Muzikál Fantom opery : Hudba noci rozsvěcující pochmurné dny
Fantom opery je jedním z nejúspěšnějších muzikálů na světě a troufám si říci, že dokonce i někdo jinak zcela nepolíbený kouzlem divadla toto dílo bude znát. Příběh nadané dívky a tajemného muže s maskou již v podstatě zlidověl. V roce 2014 jsme se dočkali české verze muzikálu nabité hvězdným obsazením, a to v pražské Goja Music Hall. Musím říci, že to bylo nádherné „fantomovské období“, proto jsem velice smutnila, když se v prosinci 2016 odehrála derniéra. Štafetu v GMH převzal rakouský muzikál Ples upírů, z něhož jsem již své dojmy sepsala, nu a v roce 2018 se nám příběh Anděla hudby vrátil v novém uvedení, což ale ve finále nebyla taková výhra, jak by se mohlo zdát. Ano, začínám znít jako kolovrátek, ale časový odstup a jiné uvedení dělá opravdu mnoho.
Česká verze Fantoma opery mi připadá jedinečná také proto, že překlad je téměř doslovný a přitom texty zní, jako by byly v češtině napsány již původně. Scéna je spolu s kostýmy kouzelná a každého diváka lapí efekty do sítí. Když k tomu všemu připočítám bravurní pěvecké výkony a přenádhernou hudbu Andrewa Lloyd Webbera, jedná se skutečně o jeden z nejhezčích divadelních zážitků v mém životě. O to více mě pak mrzelo, když jsem z několika představení v novém uvedení odcházela značně zklamaná. Popudil mne například fakt, že byť jsem Fantoma navštívila vícekrát, nebylo představení, kdy by se něco nepokazilo. Já rozumím tomu, že technika je záludná a divadlo je živel, u něhož si nikdy nemůžeme být jisti, co se stane, navíc údržba také není zcela jednoduchou a levnou záležitostí, ale pokud vám za jeden rok ohoří lustr, kulisy se div nerozpadnou, vypadnou pojistky, nebo například zmizí veškeré efekty, které představení dodávaly šmrnc, je vše již o něčem jiném. Nemluvě o tom, že konkrétně v GMH kvůli špatným podmínkám každou chvíli diváci v hledišti kolabují.
Aby nebyla celá recenze jen jedna velká negace, přesuňme se nyní na hodnocení jednotlivých výkonů, což bude značně veselejší. Protagonistu příběhu, tajemného Anděla hudby a Fantoma z podzemí s maskou na tváři, ztvárňují Marian Vojtko a Radim Schwab, přičemž každý roli pojal úplně jinak. Zatímco Radim byl spíše zoufalý, nešťastně zamilovaný muž se znetvořenou tváří, Marian připomínal psychicky nemocného a šíleného jedince. Oba mají vlastně svým způsobem pravdu a roli prezentují správně, protože hlavním znakem „muzikálového“ Fantoma je právě zoufalství spolu s nešťastnou láskou, u „knižního“ zase převládá model šílenec. A protože pěvecky jsou si oba umělci rovni, preferuji v této roli spíše Radima právě díky jeho pojetí role.
Hlavní ženská postava, baletka, později úspěšná zpěvačka a Fantomova láska Christine má také dvě představitelky, Moniku Sommerovou a Michaelu Štikovou Gemrotovou. Mně osobně se více zalíbila Michaela, která dominuje pěveckou stránkou, ale u Moniky jsem zklamaná nebyla, jelikož u ní zase převažuje herecký výkon.
Třetím z vrcholů hlavního milostného trojúhelníku je vikomt Raoul de Chagny v podání Tomáše Vaňka, Michala Bragagnola či Bohuše Matuše. Musím podotknout, že zde nemám preference žádné, všichni tři představitelé byli výteční.
Zůstává otázkou, zda chtít, aby se Fantom do České republiky vrátil, či nikoliv. Tenhle muzikál je jedinečný, zapsal se do srdcí mnoha lidí a u mě konkrétně patří do TOP 5. Jenže poslední uvedení mě z mé závislosti dosti vyléčilo, už po návratu nejsem tak lačná, jako jsem bývala. V budoucnu je mým cílem zhlédnout toto představení v zahraničí, ale pokud by se Fantom opravdu vrátil, nejspíše bych už u třetího uvedení chyběla.
Komentáře
Okomentovat