fungovalo tak, jak mělo.
Vlastně ve výsledku nevadilo ani to, že jsem měla malinko problém dění v muzikálu přímo v divadle stoprocentně »rozklíčovat«. Trochu mi to asi přece jen ztěžovala angličtina, jelikož dílo je i v našich podmínkách ponecháno kompletně v angličtině (což vzhledem k některým ikonickým skladbám v čele s tou titulní hodnotím kladně) a opatřeno českými titulky. Ale spíše jsem si chvílemi nebyla jistá, zda si dané výjevy na jevišti vykládám správně, nebo je to třeba jen nějaká metafora. Podobně jako při návštěvě pražského Lazara jsem měla pocit, že sleduji trochu delší videoklip – a těm já obecně moc nerozumím 😀. Ovšem byl to „klip“ opravdu akční a ne příliš protahovaný, jelikož představení je poměrně krátké. Navíc po návratu z divadla jsem si o příběhu něco přečetla a ukázalo se, že tak mimo jsem zase nebyla. Každopádně vám toho nechci moc prozrazovat, abyste i vy mohli v divadle vše sami rozplétat a odnést si tak třeba zase trochu jiné dojmy.
A tam se toho dělo opravdu hodně! Občas ani nebudete vědět, co a koho vlastně sledovat dřív. Scénu vytvořenou vlastně jen z bílého lešení a pár žebříků? Herci lezou nahoru a zase dolů, někdy dokonce i seskakují z takové výšky, že jsem se o ně bála. Jindy zase do popředí popojedou velké bílé schody, případně postavy přijedou ze zákulisí na další podobné konstrukci na kolečkách. Herci ale velmi hojně využívají i samotné jeviště a třeba na něm klečí či se přímo válí po zemi. Ostatně i děkovačka pak probíhá netradičně – účinkující postupně nepřicházejí, ale sedí na zemi a v určitém pořadí se zvednou a dají o sobě vědět jakýmsi podupnutím.
Lukáš
Ondruš v roli Tunnyho mě zaujal nejen skvělým pěveckým výkonem (o němž už
jsem malinko věděla), ale především herecky, jelikož velmi minimalistickým
způsobem skvěle vystihl depresi. V závěru má navíc velmi náročný úkol,
když jeho postava utrpí jisté vážné zranění a zůstane tím poznamenána. Věřila
jsem mu to až do posledního kroku.
Velmi
podivné postavy, jejichž identity jsem měla problém v průběhu muzikálu
kompletně odhalit, ztvárnili Jozef Hruškoci a (již zmíněný) Pavel Režný.
Dokázali na mě přesto silně zapůsobit a trochu se bojím, abych je někdy
nepotkala ve svých snech 😀.
A zda se na Malou scénu DJKT na American
Idiota vrátím ještě do třetice? Asi bych měla, protože poprvé jsem v divadle náhodou potkala kamaráda, co
je v plzeňském divadle jako doma. I ten mě dopředu varoval, že za „první
návštěvu“ se nedá všechno ani stihnout a vychutnat se vším všudy. (A měl
samozřejmě pravdu 😊.) A třeba ta další výprava za American Idiotem bude zase trochu jiná. Takže vyřiďte někdo prosím Johnnymu, že se
těším zase někdy na viděnou a snad zase v lepších časech!
Komentáře
Okomentovat