Muzikál Cinderella: Trochu jiná Popelka
Chudá holka ztratí střevíček, princ ji podle něj najde a
koná se svatba. Ano, Popelka. Klasická pohádka, jejíž příběh byl řečen už
tolikrát, že ho pomalu známe nazpaměť. Kdybychom měli vzít v potaz veškeré
její adaptace, ať již kreslené, nebo hrané, snad bychom se ani nedopočítali.
Zvlášť, když se tam dají zahrnout i jiná díla, která se Popelkou sice
inspirují, ale oblékají ji do daleko modernějšího kabátu. Ostatně i já jsem
kdysi psala (a nevydala, nečekaně! 😂) příběh o jedné takové „Popelce“, která
teprve po svatbě zjistila, že vzít si bohatého chlápka nemusí být vždycky
zrovna pohádka.
Příběh Popelky, nebo chcete-li Cinderelly, jak je známá
v anglicky mluvících zemích, si nejnověji vypůjčil Andrew Lloyd Webber.
Jak už asi víte, miluji Jesus Christ
Superstar, Fantoma opery, dokonce i Love
Never Dies. Postupně se mi pod kůži dostávají i Evita a Josef a jeho úžasný
pestrobarevný plášť. Na druhou stranu jsem se nikdy netajila tím, že Cats není muzikál pro mě. Tak kde se
v pomyslném žebříčku umístila nová Cinderella?
Řekněme to tak, že někde uprostřed. Jak už jsem asi naznačovala, z trojice
představení, které jsem v Londýně zhlédla, mě Cinderella zasáhla asi nejméně, i když měla tu nevýhodu, že jsem,
na rozdíl od Frozen a Back to the Future, absolutně nevěděla,
do čeho jdu. Jasně že jsem tušila, že tam půjde o nějakou tu kladnou hrdinku
s krásným střevíčkem, navíc nám naštěstí George dal ještě před divadlem
rychlou „nalejvárnu“ o ději této konkrétní verze, protože tedy od té klasické
přece jen ušla dost velký kus cesty. Písničky jsem si ale dopředu nevyhledávala
a byla jsem vnitřně připravená tak nějak na všechno. Čekala jsem, že to bude
přehnaně moderní a ulítlé dílo, což se nakonec naplnilo jen částečně.
Co se týče hudby, nemůžu pak říct nic špatného – naopak,
nepřestává mě fascinovat, kde se to všechno bere v jediném člověku. Tolik
muzikálů a každý jiný. Zde mě oslovila především hravost jednotlivých písní a
jakási kombinace vícero různých stylů – od něžného pohádkového cinkání přes
rozverné melodie humorných scén až k pořádně rozjetým peckám v čele
se skladbou Bad Cinderella, kterou
považuji za nejsilnější z celého díla. Ostatně také se nám ta melodie
okamžitě usídlila v hlavě a celý Londýn jsme si ji zpívali, broukali,
pouštěli na Spotify,… Bohužel už mi stačí jen slyšet nebo říct slovo Cinderella
a tenhle kolovrátek se mi v hlavě zase rozjíždí 😁. Jak ostatně trefně rýmoval
princ Sebastian: „Bad Cinderella… Who
everyone avoids, like salmonella.“ Česky řekněme, že bychom se jí zkrátka
měli vyhnout, stejně jako salmonele. 😂
Některé melodie v tomto muzikálu mi částečně
připomínají Love Never Dies a
především když slyším Beauty Has a Price,
naběhne mi automaticky i krásně dramatická skladba Devil Take the Hindmost právě ze zmíněného díla. A chvílemi slyším
zase malinko Jesuse. A možná právě ta
menší podoba mě nakonec odrazuje – protože mi to trochu v hlavě rozehrává
takové to… co kdyby. Ač nemůžu říct, že by se mi Cinderella
nelíbila, nebo byla špatná, tak bych si prostě asi daleko víc užila, kdybych
byla třeba na Love Never Dies.
