Muzikál Slunce, seno, jahody: Představení, co má »koule«
„Už je to tady!”
Sama jsem tomu ještě nedávno nevěřila, ale návštěvu muzikálu Slunce, seno, jahody v Hudebním
divadle Karlín mám za sebou a odcházím naprosto nadšená a plná pozitivní
nálady. Hodně jsem se nasmála a myslím, že právě něco takhle šíleného jsem
zrovna nutně potřebovala vidět, aniž bych to tedy dopředu tušila.
Pravda je taková, že jsem se hrozně bála, jak takovýhle
projekt může dopadnout. Už když jsem poprvé slyšela o tom, že Ondřej Gregor
Brzobohatý se do Slunce, sena pustil,
ťukala jsem si na čelo a přemítala jsem, kdy jsem se proboha ocitla
v téhle alternativní verzi světa, kde jsou šílenosti tohoto typu možné.
Popravdě jsem čekala, že Slunce, seno,
jahody bude vlastně taková „dojná kráva“, na které si všichni namastí
kapsu, ale výsledek bude všelijaký.
Přece jenom už původní filmová trilogie Zdeňka Trošky je
dost ulítlá a praštěná (ale pozor, máme ji doma taky moc rádi, sledujeme ji
minimálně jednou do roka a umíme všechny hlášky zpaměti 😂), takže zkusit první
díl přenést na prkna, která znamenají svět, chtělo sakra velkou odvahu neboli
mít na takovou šílenost »koule«.
Bylo potřeba ponechat v díle většinu toho, co fungovalo v původní verzi, ale zároveň netlačit moc na pilu a nesnažit se vytvořit bezduchou kopii, protože to by zkrátka už dnes, bez původních herců, ani nešlo. Právě obsazení tak podle mého názoru bylo klíčové - šlo o to sehnat skvělé herce, s citem pro komedii a také s pořádnou dávkou energie a jistou ochotou nebrat se příliš vážně. Myslím ale, že se to povedlo na výbornou a navíc v muzikálu vystupují i někteří aktéři z filmu, jen už tedy v jiných rolích, protože čas zkrátka nelze zastavit. Pochvalně o muzikálu po jeho zhlédnutí mluvil i sám režisér Troška, který je známý tím, že když se mu něco nelíbí, nebojí se to dát najevo.
Pořád jsem ale váhala… S návštěvou mě dokonce předběhli
i další kamarádi, přičemž jejich reakce mi taky zrovna nepomohly – někdo byl
nadšený, někdo už méně. Hm, babo, raď! 😂 Ale přece jen jsem nakonec
„nevydržela“ a vyrazila. A jsem za to moc ráda!
Věřím, že většině z vás už příběh Slunce, sena představovat nemusím, ale stále mám ve svém okolí pár
jedinců, co filmovou trilogii buď neznají, nebo spíše znát nechtějí, takže jen
ve stručnosti – do jihočeské vesnice Hoštice přijíždí mladý student Šimon
Plánička, aby v místním kravíně mohl uskutečnit svůj experiment, který by
měl mít pozitivní vliv na dojivost. Jenže v Hošticích kvete mšenka drbům a po
vsi se záhy roznese, že je Šimon synem jistého papaláše. Ve strachu na něj
jézéďáci „nasadí“ místní Mata Hari - Blaženu, aby zjistila víc. Ostatně má ho
pod střechou, protože Šimon dočasně bydlí v jejich chalupě. Na Blaženu ale
žárlí její kluk Venca, po němž zase touží Miluna z hospody. A jako by takový
propletenec nestačil, v Hošticích narazíte na celou škálu různě potrhlých či
zvláštních postaviček.
Následuje tak řada zmatků a podivných situací, přičemž
muzikál se navíc nebojí některé z nich ještě trochu rozvíjet či vyšperkovat.
Nějaký ten vtípek tak třeba i přibyde a snad každý, alespoň u mě, padl na
úrodnou půdu. Pokud bylo potřeba něco vynechat, byly to spíše detaily,
například v muzikálové verzi se sice doslechneme o Zvoníčkovic mlýně, kde prý
straší, ale už se nesetkáme ani s podivným majitelem, ani se zájemci o koupi.
