Koncert The Greatest Show: Pohádka velkého snílka
To jsem ale během návštěvy kina ještě vůbec netušila a
naopak jsem neměla ponětí, že nějaký Barnum skutečně existoval a ani jsem si
během filmu neuvědomovala, že děj směřuje právě ke vzniku cirkusu. Já to
zkrátka od začátku až do konce považovala za pohádku, jelikož děj i charaktery postav
tomuto žánru v mých očích odpovídaly. Stejně tak jako celkové vyznění
snímku. A pohádkou pro mě Showman
zůstal i poté, co jsem si o něm zjistila tyto podrobnosti. Pokud už teď máte
při čtení pocit, že jsem asi beznadějná naivka a tak trochu snílek, tak se
nepletete. 😊 Ovšem já se za to nestydím a myslím si, že občas je zkrátka
úžasné utéct z naší (leckdy nepříliš povzbudivé) reality do světa
fantazie, kde se dá věřit na šťastné konce.
Není tedy zřejmě divu, že mi Showman ukradl srdíčko hned v kině, jelikož jedna
z prvních písní, která zde zazní, se jmenuje ‚A
Million Dreams‘ a vypráví právě příběh malého klučiny s roztomilým
hláskem, který je velkým snílkem a večer před spaním se mu před očima míhá
milion snů (mně ostatně taky, takže často nemůžu usnout a druhý den vypadám
jako zombie😁). V průběhu písničky z něj navíc vyroste hollywoodský
fešák s krásným hlasem a neuvěřitelným charismatem – Hugh Jackman. A ten
si jde statečně za svým, aby si všechny své dětské sny také splnil. Takže pak mu
už prostě nedokážete nefandit!
V příběhu se navíc objevují i další témata, která se
mnou rezonují – nechybí samozřejmě romantika a láska, která překoná všechny
překážky světa, ale zajímavé je sledovat i příběhy lidí, kteří v show
Barnuma vystupují a kvůli nevšednímu vzhledu jsou v podstatě atrakcí.
Spolu s nimi řešíme věčnou otázku toho, jak je těžké chodit po světě
s hlavou vzpřímenou, když se vám všichni posmívají kvůli nějaké vaší
odlišnosti. Showman a především jeho
píseň ‚This Is Me‘ se nás snaží
naučit, že vše začíná uvnitř nás a jedině sebeúcta a láska k sobě samému
nám můžou pomoci, aby každý z nás tu svou ‚odchylku z normy‘ proměnil
z chyby v přednost a jedinečnost.
Dále je snímek poutavý svou vizuální stránkou a efekty, což
vás sice na plátně napoprvé ohromí, ovšem není to zárukou, že se budete chtít
k filmu ještě někdy vrátit a vychutnat si ho znovu a znovu (alespoň pro
mě). O to se ovšem postarala geniální hudební stránka plná moderních a
chytlavých písniček, které stvořili Justin Paul and Benj Pasek. Melodie dokážou
už napoprvé diváka oslovit a zaručeně si je budete zpívat ještě dlouho po
závěrečných titulcích. Já osobně si soundtrack pouštím velmi často a snad vždycky
mi dokázal dodat energii, rozproudit krev v žilách a buď jsem se konečně
zvedla z postele a začala něco dělat, nebo jsem si alespoň trochu
zatančila či zazpívala po pokoji. Zkrátka hit za hitem a snad žádná písnička
pro mě není hluchým místem.
Když se tedy objevila informace o tom, že se v Divadle
Hybernia objeví koncertní verze tohoto díla s názvem The Greatest Show - Live in Concert, bylo jasné, že musím jít, i
kdyby na chleba nebylo. Původně se mělo jednat jen o výjimečnou akci, tedy dvě
představení (odpolední a večerní) v jeden den – konkrétně na 1. máje 2019,
tedy v lásky čas. Ten část ze 7 statečných muzikálovců oslavila stylově
právě v divadle, jelikož to naší velkou láskou samozřejmě je. Vyrazili jsme již
na odpolední přestavení, tedy v podstatě na premiéru. Nechci mluvit za
ostatní (třeba se někdo ozve v komentářích😉), ale já osobně byla jako na
trní a nemohla se dočkat.