Možná si nakonec k Popelce najdu cestu, jenom to zkrátka nebyla „láska na první poslech“. Ostatně jak nás učí romantické příběhy, kromě chemie je důležité i načasování (ano, parafrázuju seriál HIMYM 😂). Se Cinderellou jsme se v Gillian Lynne Theatre seznámili hned můj první večer v Londýně, byla jsem natěšená, nedočkavá, zároveň už ale taky pěkně utahaná. První polovinu jsem doslova zápasila s vlastním tělem – nejdřív, abych neusnula. Sedět vedle mě tedy asi nebyla žádná pohádka, protože jsem se pořád vrtěla. A pak ještě přišla křeč do nohy a já jsem vystřelila nahoru ze sedačky, jako bych se snad chystala znechuceně odejít 😃. Jenže nebylo tomu tak. Každopádně následující pauzu jsem využila k procházce po divadle, k osvěžení… šla jsem si přepudrovat nos, jak se říká. 😉A jak jsem tak koukala na dveře kabinky na toaletě, došlo mi to. Jsem v Londýně, jsem v divadle, jsem strašně šťastná, že to nakonec fakticky vyšlo!
Ano, divné místo na takovéhle
prozření (total epiphany!), ale
konečně mě to definitivně probralo a nakoplo a já byla schopná si druhou
polovinu představení vychutnat mnohonásobně víc. A je pravda, že mě víc bavila,
a to především díky skvělým efektům v čele s královským bálem, kdy se
jeviště dalo do pohybu a spolu s pár předními řadami se otočilo tak, že i
my jsme, ač jsme seděli trochu bokem, rázem měli všechno dění jako na talíři. „No, výborně, takhle už zůstaňte,“
vtipkovala jsem nadšeně a vychutnávala si, jak na nás tanečníci z company
pokyvují a mávají, jako bychom byli také hosté na plese, stejně jako oni.
Na moment jsme se tak ocitli přímo v pohádce a už jenom
kvůli tomu podle mě mělo cenu tohle představení vidět. Myslím si, že na to
dlouho nezapomenu. Většinou nerada říkám něco jako: „Tohle by v Praze prostě nezvládli,“ nebo „U nás by tohle představení zkazili.“ Myslím si, že máme i v Česku
skvělá muzikálová divadla a dokážeme udělat skvělou show (znáte to pořekadlo
s malým kašpárkem 😊), ale v případě Popelky musím skutečně uznat, že kdyby se hrála u nás, nebude to úplně
„ono“. Právě proto, že si neumím představit žádnou naši scénu, kde by se
podařilo tímto majestátním a úchvatným způsobem scénu s plesem
zrealizovat. A bez tohoto efektu by pro mě požitek z představení byl
zhruba poloviční.
Samozřejmě bylo víc věcí, které se mi na Popelce líbily. Když ještě zůstanu u té vizuální stránky, musím
pochválit celkovou scénu, která opravdu působila pohádkově a dokázala se rychle
a nenápadně měnit podle potřeby. Zaujalo mě i zvláštně zvlněné pozadí jeviště,
u něhož jsem měla pocit, že se dívám na nějaké obří pokřivené varhany. Vážně
nemám co vytknout. Naopak jsem hrdá, že scénu vytvořila Češka (alespoň původem)
Gabriela Tylesova.
Též mohu vychválit její skvělé kostýmy. Nejúžasnější modely
měla asi samotná královna, to byla skutečně radost pohledět. Zaujal mě i kostým
samotné Cinderelly, který mi zároveň hodně připomínal tu potrhanou zástěrku,
kterou měla Popelka v animované pohádce od Walta Disneyho z roku 1950
(a jak ji mám asi nejvíc zafixovanou), ale na druhou stranu působil velmi
moderně a dokázal mě přesvědčit o tom, že Cinderella je současná mladá holka,
skoro bych řekla i puberťačka, která může žít kdekoliv na světě a ne jen v
pohádkové zemi. Moc to slušelo i princi Sebastianovi a samozřejmě se podařily i
kostýmy z plesu.
Pokud ovšem čekáte, že se jako obvykle promění na bále i
Popelka – z chudinky v krásku, tak budete možná trochu zklamáni. Její
kouzelná proměna, nebo jak je zde naznačováno, plastická operace, podle mě
dopadne dost hrozně. Ten nový look jí vůbec nesedl. Působila proto spíš jako
maškara než krásná princezna a rozhodně jí to mnohem víc sluší během celého
zbytku představení. Asi to byl záměr, co nám měl dát najevo, že když je člověk
sám sebou, sluší mu to nejvíc. Jenže i tak mi to zkrátka bylo trochu líto.
Asi nejvíc mi na ní vadila paruka, kterou na plese měla.
