Muzikál Mona Lisa: Tajemná tvář dámy z obrazu
Mona Lisa, tajemná tvář ženy z obrazu, která nás fascinuje po celá staletí. Často si klademe otázku, kdože je ta dáma na obraze. Tato záhada nedává spát mnoha historikům a také nám všem ostatním. Proto vás zvu na menší zastávku do Divadla Broadway, přičemž se vám pokusím poodhalit příběh Mony Lisy.
Možná si říkáte, jak mohl vzniknout příběh o tajemné dámě z obrazu? Já sám, když jsem navštívil Paříž, jsem se vydal po stopách Mony Lisy, jejíž obraz se nachází v Louvru. S napětím přicházíte do sálu, kde je obraz vystaven. Je lehce zarážející, že čekáte větší obraz a on je ve finále malinký. Ovšem pohled Mony Lisy vás nenechá klidným. Z každého úhlu máte pocit, že vás sleduje, načež začínáte vnímat tento obraz více. Podle jistých teorií dokonce původně na obraze nebyla zobrazena žena, ale muž. Pouze samotný autor, Leonardo da Vinci, jehož rukou vzniklo toto krásné dílo, by mohl vyprávět.
Já vám teď ale budu vyprávět příběh, který se zrodil v hlavě Libora Vaculíka. Ten se inspiroval knižní předlohou autora Dietera Sinna, která je údajně podle skutečných historických událostí. Příběh nás zavádí do Florencie, kde žije Lisa, spolu se svou sestrou Margeritou. Jedna druhé se svěřuje o tajné lásce, ovšem ani jedna z nich netuší, že milují jednoho a téhož muže. Tím je Giuliano de' Medici. Giuliano miluje Lisu, což se ovšem nelíbí její sestře, ale hlavně ani Francescovi del Giocondo, který stojí v čele vzpoury proti Medicejským. Matka Lisy se snaží zajistit své dceři lepší život a provdá ji právě za Francesca, ač proti její vůli.
Do města přijíždí da Vinci v den zasedání městské rady. Na něm Raffael Santi představí návrh o předání zakázky Leonardovi. Giulianovi se podařilo zachránit svůj život a posílá svého sluhu s dopisem k Leonardovi, v němž žádá mistra, aby vytvořil obraz jeho milované Lisy. Mistr chvíli váhá, pak ovšem souhlasí. Opilí žáci, v čele se sluhou Leonarda, ovšem přepadnou Lisu, která právě vybírá peníze pro chudé. Během útoku je smrtelně zraněn Leonardův přítel Salai a umírá v jeho náručí.
K Lise se následně dostává dopis, v němž se dozvídá, že její jediná láska žije. Je to pro ni ten nejhezčí dárek k narozeninám, které se zrovna blíží. Rozhodne se uspořádat velikou oslavu, která bude zakončena ohňostrojem. Její matka, která už poznala, že udělala chybu, když dceru provdala za Francesca, zorganizuje tajné setkání Lisy s Giulianem. Náhle naplněné štěstí Lise ovšem dlouho nevydrží, během večera se totiž stane strašlivá věc. Na její dceři Dionóře vzplanou šaty a ona umírá.
V druhé půlce děje Lisa navštěvuje mistra a právě zde se začíná rodit známý portrét tajemné dámy. Ve Florencii ovšem nepůsobí pouze Leonardo da Vinci, ale přichází i jeho rival Michelangelo. Ten je se svou prací na soše Davida brzy hotov, což znepokojuje městskou radu, protože Leonardo nesplnil včas svoji zakázku. Děj se lehce posouvá, Lisa se stále tajně setkává s Giulianem, až do dne, kdy je přistižena svou sestrou. Ta se to rozhodne řešit a přivolá zlého Francesca. Oba dva muži v boji umírají. Vše, co bylo krásné, náhle mizí... a Lisa zůstává sama.
Tento příběh, ač nevíme, jestli je pravdivý, je do značné míry krásný. Dozvídáme se v něm o šťastných i nešťastných chvílích života Mony Lisy. V příběhu z daleké Florencie potkáváme při práci jak Leonarda da Vinci, tak i Michelangela. Na chvíli máme tu možnost vžít se do jejich životů, a ač příběh nekončí zrovna dobře, dozvíme se i to, kdo je žena na obraze. Já sám jsem tento muzikál viděl několikrát a pokaždé jsem seděl na sedadle téměř přikován. Vlastně neseděl, já »tam« s nimi byl taky. Tento muzikál se může pyšnit krásnou a silnou hudbou a texty z pera Lou Fanánka Hagena. Já sám nikdy nezapomenu na píseň S láskou smůlu mám, v níž se Lisa dozvídá o smrti své jediné dcery. Přiznám se, že jsem měl několikrát srdce až v krku. Také nemohu opomenout titulní píseň muzikálu Jako Fénix, ale mám rád i mnoho a mnoho dalších melodií z Mony Lisy.
