Muzikál Mefisto: Ďábelské téma s pohádkovým koncem
Přiznám se na rovinu: na muzikál Mefisto jsem se nedávno vydala s jediným cílem – připomenout si generálku, kterou jsem zhlédla před asi šesti lety, kdy mě až na několik malých pozitivních aspektů téměř vůbec neoslovila. Proto jsem již další návštěvu muzikálu neplánovala. Důvod mého rozhodnutí dát Mefistovi opět šanci byl teď zcela prozaický, a tím je chystaný muzikál Doktor Faust, jenž bude mít v září 2022 svoji premiéru (a už jsme o něm také informovali). Dva původní muzikály na stejné téma od dvou různých autorů uvedené v tak krátké době si žádají srovnání i na našem blogu.
Muzikál Mefisto mě zpočátku velice lákal, a to hlavně díky
faustovské tematice, která nikdy neomrzí, i když původní dílo J. W. Goetheho jsem
nečetla. Smlouva s ďáblem je však téma aktuální vždy a všude, jelikož pod
pojmem ďábel si můžeme představit nejen samotného vládce podsvětí, ale také
lidi kolem nás, v nichž ďábel dřímá dlouhá léta a ani o tom nevíme. Upsat se
ďáblu za cenu zaprodání své duše (či čehokoli vzácného, co vlastníme) v prospěch
dočasného blahobytu není až takový problém ani v současném světě. Smlouvou
s ďáblem může být klidně naše pracovní smlouva, kterou máme založenou v šanonu,
anebo i oddací list (berte toto přirovnání prosím s velkou nadsázkou). Pojem
„Mefistofeles“ je však díky faustovskému příběhu již běžně užívaným synonymem pro
ďábla-pokušitele.
Příběh doktora Jindřicha Fausta, jak jej známe z předlohy
od Goetheho či z nespočtu filmů, poukazuje na upsání se peklu za cenu navrácení
mládí. Stejná zápletka figuruje i v muzikálu Mefisto, kde hudbu napsal mladý
český nadějný skladatel Daniel Barták, texty Boris Pralovszký a o režii se
postaral Zdeněk Zelenka. A zde nastal první kámen úrazu při mé první návštěvě –
hudba mě totiž na první poslech vůbec neoslovila. Bez skrupulí přiznávám, že
můj hudební vkus není sice úplně vyhraněný pouze některým stylům, je však někdy
značně nevyzpytatelný, a tak nikdy dopředu neumím na sto procent odhadnout, zda
se mi nějaká konkrétní muzika bude líbit. Nebyla tam jediná písnička, kterou bych
si vychutnala, ale zase na druhou stranu jsou první řady v Divadle Hybernia
někdy jako stvořené pro dokonalé zabití hudebního zážitku – bývá tam občas dost špatný zvuk, což jsem již několikrát předtím zjistila z návštěv jiných
muzikálů. Při mé nedávné návštěvě Mefista to bylo z 20. řady již o hodně lepší a
ocenila jsem krásu melodií či některých aranží. Ale také ne všech. Co mi
opravdu rvalo uši, bylo u několika převážně sborových písní nadměrné a dost
hlasité použití dechového orchestru, a já takový ostrý zvuk trumpet opravdu
špatně snáším. Tudíž mi ty songy zněly jako vesnická dechovka. Naopak písně,
kde byly převážně elektrické kytary, mi nesmírně lahodily. Tvrdší rockový sound
se hodil jak k tématu, tak k hlasu Josefa Vojtka či dalších herců na
jevišti. U něžnějších pomalých skladeb dominovaly klávesy či akustické kytary,
a to byl pro mě teprve ten pravý hudební zážitek. Zachytila jsem také dobové
prvky (možná renesanční, možná gotické), což jen přidalo na pestrosti stylů. Takže
přiznávám, zpočátku jsem Mefistovi křivdila, když jsem veškerou muziku
odsoudila hned po prvním poslechu.
