Muzikál Jane Eyrová: Odvaha s láskou žít
Možná vás to překvapí, ale ačkoliv mám ráda romantické příběhy, díla sester
Brontëových a jim podobných (ano, Jane Austenová, koukám na tebe 😊 ) jsem
nikdy zvlášť nevyhledávala a nezařadila bych je ani mezi své oblíbené kousky.
Přesto to s nimi čas od času zkouším - a před pár lety jsem si tak přečetla i Janu
Eyrovou (respektive Jane Eyrovou) od Charlotte Brontëové. Po přečtení jsem
sice knížku poslala zase dál do světa, ale aspoň základní představu o ději jsem
díky tomu měla, když jsem s naším Georgem vyrazila na výlet do Brna, právě na
muzikálovou verzi Jane Eyrové. A jak
jsme pak zjistili ve vlaku, vlastně rovnou na premiéru. Jó, my si umíme žít 😂.
Musím přiznat, že jsem se trochu obávala, jak na mě muzikál bude působit, a
to především po stránce příběhu, který na jednu stranu úplně není mým šálkem
čaje. Je totiž dost ponurý a při čtení mě chvílemi nudil, ale zase na druhou
stranu vypráví o silné lásce, což by na mě v divadle mohlo hodně zapůsobit -
především, když se vydaří obsazení. A nakonec mohu říct, že to dopadlo dobře.
Ačkoliv se asi tento muzikál nezařadí přímo mezi mé největší srdcovky, už si
našel místo v mém srdci a určitě se k němu budu vracet více než knižní předloze 😉.
Ale pro pořádek, o jakém příběhu tu vlastně mluvíme? Jak již jistě víte,
vše se točí kolem dívky, která je coby Jane moje jmenovkyně. Nejprve ji
poznáváme jako malou holčičku, která nemá zrovna lehký osud. Přišla o rodiče a
musela žít u své tety, paní Reedové. Jenže ta se k malé dívence chová pomalu
jako k hadru na podlahu. Nakonec ji ‚odklidí‘ do internátní školy, kde to není
o nic lepší, naopak je to spíš jenom další noční můra. Jane navíc po čase
ztratí i svou jedinou pravou kamarádku Helen. Ta ale ještě předtím stihne
seznámit Jane se svým pohledem na svět: Jelikož je silně věřící, učí svou
prchlivou přítelkyni, aby se naučila ‚nastavovat druhou tvář‘ a odpouštět.
Jane se toho skutečně drží a mění se z odvážné a podle mnohých (podle mě tedy ne! 😊) prostořeké holčičky v rozvážnou a seriózní mladou ženu - a z žačky v internátní škole v učitelku tamtéž. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jejímu okolí podařilo to, o co se tak dlouho snažili, tedy že v ní ušlapali ten její vnitřní ohýnek a plamen energie a odvahy. Jenže on potají a v hloubi Jane plápolal dál, stále ho v sobě skrývala. A odvážná rozhodně byla, proto se nebála najít si jinou práci a změnit své působiště.
Nový domov
následně nachází v sídle Thornfield Hall, kde se coby vychovatelka stará o
malou francouzskou dívenku jménem Adele. A hlavně se zamiluje do místního pána,
Edwarda Rochestera. Ano, to chtělo jistě notnou dávku odvahy - přiznat (i sama
sobě) své city k muži, který je z jiné společenské vrstvy. Naštěstí pan
Rochester Jane rovněž miluje a dokonce se už chystá svatba, jenže zas taková
pohádka nás nečeká. Dvojice totiž musí překonat ještě mnohá protivenství osudu,
včetně Rochesterova temného tajemství. Konec už raději prozrazovat nebudu, ale
jen řeknu, že mě v knize docela překvapil. Už jsem si ho ale oblíbila, a jsem
ráda, že i v divadle se vše odehrálo stejně.
Knižní příběh zůstal v muzikálu Paula Gordona (hudba) a Johna Cairda
(libreto) zachován takřka beze změn, jen některé situace či zápletky
byly více či méně zkráceny či zjednodušeny, což je logické. Podle mě by to ani
jinak nešlo a příběhu to vyloženě prospělo. Je ale pravda, že některé momenty
mi přece jen připadaly malinko uspěchané, a to i přesto, že samotný ‚rozjezd‘
byl na mě docela pomalý.