Byla samozřejmě za blondýnku, ale po celý zbytek představení byla za brunetu,
což jí sedlo daleko lépe. A o to větší bylo pak mé překvapení, když jsem
zjistila, že představitelka hlavní role Carrie Hope Fletcher vlastně není
„černá ani blondýna“, nýbrž ve skutečnosti spíš rusovláska. Měli jsme tu
možnost si k ní dojít po představení pro podpis (a já dokonce i něco
řekla, heč 😊) a stál před námi zdánlivě úplně jiný člověk. Ta tam byla
Popelka. Tudíž i paruky musím tímto pochválit, jelikož působily neuvěřitelně
přirozeně, a tak by mě opravdu nenapadlo, že se nejedná o skutečné vlasy.
Skvělá práce 😊.
Slabší to už bylo s příběhem muzikálu. Našly se
detaily, které se mi moc líbily, ale naopak i věci, které mi tam úplně
neseděly. Připadalo mi, jako by se autoři snažili docela pěknou pohádku natolik
zmodernizovat a obohatit novými myšlenkami a nápady, že ji vlastně ve výsledku
trochu ochudili. Abych nemluvila příliš obecně, pojďme si děj malinko
zrekapitulovat, aniž bych vám snad zkazila případný zážitek, kdyby se někdy
tato Cinderella vrátila na prkna, která znamenají svět, a vy byste ji
chtěli navštívit.
Ocitáme se v malebném městečku Belleville, kde je vše
na první pohled jako malované. Iluze dokonalosti se ovšem záhy rozbíjí a
poznáváme, že zde vládnou předsudky. Kdo nejde jako ovce s davem a liší
se, ten si nezaslouží nic než výsměch a urážky. A hádejte, kdo je zrovna jako
na potvoru originál jak se patří? Samozřejmě Popelka, tedy jak ona sama říká: „Bad Cinderella“. Bad znamená zlá nebo
špatná, ale ona není ani jedno, je zkrátka svá. Není ani žádná chudinka sedící
v koutě, jak by se mohlo zdát. Naopak je to rebelka a neumí držet pusu na
uzdě, což je mi sympatické. Jen škoda že jediné, o čem na rovinu mluvit
nedokáže, jsou její city. (Asi holt málo sebevědomí, v čemž ji chápu 😊.)
A její kamarád, princ Sebastian, to má vlastně stejně. Znají
se roky a mají se rádi, ale sami si nedokážou přiznat, že je mezi nimi možná
něco víc než jen přátelství. A přitom už prince jeho matka královna nutí do
svatby. Uspořádá ples, na němž si má Sebastian vybrat nevěstu. On pozve
Cinderellu, ona se změní, aby tam lépe zapadla, jenže setkání na plese dopadne
vskutku katastrofálně. A princ se má brzy oženit s jinou dívkou, navíc
s Popelčinou nevlastní sestrou. No, chvíli to vypadá na pořádnou depku,
ovšem přece jen je to pohádka, čemuž konec příběhu víc než odpovídá. Jistá
veselka se tak na závěr skutečně odehraje, i když byste asi nevěřili, o jaké
novomanžele se jedná 😂.
V ději se objevují nové motivy a myšlenky, bohužel mi
leckdy připadaly nedotažené. Například se v pohádce objeví i postava,
která se přihlásí k homosexuální orientaci. Jsme tak svědky jeho coming outu,
ale co je zajímavé, jeho okolí s tím absolutně nemá problém.
V podstatě celé město, které se doposud jevilo úzkoprsé a řekněme si to
upřímně, trochu přitroublé, přijme tuto postavu a její odlišnost bez mrknutí
oka. Ani rodina se nad tím nepozastaví, zkrátka to bylo oznámeno, všichni to
vezmou jako fakt a jedeme dál – můžeme pařit. 😂 Takový dojem jsem alespoň měla
já. Přitom si myslím, že když už nám chce moderní podoba pohádky o Popelce
sdělit, že je normální a v pořádku být homosexuál (což samozřejmě je 😉),
tak by to mohla udělat trochu inteligentněji a upřímněji. Bylo by přece podle
mě daleko zajímavější, kdyby kvůli tomu vyvstal nějaký menší konflikt. Někdo by
tu novinku nejprve špatně snášel a postupně by to akceptoval – a to by byl
přece správný happy end. Proboha, vždyť by stačilo, aby máti omdlela, než tu zprávu nějak zpracuje. Takhle se vše odbylo jen jako mávnutím kouzelného
proutku a spíše z toho zbyl už jenom fórek.