Při mé druhé návštěvě jsem si ale uvědomila další kameny úrazu, které jsem poprvé tolik nevnímala. Co se mi nesmírně líbilo, byl téměř dokonalý scénář. Říkám „téměř“ proto, že mě překvapil konec, který jsem ani trochu nečekala. Zápletka je vcelku jednoduchá: Hospodin s Luciferem vedou mezi sebou slovní souboj, při němž uzavřou sázku, že Lucifer dokáže svést člověka k upsání peklu, pokud by mohl mít ze života větší osobní prospěch. Ten si vybere starého profesora, doktora Fausta, který na prahu sedmi životních křížků na zádech zjišťuje, že toho moc nezažil a mládí vlastně promrhal. Pošle za ním svého vyslance Mefistofela, aby mu nabídl svou mladou podobu výměnou za příslib podepsání smlouvy, že dobrovolně odevzdá svou duši peklu. Faustovi se totiž líbí mladé děvče Markétka, je však pro ni už příliš starý. Mefisto tedy navštíví Fausta, přivádí ho pomocí kouzel do stavu šílenství a vymění si s ním podobu, aniž by se ho ptal. Na otázku, co za to chce, Mefisto odpovídá nejasně – jednou se vrátí a něco spolu smluví. Faust jako mladík tak dostává novou šanci, jen ji nepromrhat… Když se však Faust v mladém těle chová ne úplně podle Mefistových představ, a navíc podepsání smlouvy později odmítne, zkusí další lest – nabídne mu opojení mocí a bohatstvím. Faust si myslí, že o Markétku již přišel, a tak v domněnce, že už nemá co ztratit, smlouvu podepíše pod podmínkou, že svoji duši odevzdá peklu, až bude na vrcholu blaha. A zde přichází překvapivý závěr. Ten není ani trochu tragický či dokonce hororový jako z původního příběhu, ale naopak má spíš pohádkový charakter. Po představení jsem si zpětně uvědomila, že vlastně celý scénář byl plný vtipů a veselých výstupů a faustovská tematika byla pro muzikál jen pouhou inspirací. Také mě napadla myšlenka, že to vlastně nemělo logiku, v kontextu takto pojatého příběhu však byl i tento závěr zcela na místě. Což samozřejmě netvrdím, že je špatně, ale čekala jsem trochu jiný příběh…
Co se mi na scénáři líbilo nejvíc, byly proměny starého
Fausta s mladým Mefistem, když si oba své tělo několikrát „vyměnili“ a v následné
scéně vystupovali se svou druhou identitou. A tak jednou byl starý shrbený
Faust čiperným šedivým ďáblem a mladý prolhaný Mefisto zamilovaným užvaněným
mladíkem, a podruhé zase naopak. To pak vyvolávalo spoustu vtipných situací s okolím
– studenty, bankéřem Bosettim a jeho ženou, hospodskou Giulietou, komisařem
Dragonettim a dalšími. Dalším působivým prvkem byly postavy Hospodina a
Lucifera – dalo by se říct taneční, ale jejich pohyby bych tancem nenazvala. Spíš
to byly gestikulace celým tělem, když oba vládcové vedli mezi sebou dialog na předem
namluvený playback. Měli krásné kostýmy a ona gesta jim dodávala půvab, vystihovala
charakter i kopírovala vyslovená slova. Naproti jim se mi sborové choreografie
až tolik nelíbily, připadaly mi jen jako vyplnění velkého jeviště při písních,
kde se toho moc neděje a příběh spíš stagnuje.
Co mě ještě velmi zaujalo, byly projekce, zejména stínohra
ďáblovy siluety – vskutku zdařilá grafika. Výprava byla velkolepá a nákladná,
celková scéna s využitím dokonalých světel představovala předměstí
Florencie. Rovněž kostýmy vesničanů či představitelů vyšších vrstev byly v
duchu historické doby. Světla hodně pomáhala proměnám Mefista ve Fausta,
protože v červeném světle vypadaly obě postavy opravdu ďábelsky.