Zajímavé bylo, že v úvodu byly na jevišti hned dvě Jane současně - nejen ta
dospělá, ale i její dětská verze. A téměř v závěru se pak ‚malá Jane‘ ještě
jednou vrátila. Navozovalo to dojem, že Jane vlastně jenom vzpomíná na
svůj příběh, a vše divákovi vypráví. Ovšem trochu zvláštně na mě působilo, když
ostatní postavy nějakým způsobem reagovaly i na tu Jane, která by tam
správně být neměla. Rozhodně to ale bylo poměrně originální… 😊
Co se týče hudební stránky muzikálu, musím říct, že mě na první poslech
nijak zvlášť nezasáhla. Alespoň tedy ne natolik, abych si jednotlivé písničky
pak znovu hledala a poslechla si je jednotlivě. Ovšem v rámci představení se mi
líbily, jejich atmosféra byla pro mě v souladu s dějem. Hudba navíc leckdy
příběh posunovala dopředu, případně nám osvětlovala myšlenkové pochody a pocity
postav, takže se rozhodně nejednalo o takový ten muzikál, kdy máte pocit, že
prostě někdo vzal písničku a „vrazil ji“ někam mezi dialogy. 😊 Texty
písní, v českém překladu Petra Gazdíka (jenž se ujal i režie), jsou nejenom
velmi inteligentní a relevantní k příběhu, ale nechybí jim ani humor a nadhled.
Ke kostýmům z dílny Elišky Ondráčkové Lupačové nemám žádné výhrady, nebyl
tam žádný, který by se mi nějakým způsobem nepozdával. Naopak všechny se podle
mě dobře hodily do historické doby, v níž se příběh odehrává. Myslím, že nějak
takhle jsem si i oblečení Jane, pana Rochestera a dalších vlastně možná i sama
představovala. Jsem ráda, že výrazný čepeček, který je zobrazen na plakátě a na
programu, v muzikálu žádnou výraznější roli nehraje, jelikož tyto pokrývky
hlavy opravdu ráda nemám, ale to už je hodně subjektivní 😂. Moc se mi naopak
zamlouvaly svatební šaty, v nichž nevěsta na moment úplně rozkvetla.
Další dětskou rolí byl John - bratranec Jane a další, kdo jí jen ubližoval.
Adam Gazdík byl i na nevelkém prostoru coby malý tyran velmi přesvědčivý. Vzhledem
k tomu, že má talent již v podstatě v genech, není se co divit. 😊
Už vůbec by mě nenapadlo, že ve chvíli, kdy se ‚domovem‘ Jane stane
internátní škola, uvidíme na jevišti celé její osazenstvo, tedy dětský sbor.
Bylo to ale skvělé a děti dokonce nechyběly ani na děkovačce premiéry, a si
rovněž mohly vychutnat zasloužený potlesk.
Již zmíněnou tamní kamarádkou Jane, Helen Burnsovou, ovšem ztvárnila již
dospělá Petra Šimberová (o rok mladší než jsem já, jak jsem se dočetla na
internetu). Vlastně se tomu nedivím, protože tato úloha je herecky i
pěvecky dost náročná. Právě písnička, v níž Helen učí Jane, že by měla
odpouštět i těm, k nimž cítí nenávist, byla první, která mě tzv. ‚praštila do
ucha‘ jako jedna z nejnáročnějších a nejkrásnějších melodií tohoto díla.
Petřin výkon byl skvělý a můžu říct, že v kostýmu navíc působila dost
mladě. Já sama jsem si během představení nebyla jistá, kolik jí může být.
Neměla jsem tedy problém jí uvěřit, že by mohla být mladou dívenkou.
V Thornfield Hall se pak Jane zase setkává ještě s holčičkou jménem
Adele - v tomto případě už hovoříme opět o čistě dětské roli. Marie Juráčková
moc pěkně francouzsky ‚drnčela‘ a krásně skotačila a zlobila jako každé dítě
toužící po pozornosti. Až z toho pan Rochester v jedné chvíli už trochu ztrácel
nervy - a myslím, že všichni jsme ho v ten moment docela chápali 😊.
Daleko víc jsem ale »nenáviděla« dvě dospělé postavy, které si zřejmě
myslely, že jsou něco víc než obyčejná Jane. První byla její teta, paní
Reedová, i když nevím, jestli bych takovou ženu vůbec nazývala tetou - spíš to
byla pěkná saň! Monika Světnicová předvedla vskutku skvělý výkon, jelikož
zlost k paní Reedové mnou skutečně prostupovala dost intenzivně a doznívala málem
i na děkovačce 😂.
Druhou ‚nevděčnou‘ úlohu pak měla Sára Milfajtová coby roztomilá blondýnka
Blanche Ingramová. Tato postava, která je v podstatě částečně sokyní v lásce hlavní
hrdinky, má totiž nos pořádně nahoru. A stejně tak nahoru musela Sára posadit i
svůj krásný hlas, jelikož ze sebe vydala opravdu neuvěřitelně vysoké tóny. To
jsem samozřejmě obdivovala, ale kdykoliv Blanche místo zpěvu promluvila, byla
to ‚perla‘. Být na místě Jane, asi ji brzy uškrtím. Velmi jsem proto
obdivovala, že Jane byla schopná vůbec tomu mecheche v čele s Blanche
přihlížet. Srdce se nad ní usedalo, jak tam seděla jako ‚oukropeček‘
v rohu. V té chvíli jsem se s Jane na chvíli zcela ztotožnila… Ostatně,
kdo už někdy takhle někde v koutku neseděl a nepřipadal si jako páté kolo
u vozu? 😊
Naopak značně sympatická mi byla postava paní Fairfaxové, hospodyně v
Thornfield Hall, kterou ztvárnila Alena Antalová. Zatímco v knize pro
mě nebyla dostatečně zajímavá, abych si k ní vytvořila nějaký vztah, na jevišti
byla Alena Antalová vyloženě srdcem představení. A soudě podle potlesku, kterým
byla oceněna, jsem nebyla sama, kdo si něco takového myslel. Její první
písnička, v níž vítá Jane, mě moc bavila. Už pouhá melodie zněla přesně jako
dobromyslné štěbetání - jako kdyby drby a klevetění v této písni našly
svou hymnu 😊.