Představení zahájila bubenická show Tokhi & The Groove
Army a já byla nadšená, protože podobné umění jsem si oblíbila již v minulosti
(ačkoliv od konkurence TamTam Batucada) a je pro mě neuvěřitelné, jak se někdo
dokáže takhle perfektně sehrát a udělat show vlastně jen s pomocí
synchronizace pohybů a zvuků. Tloukl bubeníček, tloukl na buben… a tloukl
dlouho… nadšené tleskání a už už to vypadalo, že konečně začne samotné
představení,… ale zase ne, bubeníčci se zase rozjeli. A takhle to bylo ještě
několikrát, až už jsem pomalu přestávala věřit, že někdy uslyšíme a uvidíme
opravdu i něco jiného. Ačkoliv to bylo velmi povedené vystoupení, všeho moc
škodí, a jak jsme se posléze všichni tak nějak shodli, opravdu to už působilo
zdlouhavě. Byla to ovšem téměř jediná výtka toho dne, a co myslíte? Na večerním
představení, kde jsem měla špiona v podobě kamarádky, už to trochu
‚zkrouhli‘ a výsledek byl takový, že diváci odcházeli domů ještě nadšenější než
my odpoledne.
Projekt se tak dočkal úspěchu a vzápětí i dalších přidaných
termínů. A znáte mě, já to nevydržela a do Hybernie jsem se vrátila později
ještě jednou, kdy jsem měla malinko jiné obsazení, představení už si trochu
více ‚sedlo‘ a došlo i na dvě milá překvapení na konci. Jedním z nich byla
děkovačka, kdy došlo ke splnění snu jedné z divaček. Ta si mohla spolu
s herci zazpívat píseň ‚A Million
Dreams‘, což působilo velmi dojemně. Druhým překvapením byla následná
autogramiáda účinkujících, což byl zase tak trochu splněný sen pro mě, jelikož
je to vždy výjimečný zážitek. Vlastně mi nejde ani tak o podpisy samotné, jako
spíš o tu záminku, abych mohla zajít za umělci, poděkovat jim a prohodit pár
slov (ačkoliv jsem většinou velmi nervózní, vymáčknu ze sebe jen velmi málo
smysluplného a působím tím pádem asi trochu jako magor 😊 ).
Právě obsazení (podrobněji níže😉) měla tahle skvělá show
naprosto parádní, což byla podle mého názoru jedna z hlavních ingrediencí
kulturního bonbonku jménem The Greatest Show. Pravda je, že část úspěchu zajistily
již samotné krásné písničky, o nichž už jsem mluvila. Navíc byly ponechány
v anglickém originále, díky čemuž neztratily ani kousek svého kouzla. Ti diváci,
co je už znali z dřívějška, si je proto mohli s herci (více či méně potají)
prozpěvovat také. Nebo alespoň tleskat do rytmu, čehož ostatně využilo pomalu celé
hlediště. Snad nikdo nezůstal sedět v klidu a celá Hybernia se vlnila
pomalu jako na karnevalu v Riu. Zvlášť když účinkující procházeli i
prostředkem sálu, tedy přímo kolem diváků.
Angličtina v sobě nesla nejen výzvu pro účinkující
(kterou drtivá většina z nich zvládla bez ztráty kytičky), ale též jisté úskalí
v tom, že ne každý divák asi zcela porozuměl textům. Navíc na rozdíl od
filmové verze se nedalo moc opřít ani o příběh, jelikož ten byl v divadle
zestručněn jen do jakési kostry neboli vyprávění z úst představitele
hlavní role. Ovšem s tím se dalo vzhledem ke koncertnímu rázu akce počítat,
naopak jsem byla mile překvapena, že alespoň částečně jsme se příběh dozvěděli
a písničky tak působily více jako jeden celek než jen jednotlivé výstupy
v řadě za sebou.
Stejně tak mě potěšilo, že herci na sobě měli krásné kostýmy
– samozřejmě z dílny Romana Šolce, které se leckdy přiblížily těm
filmovým, a tak bylo velmi snadné se zorientovat v tom, kdo je kdo. Navíc
se bylo stále na co koukat. Dokonce jsme se dočkali bonusu v podobě jedné
krásné choreografie - akrobatického tance na vzdušných šálách za zvuků
romantického duetu ‚Rewrite The Stars‘.