To nejlepší, co však mohlo muzikál Mefisto potkat, je Josef
Vojtek v hlavní roli Fausta. Měla jsem ho při obou mých návštěvách a jeho
herecký výkon se zkrátka musí zažít. Kulhající Faust se ve vteřině uměl
proměnit v zákeřného a úlisného „vlka v rouše beránčím“ a zjevit se i
tam, kde by ho nikdo nečekal. V roli Andreucia (Mefisto a mladá podoba
Fausta) jsem dvakrát viděla výborného Petra Ryšavého, který byl s Pepou Vojtkem
dokonale sehraný a oba se navzájem doplňovali v gestech, pohybech i hlasových
projevech. Jelikož jejich písně byly převážně v duchu popu a rocku, hodili
se k sobě i hlasově – zkrátka zněli jako mladá a stará podoba stejného
muže. Již jen díky těmto dvěma pánům se obě moje návštěvy vyplatily.
V roli Markétky jsem poprvé viděla herecky i pěvecky
zkušenou Ivanu Korolovou, podruhé Terezu Bílkovou, jejíž pěvecký výkon byl
slabší, ne však špatný. Pouze v duetech s Petrem Ryšavým trochu zaostávala
v dynamice, má však velmi pěknou barvu hlasu, tudíž to chce jen zkušenosti,
aby se vyrovnala své alternaci.
Další dokonalý výkon předvedl Jaromír Dulava v roli bankéře
Maria Bosettiho, zejména jeho opilecké scény byly nepřehlédnutelné a roztomilé.
A jelikož pan bankéř setrvával v lihovém opojení téměř neustále, byl vděčným
objektem pro diváky. Na jeho proplétání nohou při chůzi či mistrovské škobrtání
po schodech s ustáním rovnováhy se nedá zapomenout. Jeho ženu Laurécii,
která neměla daleko do cizí postele, hrála Dita Hořínková s neskutečným šarmem
a doslova si ji užívala.
Komisař Dragonetti byl také pojat jako vtipná role, což Tomáši
Traplovi není cizí, ale u této role mi ty vtípky někdy až vadily. Těžko říct,
které byly původní a které si pan Trapl přidal sám (hlavně narážka na covid asi
původní nebyla, a i když se při ní publikum srdečně rozesmálo, mně nepřišla ani vtipná, ani vhodná).
Dvojici studentů hráli Lukáš Randák (Spinelocio) a Štěpán Klouček (Fabio).
Tanečníkem v roli Hospodina byl Ondřej Martiš (hlas Viktor Preiss) a
Lucifera Michal Máša (hlas Daniel Barták).
Takže podtrženo a sečteno, jsem ráda, že jsem Mefistovi dala
druhou šanci. Možná svou roli sehrál čas, kdy odstup šesti let přinutí diváka
koukat na dílo jinýma očima, možná také místo sedadla kvůli zvuku a projekcím. Pokud
snesete randál v podobě burácejících trumpet, dílo vás nemůže zklamat. Kvalitní
scénář a dobrá režie jen pomáhá hercům podávat skvělé výkony. Akorát nečekejte příběh
v té podobě, jak jej interpretují klasikové. Buďte připraveni spíš na
odlehčenou verzi a nečekaný konec, kde dobro zvítězí nad zlem. Takže faustovská
pohádka – proč ne?
Teď se už jen těším na Doktora Fausta z pera Vojtěcha
Adamčíka v Divadle na Maninách. Je to malé divadlo, tudíž výprava bude jistě
nevelká, ale na tom nesejde. Zajímá mě příběh, jeho pojetí, a také odhalení
dalších charakterových črtů postav. Navíc se v Doktoru Faustovi objeví i tři
herci z Mefista – Tomáš Trapl, Dita Hořínková a Lukáš Randák – v zcela
jiných rolích. Mefistofeles tedy ožije v jiné podobě.
Komentáře
Okomentovat