Kdo z vás neměl to štěstí vidět tento muzikál, existuje také záznam na DVD. Už se blíží podzim, a tak vám tímto dávám inspiraci, jak během něj strávit jeden večer. 😊 Zajímavostí je také to, že byl tento muzikál zkrácen, ovšem zde to nevadí. Dílu to jen prospělo. Vystřižené scény můžeme vidět na DVD v rámci bonusů, kde je jejich menší výběr.
Duši tomuto představení nedali pouze Bohouš Josef a Michal David, ale také kostýmní výtvarník Roman Šolc. Jeho kostýmy jsou jako vždy lahůdkou díla. Stejně tak se velice zdařila i scéna. Její součástí bylo město Florencie, ale i pohyblivé schody, oheň a projekce. Průvodcem celého představení byla Smrt. Ano, ano, právě všudypřítomná smrt v podání Kristiny Kloubkové, Glorie Fricové a Johany Hájkové. Jejich němá role, ovšem krásně proplouvající dějem, nás provede celým příběhem.
Jak již víme, hlavní tváří muzikálu je právě Lisa. Tvář, podobu a hlas jí úžasně dodaly Monika Absolonová, Dasha a Marta Jandová. Každá z dam dala Lise svoje srdce. Nemohu posoudit, která byla lepší, protože každá z nich byla skvělá. Do této role byla původně obsazena také Iveta Bartošová, jen škoda, že to nakonec nevyšlo. Ovšem její hlas nám zůstane na památku alespoň na nahrávce díky písni Jako Fénix.
Leonarda da Vinciho se ujal především sám autor muzikálu Bohouš Josef, ale také Marian Vojtko a Petr Muk. Nechci se moc opakovat, ale i zde bylo obsazení vybráno skvěle. Jejich krásné hlasy daly Leonardovi šťávu. Leonardo měl v tomto muzikálu poměrně veliký prostor, v druhé půlce dokonce téměř neslezl z jeviště. V ději se tak nedozvídáme pouze příběh Lisy, ale vlastně tak trochu i Leonarda.
Milence a jedinou lásku Lisy, Giuliana de' Medici, si střihli Petr Kolář, Jan Toužimský a Tomáš Beroun. Mám strašně rád jejich písně, které jsou napsané přímo pro jejich hlasy. Giulianovým sokem v ději byl Francesco del Giocondo (manžel Lisy), kde byli obsazeni Josef Vojtek a Martin Skala. Tato role byla napsaná pro rockový hlas, takže vše klapalo, jak má. Jak Pepa, tak Martin, svoji účast rozhodně nezapřeli. Mám rád především jejich duet v souboji s Giulianem.
Stejně jako Leonardo, tak i Michelangelo měl svoje alternace. Je zajímavé, že i zde jsme mohli vidět Bohouše Josefa a kromě něj pak Alana Bastiena a také Ali Amiriho. Zde už byla trochu vidět změna v závislosti na alternaci. Nešlo o zpěv, který byl samozřejmě skvělý, ale především o herectví. Každý z pánů to tedy odehrál lehce po svém.
Matku Lisy nám předvedly dvě stálice naší populární hudby, a to Helena Vondráčková a Hana Zagorová. Třetí alternací byla Linda Finková. Každá z dam předvedla matku po svém. Jsem rád, že jsem je mohl vidět. Do čela rady byli obsazeni Tomáš Trapl, Vilém Čok a Martin Pošta. Ač to byla malá role, všichni tři byli skvělí. Raffaela Santiho si zahráli Tomáš Savka, Vlastimil Horváth a Juraj Bernáth. Zde také nebylo moc prostoru, ovšem i na něm nám mohli pánové ukázat své krásné hlasy.
Nezbedného sluhu si zahráli Jan Maxián a Jan Fiala. Tato role byla převážně herecká a oba pánové se jí zhostili dobře. Já osobně jsem tuto roli moc nemusel. Byl to totiž takový hajzlík. Poslední rolí pak byl Salai, Leonardův žák a přítel, kterého ztvárnili Roman Tomeš, Daniel Barták a Petr Poláček. Tato role byla opravdu malinká, a když píšu malinká, tak nepřeháním. Ovšem i tak dokázala zaujmout. Jsem strašně rád, že právě Roman Tomeš nám mohl později více ukázat svůj talent i v jiných projektech.
V tomto představení, jak vidíte, figurovalo mnoho jmen a každému z nich patří moje velké díky za krásné vzpomínky a příjemný zážitek v divadle. Mona Lisa rozhodně patří do světa muzikálu a doufám, že se někdy vrátí. Nyní už trochu víte, kdo byla ta tajemná tvář z obrazu, a tak doufám, že jsem vám udělal trochu radost svou vzpomínkou na toto představení. Já si ji tedy udělal určitě. 😊 Nyní, až někde uvidíte obraz Mony Lisy, už budete vědět, kdo byla a jaký byl její život.
Komentáře
Okomentovat