Líto vám to ale být nemusí, protože muzikál Slunce, seno, jahody slibuje takovou podívanou, kdy zkrátka uvidíte, nejen co jste ještě nikdy neviděli, ale co jste ani nikdy netušili, že je vůbec možné vidět 😁. Kde jinde by se vám poštěstilo sledovat, jak se barvičkami otrávení králíčci před vámi promění v sexy tanečnice a předvedou číslo jako z kabaretu? Nebo když se pak Šimon dočká úspěchu, dostaví se další moment jako z jiného vesmíru - hudební čísla jednotlivých krav, uzpůsobených podle toho, jakou mají rádi muziku– už jste někde viděli rappující krávu, nebo operní divu s kravskou hlavou? To je prostě natolik absurdní, že to vlastně funguje a baví 😂. Nebo jak by řekla filmová Škopková - „To budete koukat!“
A rozhodně budete i poslouchat, protože také hudebně je
podle mého názoru o co stát. Je pravda, že jsem v muzikálu hodně cítila rukopis
autora (hudby, libreta i textů) Ondřeje Gregora Brzobohatého, u něhož mám pořád
ten stejný problém - má na poslech krásnou hudbu, ale ta bohužel rychle vyšumí z
mé hlavy a já si nedokážu ty melodie zapamatovat. To mě nejvíc mrzelo u Legendy jménem Holmes, ale u Slunce, sena tak trochu doufám, že ještě
není vše „ztraceno“ a při opakovaném poslechu by se mi některé písničky přece
jen mohly postupně provrtat až do srdce. Nejvíc jsem si zatím oblíbila písně
Šimona Pláničky a také Poslední valčík,
kdy na taneční zábavě dojde ke konfrontaci Venci a Šimona.
Celá ta scéna je ostatně geniální, včetně toho, když se
Hoštice na malou chvíli promění na corridu :D. Jsem ráda, že ústřední píseň či
melodie z filmu se do muzikálu také propracovala, ale nepůsobila tam v
porovnání se zbytkem hudby jako pěst na oko a zároveň to na ní ani celé
nestálo. Za povedené považuji i drobné
hudební narážky na jiné známé melodie. Co se týče textů, byly nápadité,
dotvářely a doplňovaly známý příběh velmi dobře a často byly samy o sobě něčím
vtipné, což je krása.
Další podobnost tohoto díla s »Holmesem« vidím i v
tom, že se obě díla hrají v Hudebním divadle Karlín a troufám si říct, že kdyby
se uváděla jinde, vůbec by nedopadla tak dobře. Oba tyto muzikály totiž hodně
stojí i na vizuální stránce - na rychlých přeměnách kostýmů i scény, přičemž na
tohle má zkrátka nejlepší prostředky a možnosti právě Karlín. Těžko by nám na
jiné pražské muzikálové scéně postavili celý vlak, JZD i celou chalupu i
s dvorkem. Scéna Petra Hlouška působí skutečně vesnicky a přitom
nekopíruje filmové reálie, je originální a zároveň skvěle funkční. Vše je
skvěle propracované a přeměny scén jsou velmi rychlé, neruší a zároveň někdy
dotvářejí i dané číslo, například ve scéně, kdy Škopková a vedení družstva
přemlouvají Blaženu, aby pro ně vyzvídala. Ona před nimi utíká a prostředí se
postupně mění.
Stejně tak mohu chválit i v případě kostýmů Romana Šolce,
které jsou, jak už u něj bývá zvykem, zkrátka skvělé. Ctí originál, ale nebojí
se něco pozměnit a doladit, takže jsou jistě přece jenom trochu modernější.
Jenom jedna věc mi nejde do hlavy, i když riskuju, že budu zní jako hnidopich -
Proč má Škopková tak pěkné béžové střevíce
na podpatku? V tom by se jí ve slepičincích po dvoře asi nechodilo dobře a
takových botek by byla i škoda.
Co se týče obsazení, v případě Slunce, sena jsem dopředu věděla jen jedno – nutně potřebuji
v roli Šimona vidět Romana Tomeše. Jelikož jak už asi víte, patří mezi mé
oblíbence, říkala jsem si, že v případě, že by se mi muzikál nelíbil
(čehož jsem se obávala), aspoň v divadle nebudu zbytečně, okouknu a
poslechnu Romana a trochu si dobiju energii, což už jsem navíc poslední dobou
potřebovala jako sůl.
Lovila jsem tedy v jeho termínech nějaké to datum, kdy
bych návštěvu zvládla. Nakonec jsem lístek koupila asi dva dny dopředu, do
divadla jsem mířila rovnou z práce, přičemž jsem se ještě bleskově stihla
najíst (naštěstí jsou vedle v restauraci Theatro na takové hladovce jako
já připraveni 😃), odložit si batoh s notebookem do šatny. Zapadla jsem do
hlediště v domnění, že už to určitě musí každou chvíli začít, aniž bych si
koupila program nebo se stihla podívat na ferman. Byla jsem jako na jehlách,
kdo tedy bude hrát a zda se mi splní mé přání. Splnilo – vzápětí dobíhal vlak
ten správný Šimon Plánička, a jak jsem i doufala, povedlo se Romanovi udělat
z této původně spíše nemastné a neslané postavy beznadějného snílka a také
velkého sympaťáka a kluka do nepohody. Navíc jako vždy předvedl perfektní
pěvecký výkon a úžasné výšky, které se dají jen obdivovat. Bravo 😊.
