Muzikál Jozef a jeho zázračný farebný plášť: Africké putovanie s medzizastávkou v Nitre
Zdroj fotografie: Divadlo Andreja Bagara v Nitre
Nitrianske Divadlo Andreja Bagara je domovom jedného z najaktuálnejších uvedení tohto muzikálu (2021), ktorý mal premiéru v roku 1968. Odvtedy sa teší celosvetovej obľube a bol niekoľkokrát naštudovaný na londýnskom West Ende, Broadwayi či rôznych turné. A niet divu – hoci to nie je druh muzikálu, na ktoré sa zvyčajne zameriavam, musím priznať, že energia zohratého nitrianskeho súboru bola naozaj nákazlivá 😊.
Toto naštudovanie bolo mojim
prvým stretnutím s týmto príbehom, ak nerátam film z roku 1999,
ktorým sme pred dvoma rokmi spoločne s niekoľkými ďalšími Statočnými
zaháňali divadelný absťák. Rozpráva príbeh inšpirovaný knihou Genesis o Jozefovi,
ktorý pochádza z dvanástich bratov a je otcovým najobľúbenejším synom.
Ten ho zahŕňa pozornosťou, čím si u súrodencov vyslúži nevraživosť a závisť,
čo vyústi až k tomu, že ho bratia unesú, hodia do studne a tvrdia, že ho
zabilo krvilačné kozľa. Od tej chvíle je Jozefov život plný útrap, no vďaka
svojej výnimočnej schopnosti vykladať sny si získa významné miesto v sídle faraóna.
Ide o muzikál venovaný mladým
divákom, preto aj divák nahliada na príbeh očami detí sediacich na okrajoch
scény. Príbeh rozpráva Narátorka, ktorá je akoby „vedúcou fakultatívneho zájazdu“.
Nemôžem si pomôcť, ale toto slovné spojenie mi napadlo pri vybavení si
obrovského autobusu v takmer životnej veľkosti, ktorý hneď na začiatku
vychádza na scénu, akoby prišiel rovno z náučno-zábavného seriálu Zázračný školský autobus. 😊 Celá scéna
Pavla Andraška hrá všetkými farbami, nie je však „preplácaná“ ani
prekombinovaná, ale podčiarkuje energickosť muzikálu a každý element má
svoj význam a funkciu. Výborne ju dopĺňajú aj pestré kostýmy Ľudmily
Várossovej, v ktorých môžeme vidieť symboliku – rodičia na začiatku
privádzajú deti na výlet a sú oblečení v sivých odtieňoch, ktoré odrážajú
ich uponáhľaný život, z ktorého sa vytratili farby, kým biele oblečenie detí symbolizuje akoby „nepopísaný list papiera“, ktorým každé dieťa je. Samozrejme,
nedá sa nespomenúť Jozefov plášť, ktorý ma upútal tým, že na rozdiel od iných
produkcií, kde bol zväčša zošitý z rôznofarebných látok, získal tento
svoju výnimočnú pestrosť batikou, čo vyzeralo veľmi dobre. Jediné, čo by som
možno prehodnotila, boli Jozefove slnečné okuliare v jednej zo scén, kde
akurát schádzal z pódia do zatemneného hľadiska a človek mal chuť tam
dobehnúť s baterkou a svietiť na cestu 😃.
Hoci sa v muzikáli objavuje
niekoľko ťažších tém, v réžii Petra Oravca je táto energetická nálož plná
vtipných momentov. Napríklad hneď v scéne One More Angel In Heaven (Na nebi pribudol anjel), kde
Jozefovi bratia po odchode otca zo scény začnú tancovať a oslavovať, kým
jeden z nich neupozorní, že sa otec vracia („FOTEEER!!!!) a promptne začnú
Jozefa opäť oplakávať. Ostatné úplne prezradiť nemôžem, lebo nechcem dávať
spoilery 😉.
Čo ma však na tejto inscenácii
oslovilo najviac, je fakt, že hoci ide o primárne činoherné divadlo,
muzikál sprevádzal živý orchester. Narazila som však na podobný problém, ako
spomenula vo svojej recenzii Džejňulka, a síce že buď kvôli tichšiemu portu alebo príliš hlasnej hudbe
som mala dosť výrazné ťažkosti rozumieť faraónovi, a tiež som rovnako ako
Jozef potrebovala ešte raz zopakovať, no výsledok bol rovnaký. V konečnom výsledku
som vyrozumela len toľko, že sa mu snívalo niečo o kravách 😊. Chvíľami
som mala pocit, že je na tom Jozef rovnako, no nakoniec všetkých zachránila
Narátorka, ktorá sen ešte dodatočne pretlmočila.
Akí však boli hlavní predstavitelia,
ktorí sa v muzikáli predstavili? Ako Jozefa som mala možnosť vidieť
mladého herca Martina Klinčúcha,
ktorého som zhodou okolnosti videla v pásme o tomto muzikáli už na
koncerte na počesť muzikálovej legendy Jozefa Bednárika. Už vtedy som si
hovorila, že by som ho v tejto roli veľmi rada videla, a naozaj sa
bolo na čo tešiť. Prerod z veselého, naivného a spočiatku trochu
strateného chlapca na zlomeného mladého muža, ktorý má v istom momente
pocit, že sa mu celý svet otočil chrbtom, až po sebavedomého „šéfa“, ktorý si
získal vďaka svojim schopnostiam sympatie faraóna a stal sa jeho pravou
rukou, zvládol naozaj presvedčivo. A čo sa týka spevu, dokázala by som to
popísať len jedným slovom, a síce „powerhouse“. S hudbou A. L. Webbera
si poradil s úplnou ľahkosťou a po zážitku z koncertu som sa
obzvlášť tešila na jeho sólo Close Every
Door (Dajte ma do cely), ktorým, verím, že nielen u mňa, vyvolal
zimomriavky.
Ako Narátorka sa predstavila Andrea Sabová, ktorú som už v Divadle
Andreja Bagara videla v niekoľkých činohrách a úprimne, keď som sa
dozvedela, že sa tu bude uvádzať tento muzikál, tak sa mi na túto postavu
vybavila práve ona. Som rada, že som sa nemýlila. Je sympatická, milá,
usmievavá a jej hlas sa mi do role rozprávačky príbehu a učiteľky malých
poslucháčov dokonale hodí. A ako bonus dokáže s humorom podpichnúť
či nasmerovať Jozefa, keď to potrebuje,
Poslednou výraznou postavou,
ktorá sa mi vryla do pamäti, je faraón, ktorý sa inšpiroval Elvisom Presleym
(alebo že by sa Elvis Presley inšpiroval ním?) v podaní Juraja Ďuriša. Napriek už zmienenému
problému so zvukom je to riadny showman, ktorý vie, ako na seba strhnúť
pozornosť a postarať sa o to, aby ste z neho nespustili oči, a to
nielen vďaka tomu, že sa na ňom maskéri poriadne vybláznili 😊.
Je vidieť, že všetci na scéne sú
dobre zohratý tím, reagujú na seba, a ak máte šťastie, zachytíte tu a tam
pár slov či vtipov, ktoré pravdepodobne v scenári neboli, no práve to robí
živé divadlo výnimočným. Ak teda ste zo Slovenska alebo sem budete mať cestu, a predstavenie
práve bude na programe, určite odporúčam jeho návštevu.
Komentáře
Okomentovat