To byla opravdu nádherná podívaná a člověk si opravdu připadal trochu jako malé
dítě v cirkuse. Nebo rovnou v pohádce?
A skutečně - dvojice dětí, pomalu jako vystřižená z pohádky,
se na jevišti pohybovala. Jednalo se o skvělého Filipa Antonia a něžnou světlovlásku
Emily Ann Janečkovou (na jejíž výkon se byl mimochodem tehdy v publiku podívat i její tatínek, producent
František Janeček). Filip a Emily Ann ztvárňovali mladší verze hlavního hrdiny
P.T. Barnuma a jeho lásky a posléze manželky Charity. Druhou jmenovanou postavu
pak v dospělosti představovala Petra Vojtková (za svobodna Vraspírová) a
během něžné a pomalé písničky ‚Tightrope‘ předvedla roztomilou choreografii s
pouhým stínem svého muže, což bylo nejen velmi efektní, ale také to skvěle
naznačilo podstatu písničky, kdy si Charity připadá malinko opuštěná, ale
přesto zůstává věrně po boku svého muže.
Samotného Barnuma a vypravěče celého představení si na
premiéře střihl Jan Kříž a při mé druhé návštěvě zase jeho alternace Martin Šemík
(kterého jsem obdivovala již v Tarzanovi či v Muži se železnou maskou).
Oba byli výbornou volbou, každý se však této nelehké úlohy zhostil po svém.
Honza měl trochu blíže k filmovému Jackmanovi svým vzhledem a šarmem,
ovšem Martin zase působil více jako skutečný šéf velké show a jeho výkon
překypoval energií a elánem natolik, že to bylo zkrátka neuvěřitelně nakažlivé.
Jako kdyby na scéně postupně vystřeloval nevyčerpatelnou nálož zlatých konfet. 😊 Skutečně
vládl celému jevišti.
Spolu s ním pak kralovaly především dámy – v první
řadě Andrea Holá se perfektně zhostila role ‚vousaté zpěvačky‘ a píseň ‚This Is Me‘ vystřihla tak, že
z toho šel mráz po zádech. Jedinou chybičkou bylo, že na sobě žádné vousy
neměla, ale jelikož by jí plnovous vadil při zpěvu, hned jsem jí to samozřejmě
odpustila 😉.
Další náročnou píseň ‚Never
Enough‘ jsme pak mohli slyšet v podání Michaely Štikové Gemrotové a
Ivy Marešové (uvedeny v pořadí, v jakém jsem dámy viděla). Bohužel
Míša se na premiéře očividně potýkala s technickými problémy, zlobivý
mikrofon (který neposlouchal ji ani Honzu Kříže) ji zřejmě trochu vyvedl
z míry. Podruhé tak byla Iva Marešová (co se mimochodem postarala i o
pěvecké nastudování písní) ještě o ždibec lepší.
Parádní byla, ostatně jako obvykle, také Alžbeta Bartošová,
které při duetu ‚Rewrite The Stars‘ sehrál
partnera (pro mě do té doby neznámý) Martin Růža. Vzpomínám si, že jeho výkon
mě více oslovil až podruhé, ale konkrétní důvody už tak trochu odvál čas. Stejně
tak vám nedokážu s určitostí říct, kolik vlastně tanečníků zmíněné umělce
na jevišti doplňovalo (ovšem i jejich výkony byly parádní). Přece je to už
‚nějaký ten pátek‘ zpátky.
Přesto to byly dva krásné zážitky, díky nimž mi srdce začalo
bušit o něco rychleji. The Greatest Show
mě neuvěřitelně nabila energií, jak to dokáže opravdu snad jen divadlo. 😊 V roce 2020 se představení mělo vrátit, s jistými úpravami a
tentokrát do Divadla na Vinohradech, ovšem k tomu nakonec nedošlo
z důvodů, které asi nemusím připomínat. Každopádně, pokud by se přece jen
toto dílo na českou scénu jednou vrátilo, můžete si být jistí, že okamžitě
kupuju lístky a jsem tam jako na koni. Možná pak nebudu žít šťastně až do
smrti, ale rozhodně chvíli pořádně šťastná budu.
Komentáře
Okomentovat