Stejně tak se mi zdál skvělý motiv toho, že Cinderella je
dokonalá přesně taková, jaká je. Vlastně chlapa ani nebude potřebovat ke
štěstí, najde si něco jiného, co její život změní a naplní. Jenže ani to není
nijak dotaženo. Samozřejmě jsem si přála, aby se dala dohromady se Sebastianem,
když už se mají tak dlouho rádi, ale na druhou stranu si říkám – co bylo dál?
Našla Cinderella to, co hledala? A co to vlastně bylo? Svoboda, volnost? Nebo
co vlastně? To jsme si už tak nějak museli do pohádkové rovnice dosadit sami.
Žádné děti jsme s sebou v Londýně neměli, a tak si nejsem jistá, jak by příběh tohoto muzikálu chápaly a braly. Jsem každopádně silně přesvědčená o tom, že Cinderella od Andrewa Lloyda Webbera není představení primárně pro dětské publikum. Neřekla bych, že je pro malé raubíře nevhodné, to zase ne. Ale podle scénáře (Emerald Fennell) bylo jasně poznat, že je psán především pro dospělé. V dialozích a dokonce i v textech písní (autorem je David Zippel) jsou totiž ukryty i nějaké ty dvojsmysly a drsné či přisprostlé vtípky.
Už v úvodu nás píseň zvaná Buns 'N' Roses (jak jistě vidíte, samotný název je narážka na rockovou kapelu Guns N' Roses) informuje, že v Belleville kvetou krásné růže a pečou se zde slané bochánky. Jenže když někdo vykřikuje: „check out my hot buns“, může to znamenat i něco jiného než nevinné „koukněte na moje horké bochánky“. Já si tedy spíš představuji, že nás dotyčný vybízí, abychom se podívali, jaké má přitažlivé pozadí 😂. A takových drobných žertíků postupně přibývalo.
Je pravda, že všechny jsem kvůli jazykové bariéře nezachytila, ale můžu říct, že jsem se i tak během večera v divadle hodně nasmála. Bavily mě i nevlastní sestry Popelky, z nichž jedna (Adele), ač se měla vdávat za prince, pořád zamilovaně básnila o místním pekaři, a ta druhá jménem Marie (přejmenovala jsem si ji na Marilyn podle Marilyn Monroe 😂) už na všechno kašlala a raději nasávala, než aby si s něčím dělala svou blonďatou hlavinku. Její záchvaty smíchu na svatbě pak neměly chybu 😊.
Tím se tak trochu oklikou dostávám k obsazení – skvělý
komediální talent totiž podle mě v roli této nevlastní sestry Marie
předvedla Georgina Castle. Její sestru si zahrála Laura Baldwin, a ačkoliv mě
zas až tak nezaujala, jejich tandem byl nezapomenutelný. A hlavně se i Adele dočkala
nakonec svého šťastného konce, což je rozhodně fajn 😊. Jejich máma měla v tomhle
směru smůlu. Žádné intriky jí nevyšly, ani jednu z dcer neprovdala ani za
jednoho prince… A ještě ke všemu jí královna nechala vyhodit ze svatebního
mejdanu. Musím říct, že na Victorii
Hamilton-Barritt, která zlou macechu ztvárnila, mě zaujalo především, jak
skvěle dokázala pracovat s hlasem a měnit ho podle potřeby. Docela by mě
zajímalo, jak asi mluví ve skutečnosti. Královnu si zahrála Jessica Kirton a
můžu říct, že byla roztomile nesnesitelná 😊. V podstatě to ani nebyla
záporačka, jen si šla zkrátka za svým cílem, bez toho, aby hleděla napravo či
nalevo. A vlastně proč by se měla rozhlížet? Vždyť je královna!