A co víc? Splnila se mi i další přání v obsazení,
v něž jsem si snad netroufala ani nahlas doufat. Co jméno na fermanu, to
další radost a splněné přání. V hodnocení začnu druhým „kohoutem“ na
hoštickém smetišti, kterým byl Venca alias Filip Hořejš. Dopředu jsem věděla,
že se na tuto úlohu bezvadně hodí. Nezklamal, naopak na mě jako obvykle působil
velmi sympaticky a dokázal mě rozesmát a bavit.
Chemie mezi ním a Blaženou v podání Ivany Korolové taky
fungovala skvěle. Hned od začátku se mi líbila jejich interakce, připomínající
hru kočky s myší. A ač Ivanu vnímám většinou spíše jako roztomilého
diblíka, zde naprosto přesně vystihla pubertální manýry Blaženy, která
v sobě snoubí vyzývavost s naivitou. Slovo „škoda“, když má pocit, že
se jí Šimon dost nevěnuje, například vyslovila geniálně – bylo v něm všechno.
Zároveň jsem jí fandila a nelezla mi na nervy jako občas její filmová předloha.
Zajímavé je, že teprve v divadle mi došlo, že minimálně
první díl filmové trilogie Slunce, seno
se vlastně točí především kolem této mladé trojice a že by se tedy daly
považovat za hlavní postavy. Ještě nedávno bych vám přitom s jistotou
řekla, že hlavní je tu přece stará Škopková. Pravděpodobně díky nezapomenutelné
Heleně Růžičkové, která se Škopkovou vyloženě srostla. Už při přípravách
muzikálové verze tedy bylo naprosto jasné, že to bude mít jakákoliv další
představitelka této role pořádně těžké.
Navíc jsem zaznamenala, že mnoho lidí se nejprve podivovalo
nad dámami, které byly do úlohy Škopkové obsazeny. A je fakt, že Iva Pazderková
a Adéla Gondíková jsou postavou v podstatě gazely, takže představit si to
dopředu, nebylo zrovna snadné. Možná mě, coby osobu prostorově výraznější, také
chvíli trochu mrzelo, že už i Škopková dostane „light verzi“, jelikož pak nám
už těch robustnějších hrdinek moc nezbyde. Ale co měli v Karlíně jiného
dělat, když já jsem jim na konkurz nepřišla, že? 😂 Tak holt museli obsadit útlejší
herečky a trochu je „dovycpat“. Jenže jen v některých partiích, což
chvílemi a v některých určitých kostýmech nevypadalo příliš přirozeně,
spíše jako kdyby se tam vrznul polštář a fertig! 😊
Vycpávky jsou ale asi to jediné, co můžu u Marie Škopkové
v tomto případě kritizovat. Já totiž viděla skvělou Ivu Pazderkovou, která
byla naprosto přesná. S ničím se nemazala (leda s ho.... tedy,
s exkrementem), dokázala rozesmát a dokonce i dojmout. Škopková zde totiž
ukazuje i leccos ze svého nitra. Je se svým životem nespokojená, má sny a
touhy, ale dává je stranou, aby se postarala o svou rodinu. Iva Pazderková to
zahrála naprosto přesvědčivě a naprosto jsem jí věřila, že by se rozdala a že i
pro Blaženu chce lepší život a lepšího ženicha právě proto, že ona takové možnosti
neměla. Sólo Škopkové tak pro mě patřilo k nejlepším momentům
v představení.
Scénář už tolik příležitostí nerozdal postavě starého
Škopka, ale Pavel Kikinčuk ho ztvárnil velmi věrně původní předloze a působil
humorně, dokonce i díky přidaným vtípkům, ve chvílích, kdy by vlastně ani na
scéně být nemusel. Ostatně, když se mění scéna, dávejte pečlivý pozor, leckdy
narazíte na nějaký skrytý vtípek, například na resuscitaci tragicky zesnulého
králíčka, otráveného barvičkami.
Jak si asi z filmu pamatujete, na svědomí má tuto
„vraždu“ malý Jirka, zde si ho zahrál Tobiáš Freja. Jméno mi už na fermanu bylo
povědomé, jelikož v Plzni tohoto malého talenta objevili
v představení Fun Home. Ve Slunce, senu se asi také může dostatečně
vyřádit. Zpočátku mi připadal na roli Jirky, kterého máme ve filmu spíše
tendenci litovat, příliš drzý, ale posléze se tento pocit rozplynul. Postupně
si mě získal a na konci jsem s ním div nebrečela, když se loučil se
Šimonem a tušil, že s odjezdem kamaráda mu končí i léto. Vtipné bylo právě
i hudební číslo, v němž nám přiznává, že by se rád už nadobro zbavil všech
králíků, jen aby je už nemusel jíst.