Menší, ale přesto náročnou a pro děj stěžejní roli, si zahrála Ivana
Vaňková. Tu jsem nedávno poznala teprve díky záznamu představení Skleněný pokoj, kde mě uchvátila. Byla
jsem proto moc ráda, že jsem ji měla možnost vidět i naživo. V tomto
představení sice příliš nemáme šanci poznat její pěvecký talent, předvedla zde
alespoň ten herecký. Dodala své postavě jedinečnou energii. Kdykoliv byla na
scéně, nemohla jsem z ní spustit oči.
Jelikož postav je zde ještě mnohem více, další jména z obsazení, co mě
zaujala, už vezmu trochu z rychlíku. Nový objev pro mě byl Ondřej Studénka v
roli St. Johna Riverse, ovšem budu se na něj těšit spíše v jiných rolích,
jelikož tato postava mě celkově moc nezajímá 😂. V menší dvojroli faráře
a pana Brocklehursta se představil Tomáš Sagher, kterého jsem dosud znala jen
po hlase z dabingu.
Výrazný pak byl opět Milan Němec, který mě nadchl již v Grand Hotelu. Zaujala mě i Lenka
Bartolšicová, pro mě známá coby Madame Van Hopper z Rebeccy. Zde ovšem hraje dámu, z níž jde docela strach -
především, když má rákosku v ruce.
A na závěr si nechávám ústřední dvojici - O Kristýně Daňhelové jsem dopředu
ani na chvíli nepochybovala, typově se na roli Jane podle mě opravdu hodí. Od
první chvíle, kdy stála na jevišti v tmavých šatech a se staženými hnědými
vlasy, to zkrátka byla jasná Jane Eyrová. A rozhodně to nebyla žádná nudná šedá
myška, jelikož ten plamínek v ní prostě stále byl. A spokojená jsem byla i
s jejím pěveckým výkonem. Překvapilo mě však, že její alternací je Dagmar
Křížová, kterou jsem zatím viděla jen coby Kit v Pretty Woman. Byla bych na ni ještě dost zvědavá…
O druhé návštěvě dost silně uvažuji i proto, že v roli Edwarda Rochestera
bych si moc přála vidět Lukáše Vlčka. Tak nějak tuším, že mi právě do téhle
úlohy bude sedět jako ulitý, a já se pak do pana Rochestera zamiluji stejně
snadno jako hlavní hrdinka.
Ovšem nemůžu říct nic špatného ani o výkonu Lukáše Janoty, kterého jsem
měla možnost vidět. Na první dojem byl jeho Rochester (ostatně stejně jako ten
knižní) poměrně chladný a jedovatý, ovšem nakonec jde především o ten pohled
druhý, kdy se ukáže, že je vlastně nesmírně zranitelný a tíží ho jeho minulost.
Ve jmění má sice nad Jane zprvu navrch, ale jinak je jejich partnerství
skutečně vyrovnané, jelikož právě ona je mu oporou, kterou on tak nutně v
životě potřebuje. A v této poloze byl tedy Lukáš opravdu perfektní. Rázem jsem
ho politovala.
Také bych chtěla vypíchnout moment, kdy je Rochester v jedné chvíli v
přestrojení. Tam jsem se pobaveně smála, ale na druhou stranu by mě zajímalo,
koho z diváků (třeba neznalých příběhu) vůbec napadlo, kdo se pod maskou
skrývá. Myslím, že odhalení se hodně povedlo. Ovšem nechápu, jak je možné, že
se i Jane vlastně nechala nachytat. Myslím si, že když si podali ruce, musela
mít alespoň podezření. Jelikož já ty blesky, co mezi nimi projížděly, cítila až
do čtvrté řady 😊.
Jane a Rochesterovi jsem fandila z celého srdce, což je v případě
tohoto příběhu žádoucí. Není tedy divu, že jsem skoro celou druhou půlku
představení sledovala s uslzenýma očima. Ať už tedy zasáhlo nějaké znamení
shůry, nebo spíše promluvilo samo srdce Jane, závěr představení byl zkrátka
krásný. Písnička, v níž nám hlavní hrdinové kladli na srdce, jak je
důležité mít „odvahu s láskou žít“, byla vyloženě pohlazením na duši. I
když je pravda, že mně ta odvaha zrovna často chybí. A co vám? 😊💖
Komentáře
Okomentovat