Ostatním Statečným se také velmi líbila Gloria Onitiri
v roli víly kmotřičky neboli The Godmother. Nemůžu jí upřít energii, super
hlas i humor, bohužel mě osobně zkrátka toto pojetí postavy vůbec nechytlo, což
tedy souvisí opět spíše s tím, jakým způsobem byla napsána. Nerozumím moc
její motivaci, tvrdí sice, že vše dělá pro dobro Cinderelly, ale ono to tak
zkrátka vůbec nevypadá. Sice to nakonec vše do sebe zapadne, jenže možná že
kdyby se do toho v první řadě vůbec nemontovala, nic by se ani nezamotalo
a nemuselo rozmotávat. Dokonce si myslím, že by mě muzikál bavil víc, kdyby tam
tato postava vůbec nefigurovala, případně kdyby byla napsaná ve smyslu, že se
snaží pomáhat, ale je nešikovná a nejde jí to, nebo to prostě dělá úplně blbě. 😊 Například mám ráda pohádku Zakletá
Ella (Ella Enchanted), kde bych vílu Lucindu, která všechna nadělení
„spískala“, vždycky nejradši uškrtila za její aroganci a neschopnost poslouchat
druhé a uznat vlastní chybu. Právě ta nenávist mě ovšem baví a díky ní můžu hlavní
hrdince víc fandit, film prožívat a užívat si to. V Cinderelle šla zkrátka tato postava úplně mimo mě, což je škoda.
Naopak hlavní dvojici jsem naštěstí fandila docela dost.
Jakmile se Sebastian a Cinderella objevili na jevišti společně, hned
z nich sálala krásná chemie. Ne vyloženě žádná žhavá jiskra, spíš bylo na
první pohled jasné, že jsou to nejlepší přátelé a mají hodně společného. Jejich
vztah, který se v průběhu děje vyvíjí, byl jedna z nejlepších věcí na
tomto představení. Když se v jeden moment jejich cesty rozejdou, je to
kvůli hlouposti, podobně jako v mnoha jiných romantických filmech. Trochu
tím ze Sebastiana udělali troubu, ale nevadí, odpustila jsem jim to 😂. Nějaká
komplikace po cestě zkrátka být musí. Když došlo na polibek, celé divadlo
jásalo. A uznávám, že i mně to rozehřálo srdíčko 😊.
Sebastiana ztvárnil Ivano Turco, který mi na první pohled
připadal jako běžný hezounek, po kterém jistě holky šílí. Překvapilo mě, že
v ději si o něj nejprve nikdo pomalu ani kolo neopřel a všechny zajímal
jen proto, že je princ. To pro mě nebylo příliš uvěřitelné. Každopádně Ivano
předvedl skvělý výkon, nejprve především herecky. Věřila jsem mu naprosto vše,
včetně toho, že si vlastně moc nevěří a jen dělá to, co se po něm chce, aniž by
si byl jistý, po čem vlastně touží on sám. Jen Cinderella ho prý dokáže vidět
takového, jaký opravdu je. Později zaujal i hlasově, především ve společných
duetech právě se Cinderellou. A na závěr ukázal, že se umí i setsakramentsky
dobře hýbat, když mu na královských oslavách poručí, aby tančil. Tak tančí… a
skvěle to rozbalí!
Také u představitelky titulní role jsem měla dojem, že svůj
výkon stupňovala. Na začátku se snad trochu držela zpátky a postupně to také
neuvěřitelně rozbalila. Málem jsme si z toho sedli na zadek, tedy až na
to, že už jsme tedy seděli 😂 Ačkoliv ji líčení a paruka dost proměnily, je
podle mě Carrie Hope Fletcher skvělou volbou na tuto roli. Snad bych řekla i
to, že byla v celém představení zkrátka nejlepší. Neuvěřitelně silný a
krásný hlas, parádní herecký výkon, přidrzlá jiskra a roztomilý smích – díky ní
to opravdu byla Popelka, jak má být. I přesto všechno, co se na ten příběh po
cestě nabalilo 😊.
S pár dalšími Statečnými jsme se pak shodli, že jsme už
našli této Cinderelle i vhodnou českou představitelku – tou je skvělá
Vendulka Příhodová. Myslím, že by tuto úlohu zvládla naprosto bez zaváhání a
skvěle by se hodila i typově, ani by nepotřebovala paruku. Ale jak už jsem
zmiňovala, obávám se, že i kdyby se náhodou toto představení u nás mělo hrát,
nebude to úplně ono, bez toho skvělého točitého efektu. Pokud by se našla umělecká
scéna, která by si na to troufla, obsadili by Vendulku a překlad by se povedl
tak, aby byly zachovány všechny ty „ne úplně vhodné“ žertíky (a třeba by
přibyly i nějaké nové, protože co Čech to vtipálek 😂), určitě bych dala tomuto
muzikálu ještě jednu šanci. A třeba bych se tak dočkala i malého osobního happy endu 😊.
Komentáře
Okomentovat