Zdatnou parťačkou mu zde byla „bláznivá babička“
v podání Hany Seidlové. O ní jsem samozřejmě věděla, že je skvělou
herečkou, ale i tak mi vyrazila dech, jak se dokázala pomocí citoslovcí a zvuků
přiblížit filmové babičce. Dokázala ji i perfektně obohatit, například ve scéně
s výpadkem proudu, případně právě v již zmíněném Jirkově čísle
s králíčky. Obdivuji, že paní Seidlová vůbec do takovéto role šla, a
myslím, že výsledek stojí za to.
Rovněž jsem byla nadšená z Felicity Victorie Prokešové
v roli Miluny. Bylo jasné, že typově se hodí skvěle, ovšem stačil první
krátký výstup a bylo jasno – Felicita se pro tuto roli zkrátka narodila. Ty
svůdné pohyby při úklidu před hospodou nám jen naznačily, co ještě bude
následovat za jízdu. Její snahy svést Vencu byly neuvěřitelné a mohu jen
naznačit, že daleko odvážnější než v samotném filmu. Možná že by Venca
Konopníkovic měl raději zajít na policii, nebo tedy VB, a ohlásit tam sexuální obtěžování
z její strany. 😊 I když všichni pánové v sále mu asi jen tiše
záviděli. Pobavilo mě i její omdlévání v samotném závěru, respektive to
spíš vypadalo jako promyšlený útok na další „oběť“, která už ale neprotestovala 😃.
Naprosto přesná byla také Kristýna Daňhelová coby Evík,
která to přitom v mých očích měla velmi těžké, protože Jaroslava
Kretschmerová byla prostě coby filmová Evička nezmar a živel a měla víc
příležitostí to ukázat. Představení ale na Evíka nezapomnělo zcela a díky
vtipně podané schopnosti roznášení drbů po vesnici a na závěr i
nezapomenutelnému vítání chlebem a solí si ji jistě také zapamatujete.
Měla jsem to štěstí, že jsem natrefila právě i na paní
Kretschmerovou, která si v muzikálové verzi Slunce, sena střihla Kelišovou. Její „já už bych se na to nejradši vyprdla“ bylo moc roztomilé a asi
nejvíc mě rozbilo, když tato »divizna načihovala« na Milunu a Vencu. Od
vzezření až po ten komentář, to byla prostě dokonalá prča. I když nevím, zda by
se mnou souhlasil pan farář, kterého si zahrál skvělý Denny Ratajský. Byl to
trochu jiný Otík, než jakého známe, ale bavil tedy od první chvíle. Vše pak
vyvrcholilo jeho stepařským sólem. Wow, paráda! 😊
Koho bych ještě vyzdvihla, je Pavla Břínková coby paní
učitelka. Její etudy v okně během pozpěvování známého Pa pa pá, pá pá pá, pa pa pa pa pá... byly parádní a jakmile se
obyvatelé Hoštic seběhli hasit domnělý požár, tušila jsem, že přijde její
hvězdná chvíle a že její podání písně Měsíčku
na nebi hlubokém mě nadchne. A bylo tomu tak.
Kdo nevyčníval, tedy dalo by se říct neurazil ani nenadchl,
byli Jana Žlebková coby Cecilka, Richard Genzer v roli předsedy družstva a
možná ještě částečně Martin Holec, který ztvárnil živočicháře Béďu - ten převzal i
repliky tajemníka, kterého ve filmové trilogii hrál Pavel Vondruška. Kromě
ženských zde proto Béďu zajímá i úspěch družstva a hlavně... titul, titul, titul 😃. Martin Holec,
další posila z plzeňského DJKT, krásně pátral po tom, proč mu jméno
Plánička připadá povědomé. U předsedy mě pak pobavilo, že do role zakomponovali
i drobnou narážku na dřívější taneční kariéru Richarda Genzera. Skoro by mě
zajímalo, zda to měl Ondřej G. Brzobohatý v plánu už od začátku, nebo to
vyplynulo až během příprav.
Každopádně bych řekla, že asi každý si v bohatém obsazení
najde nějaké ty své favority. Já jsem ráda, že jsem vychytala přesně takové,
jaké jsem si vysnila. A nejen kvůli tomu můžu říct, že jsem si Slunce, seno, jahody neuvěřitelně
užila. Rozhodně jsem se ani minutu nenudila - pořád bylo co poslouchat, na co
se dívat, pořád se něco dělo. Děj se posouval, legrace byla, všichni diváci se
smáli a tleskali. Myslím, že pan autor může být spokojený. Protože si pořád
myslím, že tenhle počin mohl dopadnout všelijak a chtělo to pořádnou odvahu si
za tím jít. Ale mohu sama za sebe říct, že to byl sukces! 😊A teď už jen: „Držte huby, pani učitelka zpívá!”
Komentáře
Okomentovat